به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ امروز دوازدهم اردیبهشت ماه به نام «روز معلم» نامگذاری شده است تا همزمان با سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری، از زحمات بیپایان معلمان نیز یاد شود.
فردی که بیشترین و چشمگیرترین تاثیر را بر افکار و اندیشههای افراد یک جامعه دارد معلم است و گزافه نیست اگر بگوییم تأثیر وی در زندگی سایر دانش آموزانی که تحت تعلیم و تربیت او قرار دارند، بیشتر از والدینی است که لحظه به لحظه زندگی خود را وقف فرزند خود میکنند.
برخورداری معلم در زندگی شخصی خود از آرامش و آسایش و همچنین پرداخت حقوق و دستمزد کافی به وی در ازای زحمت فراوانی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان متحمل میشود، از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به نقش معلم در کشورهای پیشرفته در دنیای امروز دقت کنیم، خواهیم دید که ارزش خاصی برای جایگاه معلم قائل هستند.
یکی از موضوعات مهم مرتبط با معلمان که به گفته یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در دولت قبل تنها در حد حرف باقی مانده بود، لایحه رتبهبندی معلمان است که سرانجام در دولت فعلی با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب و به قانون تبدیل شد.
وزیر آموزش و پرورش امروز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه در جمع معلمان و دانش آموزان یکی از مدارس پایتخت، به موضوع رتبهبندی معلمان اشاره کرد و گفت: برای اجرایی کردن نظام رتبهبندی تلاشها ادامه دارد و آئین نامه اجرایی رتبهبندی در دستور کار کمیسیون امور عمومی و اداری دولت قرار گرفته است و امیدواریم در آنجا هم روند بررسی این آئین نامه به سرعت انجام شود. همچنین رئیسجمهور هم مجدانه پیگیر قانون رتبهبندی معلمان است و امیدواریم این قانون به زودی اجرایی خواهد شد.
لایحه رتبهبندی معلمان پس از ۱۰ سال معطلی و بلاتکلیفی سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس و به تایید شورای نگهبان رسید و به گفته مسئولان قانون مصوب رتبهبندی معلمان از شهریور ماه سال جاری باید به اجرا دربیاید.
بیتوجهی دولت و مجلس در دورههای قبلی و عدم تلاش برای به تصویب رساندن لایحه رتبهبندی معلمان، حق زیادی را از این قشر فرهیخته و زحمتکش ضایع کرد و امید میرود که با اجرای صحیح آن، نظام دریافت حقوق معلمان سر و سامان پیدا کند و انگیزه آنها برای افزایش خلاقیت و ابتکار در آموزش دانش آموزان را دو چندان کند.
علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی معلمان با اجرای لایحه رتبهبندی، تلاش معلمان برای ارائه هر چه بهتر و مطلوبتر مطالب درسی نیز افزایش پیدا میکند و در صورت به کارگیری روشهای نوین و قابل فهم آموزشی، علاقه دانش آموزان به فراگیری مطالب درسی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، پس از تصویب قانون رتبهبندی معلمان، تصویب این لایحه را موجب افزایش حقوق معلمان بر اساس رتبه بندی آنها شده و پس از آن با تغییرات اعمال شده هر معلم کمتر از ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نخواهد کرد. در حال حاضر مربی پایه یک دانشگاه تهران ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافتی دارد و دریافتی سایر معلمان پس از اجرای رتبهبندی به بالای ۸ میلیون تومان خواهد رسید.
صادق ستاریفرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در نشست خبری اخیر خود در جمع معلمان درباره وضعیت رتبهبندی معلمان اظهار کرد: در قانون رتبهبندی معلمان سنوات ارفاقی برای معلمان عشایری، روستایی، استثنایی، نخبگان و ابتدایی دیده شده و به ازای هر سال خدمت، ٣ ماه کسر میشود.
وی با بیان اینکه در لایحه برای رتبه ٤ و ٥ حداقل سابقه ٢٠ و ٢٦ سال، ولی در قانون ١٥ و ٢١ سال خدمت پیشبینی شده است، افزود: در لایحه اعتبارات رتبهبندی در قوانین بودجه پیشبینی میشود، اما در حالحاضر ۳۸ هزار میلیارد بودجه پایدار پیشبینی شده است.
ستاریفرد اضافه کرد: در لایحه، محدودیت از طریق سهمیهبندی شامل حداقل ۳۰ درصد رتبه یک، حداقل ۲۵ درصد رتبه ۲، حداکثر ۲۰ درصد رتبه ۳، حداکثر ۱۵ درصد رتبه ۴ و حداکثر ۱۰ درصد رتبه ۵ است، اما در قانون سهمیهبندی نیست.
با تصویب قانون رتبهبندی معلمان پرداخت حق و حقوق هر یک از معلمان بر اساس میزان عملکرد خود آنها و کیفیت آموزش مورد ارائه به دانش آموزان، سنجیده میشود و با این کار عدالت برقرار میشود.
از مهمترین مواردی که در اجرای قانون رتبهبندی معلمان موثر است میتوان به سنوات، تجربه افراد و مدارک تحصیلی آنها و همچنین رتبههای بالاتری که در ادامه کسب میکنند، اشاره کرد.
مسئله خدمت معلمان در مناطق محروم، خدمت مقطع تحصیلی و یا پایه دوره ابتدایی اثر خیلی خوبی در رتبهبندی برای معلم به همراه دارد و در مجموع با اجرای قانون رتبهبندی معلمان، میتوان به اجرای عدالت در پرداخت حقوق بر اساس توانمندی و استعدادی که هر معلم در عرصه آموزش دانش آموزان به کار میگیرد، امیدوار بود.