به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی امروز در نشستی خبری به اعلام جزئیات نحوه خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو پرداخت و گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته میشد، اما در مدل جدید در یک دوره ۳ ماهه به عنوان نمونه ۶ بار قرعه کشی خودرو انجام میشود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته میشود به نحوی که هر فرد یک خودرو ثبت نام میکند؛ بنابراین تعداد زیادی از افراد میتوانند ثبت نام کنند.
وی افزود: در شرکتهای خصوصی انتقاداتی مطرح است که چرا آنها هم باید در این سامانه خودرو بفروشند باید بگویم قبلاًبرخی تولیدکنندگان با تأمین قطعات هزار خودرو، ۳ هزار نفر را ثبت نام میکردند که مشکل زا شده بود در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.
معاون وزیر صمت با اعلام اینکه در این روش فروش احتمال تعهدات خودروسازان در تحویل به موقع محصولات بسیار بالا است، گفت: در برخی از موارد تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطره چکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند. به عنوان نمونه اگر خودروساز میگوید ۲۰۰ هزار خودرو میخواهد بفروشد راستی آزمایی انجام شده و رقم قطعی را مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو برای قرعه کشی میگذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی کرده و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را برای فروش میگذاریم. به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به موقع انجام میشود.
وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت سنجی میکند و مابقی کارها توسط خود خودروساز انجام میشود. وزارت صمت فقط نظارت میکند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع میکنیم میتوانیم به صورت هدفمند عمل کنیم و ۵۰ درصد ظرفیت فروش را به جوانترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اعلام اینکه تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته، اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت، در مورد دلال بازیها نیز گفت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.