به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این گزارش با تیتر «آیا اصغر فرهادی، کارگردان برنده اسکار ایدهها را دزدیده است؟» روی سایت مجله نیویورکر منتشر شده است و در نسخه چاپی این مجله با تیتر «یک حسابرسی» منعکس شده است. در سطر ابتدایی این مطلب، نیویورکر نوشته که آزاده مسیحزاده از جمله افرادی است که معتقد است فرهادی از ایده او برای روایت «قهرمان» استفاده کرده است. مسیحزاده در مصاحبه با این مجله گفته که: «فقط میخواهم، او صادق باشد.»
راشل آویو، نویسنده این مجله در گزارش تحقیقی خود به بررسی تمام فیلمهای فرهادی پرداخته و مدعیات افراد دیگری غیر از آزاده مسیحزاده درباره برخی آثار دیگر فرهادی را نیز مورد تحقیق و تفحص قرار داده است.
در این گزارش تحقیقی، اسامی چند چهره سینمایی ایران، چون مانی حقیقی، عباس جهانگیریان، مصطفی پورمحمدی و... دیده میشود که به بررسی مسئله ارتباط میان ایدهها و موضوعات طرحشده در مراودات این افراد با فرهادی، با داستان فیلمهایی که فرهادی نوشته و ساخته، اشاره شده است.
پیش از این مسیحزاده به برخی رسانهها گفته بود «بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران پس از چند ماه رسیدگی به شکایتش از اصغر فرهادی «مبنی بر سرقت هنری و ساخت فیلم قهرمان براساس مستند «دو سر برد، دو سر باخت»، مستندات شکایت را کافی تشخیص داده و قرار جلب به دادرسی علیه فرهادی صادر کرده است».»
راشل آویو، در گزارش خود به گفتگو با برخی همکلاسیهای مسیحزاده پرداخته که روایت آنها میتواند به مخاطب در راستیآزمایی این مدعا کمک کند. محمدرضا شکری، سوژه مستند مسیحزاده که از همسرش طلاق گرفته و بهدلیل بدهی مالی در زندان مشغول نقاشی است، هم از نظر آویو دور نمانده است.
گفتگو با مانی حقیقی درباره سالها همکاری با اصغر فرهادی و ماجرای تولید «چهارشنبه سوری» بخش دیگری از این گزارش است، اما نکته قابل توجه که از قول حقیقی در این گزارش نقل شده به فیلم «گذشته» مربوط میشود که از قول حقیقی گفته شده که اصل سوژه این فیلم با پیشنهاد او بوده است. حقیقی در بیان جزئیات بیشتر از این ملاقات میگوید که فرهادی به او وعده بازی در این فیلم را داده بود و حتی برای اینکه حقیقی امکان بازی در این فیلم را پیدا کند، در کلاسهای آموزش زبان فرانسه نیز شرکت کرده است.
مصطفی پورمحمدی که در کارگاه فیلمنامهنویسی فرهادی در سال 88 حضور داشته، فرد دیگری است که در این گزارش از او نام برده شده است و میگوید، پس از نمایش «جدایی» در ایران، دوستانم طی تماسی با من گفتند که «جدایی» خط داستان مشابهی با فیلم کوتاه من دارد. عباس جهانگیریان درباره «رقص در غبار» اشاراتی داشته است مبنی بر اینکه او، قصهای مشابه فیلمنامه این اثر را نوشته و فرهادی قصهاش را خوانده و «رقص در غبار» را ساخته است. او گفته هر چند فرهادی نام من را در همه نسخهها منتشر نکرد، اما از فرهادی شکایت نکردم.
این گزارش تحقیقی- تفصیلی حدود 30 صفحه از شماره اخیر مجله نیویورکر را به خود اختصاص داده است.