گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ به طور کلی واحدهای صنفی یکی از پایههای اساسی رفع نیازهای زندگی روزمره مردم کشور هستند. این درحالی است که با وجود جمعیت ۸۵ میلیون نفری مردم، حدود ۳ میلیون واحد صنفی داریم که بخش بزرگشان در بازارها و مغازهها درحال فعالیت و کاسبی هستند.
با این وجود، تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران، حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی دارد و باید گفت واحدهای صنفی در شهرهای کوچک و بزرگ ایران به عنوان بزرگترین زنجیرههای تأمین کالا و انجام خدمات گوناگون برای مردم شناخته میشوند. هرچند که بخش بزرگی از بازاریان در روزهای سخت کرونا، تحریم، جنگ تحمیلی و… در کنار مردم بودند و دغدغه تأمین کالا داشتند، اما گروهی هم در این بین به فکر احتکار و سواستفادههایی افتادند و از رنج مردم به اموال کلانی رسیدند. به عنوان مثال روزهای سخت کرونا، درست در زمانی که مردم به ماسک و لوازم ضد عفونی نیازجدی داشتند، گروهی اندک از اصناف دست به احتکار زدند و به کمبود در حوزه پزشکی و بهداشتی دامن زدند.
احتکار در دوران کرونا
مسأله جدی و چالش برانگیز احتکار در روزهای سخت کرونا را میتوان در نامه سرگشاده سعید نمکی؛ وزیر پیشین بهداشت دولت دوازدهم به رئیس جمور سابق مشاهده کرد که در آن از تقلای گروهی سودجو برای احتکار لباس و ماسک پزشکان و بیماران اشاره شده بود.
به گزارش دانشجو، به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران در کنار کنترلهای نظارتی برای جلوگیری ازگران فروشی و یا احتکار در روزهای سخت کشور، «امین بودن» واحدهای صنفی در مقابل مردم نیز بسیار اهمیت دارد. این درحالی است که به نظر میرسد باید دلسوزان این حوزه به فکر طرحهای رقابتی و تشویقی برای اصناف مختلف باشند تا کمتر شاهد سو استفاده عدهای در صنغهای گوناگون باشیم.
این درحالی است که گروهی از اصناف دلسوز به فکر ایجاد پویشی با عنوان «پویش مردمی حبیب» با هدف شناسایی و تکریم کاسبان امین جامعه اصناف و بازاریان آن هم به روایا مردم افتاده اند.
شناسایی کاسبان امین با پویش مردمی حبیب
با این وجود، حامد شفیع؛ دبیر «پویش مردمی حبیب» در گفتگوی اختصاصی خود با خبرگزاری دانشجو با تشریح اهداف و فعالیتهای این پویش معتقد است: «پویش مردمی حبیب» یک فرصت فرهنگی بوده که قرار است در مسیر جهاد تبیین قدم بردارد و زنجیره مخاطبان آن، جامعه اصناف، بازاریان، یعنی تولیدکننده، فروشنده، خریدار و کل مردم ایران است.
وی ادامه داد: تا به حال مردم به حضور نظارتی و برخورد قهریه در جنبه اقتصادی بازار دعوت میشدند، اما در این پویش، مردم فقط با فرصتهای اقتصادی از طریق بازخوانی سابقه فرهنگی بازار برخورد میکنند.
دبیر «پویش مردمی حبیب» با بیان اینکه بازار شاهراه اقتصادی جامعه است، بیان کرد: چالشهای بازار میتواند چالشهای کل جامعه باشد، اما همچنان آراش بازار هم میتواند باعث آرامش جامعه باشد، پس بیش از آنکه جامعه در معرض اخبار چالش برانگیز آن قرار گیرد، باید تحت تاثیر حال خوب قرار گیرد. تکریم فرهنگ امانت با تعریف نماد حبیب به واسطه شناسایی، معرفی و تکریم کاسبان امین اصناف و بازار به انتخاب خود مردم صورت خواهد گرفت که میتواند در شرایط بحران، یک مسیر امن را برای تبلیغ و ترویج مفاهیم مؤثر فرهنگ اقتصادی در جامعه مهیا سازد.
شفیع در پایان سخنان خود اظهار داشت: پویش مردمی حبیب یک تعامل اجتماعی است که در قالب یک فراخوان عمومی مردم را دعوت به انتخاب و روایت فرهنگ امانت و کرامت در کسب و کار میکند. این پویش در تمام شهرستانهای کشور و مناطق ۲۲ گانه تهران به صورت مستقل، اما هماهنگ اجرا میشود تا به ایجاد انگیزه عمومی برای حضور و دستیابی به محتوای اقلیمی در تمام سطوح جامعه کمک کند. در ادامه از بین افراد معرفی شده، مردم کاسبان امین شهرستان خود را طی یک پروسه رأی گیری مجازی به ستاد استان، جهت اهدای نشان ایهاالکریم در مراسم اختتامیه استانی معرفی خواهند شد.
پویش حبیب به دنبال مشتری مداری است
به گزارش دانشجو، پویش مردمی حبیب با استقبال گسترده اصناف و کاسبان مواجه شده است. به طوری که غلامرضا حسن پور؛ رئیس سازمان بسیج اصناف در گفتگو با دانشجو، با حمایت از پویش مردمی حبیب، بیان کرد: به لطف الهی قرار است که یک پویش مردمی به عنوان «حبیب» برگزار شود که منظورش هم تجلیل از کسبه امین کشور است. اینکه ما با رای مردم، کسبه امین را شناسایی و تقدیر کنیم، باعث میشود تا مردم با کسبه ارتباط خوبی پیدا کنند و کسبه خودشان را با مردم تنظیم میکنند به جهت اینکه باید مشتری مداری داشته باشند والا نمیتوانند کسب شان را آن طور مایل هستند انجام دهند.
حسن پور ادامه داد: وقتی از شخصی به عنوان کاسب امین تجلیل شود، این شخص بسیار مواظب است تا عنوانی که مردم به او داده اند را حفظ کند، یعنی خود این کار برای یک کاسبی که در مجموعه است، بازدارندگی دارد. از جهتی هم ما باید یک مجموعهای را داشته باشیم که به آن در موضوعات مهم مثل توزیع کالای اساسی یا هر بخشی که نیاز حاکمیتی است، اعتماد کنیم تا کارها را به درستی انجام دهند.
باید فضای مجازی را به فضای مثبت تبدیل کنیم
رئیس سازمان بسیج اصناف در پایان سخنان خود افزود: موضوع آخر هم اینکه ما برای این اصناف فیلم و محتوا تهیه میکنیم و باید فضای مجازی داغونی که الان وجود دارد را به فضای مثبت تبدیل کنیم. مثلاً در فضای مجازی ببینیم که کاسب امینی در یک محله وجود دارد که خود این مسئله باعث امید به مردم و امید به زندگی میشود و میتواند یک فرهنگ سازی بزرگی را انجام دهد. در این پویش حتی یک دانش آموز میتواند یک فیلم از کاسب مورد نظر خود را بگیرد یا دلنوشتهای را داشته باشد یا خود مجموعههایی که با کسب و کار ارتباط دارند. به نظرم این مجموعه میتواند این اهداف را دنبال کند و همه ما باید کمک کنیم.
موثر بودن پویش مردمی حبیب در بهبود عرضه و تقاضای کالا
سیدرضا تقوی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با دانشجو، با اشاره به «پویش مردمی حبیب» گفت: جریانی که شکل گرفته در آغاز کار است و اگر قوی و پایدار شود، خیلی کارها را میتواند انجام دهد، اولا اینکه میتواند با کل کشور و با بدنه بازار در ارتباط باشد. وقتی تجار با هم ارتباط داشته باشند، میتوانند نیازهای جامعه را بفهمند، در تولید هم موثر باشند تا در عرضه و تقاضا مفید و موثرعمل کنند..
نماینده مردم تهران افزود: «پویش مردمی حبیب» یک جریان درست است که حول محور بازار و اقتصاد و کسب و کار شکل گرفته، اما محتوایش فرهنگی است و میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و اثرات خود را بر وجدان کاری کارگران و کارفرمایان ما بگذارد، زیرا یکی از اشکالات کار ما این است که کیفیت فرآورده هایمان مناسب نیست و مردم ما به دنبال جنس خارجی هستند. پس این پویش میتواند در توزیع و تنظیم بازار نقش بسیار موثری داشته باشد.
تقوی در پایان سخنان خود اظهار داشت: این کار تا به حال در کشور انجام نشده بود و توصیه ام این است که این جریان به بازارهای کلان شهرهای کشور وصل شود و بعد به شهرهای کوچک و کسبه جزء را حمایت و پشتیبانی کند. تجار ما باید سواد رسانهای شان را تقویت کنند وپویش مردمی حبیب میتواند به سواد رسانهای کسب و کار و تجار مدد برساند.