به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، "اتابک جعفری" امروز در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آب و تاسیسات آبفا افزود: در خصوص بدمصرفها اتفاقهای خوبی نه برای بالا بردن درآمد که برای اصلاح الگوی مصرف و پایین آوردن مصرف در حد سرانه رخ میدهد.
وی همچنین با اشاره به تاثیرات تغییرات اقلیمی در میزان و رژیم آب اظهار داشت: باید رویکرد منابع آبی و تامین آب بویژه شرب را داشته باشیم.
جعفری با اشاره به سه سال خشکسالی در کشور و تبعات ناشی از آن گفت: این موضوع باعث شده که منابع آبی و مخازن سدها روز به روز کمتر شده و باید بیشتر به سمت تامین آب از منابع زیرزمینی برویم.
وی افزود: در صنعت با هماهنگی وزارت نیرو و وزارت صمت به سمت استفاده از پساب و آبهای غیرمتعارف میرویم.
جعفری ادامه داد: برنامه کوتاه مدت در چهار گروه برای شهرها در حال برنامه ریزی هستیم که به صورت اضطراری طرحهای زیادی تعریف شده که تک تک شهرها بر اساس برنامه ریزی زیر پوشش این طرحها قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: برای میان مدت هم پروژههای مختلفی تعریف شده و در بلند مدت هم ابرپروژههایی اجرا میشود تا حداقل نیاز مردم در تمام بخشها را تامین کنیم.
جعفری درباره تایمن آب روستاها گفت: تمام روستاهایی که به آنها آبرسانی انجام نشده و نیاز به اصلاحاتی در خطوط تامین دارند شناسایی شده اند که تلاش میشود با تجهیز گستردهای که تحت جهاد آبرسانی انجام شده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تامین آب کنیم.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت دستکم ۴ میلیارد متر مکعب پساب برای تامین آب صنایع از پساب و منابع آب لب شور و آبهای غیر متعارف اظهار داشت: این اقدام به توجه به نیاز بالای آن برای سرمایه گذاری و با توجه به کمبود منابع ابی که کشور با آن دست به گریبان است به سرعت پیش نمیرفت.
جعفری همچنین درباره سرمایه گذاری صنعت در تامین خطوط انتقال گفت: پساب باید با رعایت موارد بهداشتی تامین و در اختیار صنایع قرار گیرد.
وی با اشاره به شروع پروژههای خوبی در کشور اظهار داشت: امید است مشکلات را بیشتر احصا و با همفکری و برنامه ریزی و استفاده از خرد جمعی و اصحاب رسانه راهبردهای مناسبی اتخاذ کنیم.
جعفری در عین حال درباره اقتصاد آب گفت: این امر منجر به این شده که صنعت آب نتواند از محل درآمدهایش مشکلاتش را برطرف کند. عمده پروژهها از محل اعتبارات دولتی است که خیلی خوشایند نیست و لازم است با اصلاح اقتصادی آب بدون فشار وارد شدن بر مردم به شکلی منطقی شاهد روند رو به رشدی در این زمینه باشیم.
در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه طرح جامع آب در برنامه هفتم توسعه و پیشنهادهای شرکت در خصوص پروژههای بزرگ اظهار داشت: یکی از محورهای تعریف شده در برنامه هفتم بحث آب است که قطعا تمام حساسیتهای بخش آب کشور که در سالهای گذشته احصا شده در برنامه باید دیده شود.
وی تاکید کرد: حساسیتها باید به شکل علمی دیده شود و تلاش میکنیم منطقی دیده شود و با برنامه ریزیهای صورت گرفته عملیاتی شود.
جعفری گفت: وزارت نیرو به دنبال انتقال آب بین حوزهای نیست مگر در حالت اضطراری و اجتماع مردمی که نیاز به آب شرب باشد.
وی افزود: بیشتر روی احکامی که به بخش آب کشور و تامین آب شرب مربوط میشود کار میکنیم.
وی همچنین گفت: تلاش میکنیم با کم کردن هزینههای نیروی انسانی و عملیاتی و با استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی از جمله تعرفه منابع لازم برای اجرای پروژهها را تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره تنش آبی هم گفت: معمولا به صورت متداول ۲۷۰ شهر در حال تنش داریم که با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته در سال گذشته برای تک تک شهرها پارسال خیلی کمتر بود و اعتبارات خوبی تامین شد.
وی افزود: پرمصرفهای ما در تهران که ۴۳ درصد بود بر اساس آمارهای جدید به ۳۵ درصد کاهش یافته و نشان میدهد که مردم همکاری خوبی دارند و میزان بد مصرفها ۸ درصد بود که به ۵ درصد رسیده و روند به سمت مصرف در حد سرانه پیش میرود.
جعفری گفت: در سال گذشته شهرهای محدودی از جمله همدان داشتیم که دچار تنش آبی شد. در یک سری شهرها هم با برنامههای اضطراری تنش آبی مرتفع شود امید است با برنامه ریزی مناسب حداقل نیاز مردم به آب شرب تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: خط قرمز وزارت نیرو غیر قابل تغییر بحث کمیت و کیفیت بویژه کیفیت آب است و برای تابستان هم خیلی بهتر از سال قبل در سال ۱۴۰۲ این را لمس خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین گفت: برای تامین هر متر مکعب دولت حدود ۱۰ هزار تومان هزینه میکند که این رقم برای مصرف کنندگان در بخش خانگی فقط هزار تومان است و زیان ۶۵ هزار میلیارد تومانی انباشته ناشی از این اختلاف قیمت بوده است.
وی خاطرنشان کرد: به مقدار خیلی زیادی میتوانیم هزینهها را پایین بیاوریم. بخشی از این زیان را میتوانیم از طریق چاههایی که توجیه اقتصادی دارد و درآمد بیش از حد هزینه است جبران و برای شرکت آب و فاضلاب درآمد داشته باشیم و قراردادهای بیع متقابل هم یکی دیگر از روشهای تامین هزینه و جبران زیان انباشته است.
جعفری گفت: امروز در صنعت آب و فاضلاب سرمایه گذاری اتفاق میافتد و باید کاری کنیم که هزینه کمتر از درآمد باشد.
وی گفت: اگر کالایی را به صورت انحصاری در اختیار داشته باشیم جزو ثروتمندترینهای دنیا میتوانیم باشیم. امروز با وجود این که آب را به صورت انحصاری در اختیار داریم، اما جزو ضعیفترینها هستیم. یکی از آسیبهایی که با آن دست به گریبان بودیم و نتوانستیم آب را مدیریت کنیم بحث فرابخشی آن اعم از محیط زیست و صنعت است که باید حتما فرابخشی دیده شود.
جعفری اظهار داشت: در بخش محیط زیست آسیبهای جدی به آب وارد شده و به وزارت نیرو هم آسیب وارد آمده و نمیشود این را کتمان کرد، اما تلاش تیم وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران با توجه به این که متولی اصلی این کار هستند بر این است که به بهترین شکل ممکن آب را مدیریت کنند.
وی در خصوص همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و همپوشانی کارها هم گفت: برخی عدم هماهنگیها باعث شد که آب آسیبهای جدی ببیند. معتقدیم این دو کار تنگاتنگی انجام میدهند. وزارت جهاد کشاورزی هم اجرای سیستمهای نوین و هم الگوی کشت کارهای خوبی انجام میدهد. یکی از دلایل خوبی که منجر به این شده هماهنگیهای درون دولت بوده و شاید یکی از دلایل آن این است که ناچاریم به این سمت برویم و مصرف آب مدیریت شود.
جعفری ادامه داد: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برنامه ریزی خوبتری از قبل دارند و منجسمتر عمل میکنند.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در لایحه بودجه بعید است به صورت عددی بحثی در خصوص افزایش تعرفه وجود داشته باشد و قطعا حکمی خواهد بود، اما همانگونه که وزیر اشاره کرد در حوزه کم مصرفها و مصرف در حد سرانه خیلی محدود خواهد بود و مردم با توجه به وضعیت اقتصادی دچار نگرانی نشوند.
اتابک جعفری روز یکشنبه در حاشیه سومین روز از هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسسات آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران افزود:، ولی در خصوص بدمصرفها اتفاقهای خوبی نه برای بالا بردن درآمد که برای اصلاح الگوی مصرف و پایین آوردن مصرف در حد سرانه اتفاقهای خوبی رخ میدهد.
وی همچنین با اشاره به تاثیرات تغییرات اقلیمی در میزان و رژیم آب اظهار داشت: باید رویکرد منابع آبی و تامین آب بویژه شرب را داشته باشیم.
جعفری به سه سال خشکسالی در کشور و تبعات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: باعث شده که منابع آبی و مخازن سدها روز به روز کمتر شده و باید بیشتر به سمت تامین آب از منابع زیرزمینی برویم.
وی افزود: در صنعت با هماهنگی وزارت نیرو و وزارت صمت به سمت استفاده از پساب و آبهای غیر متعارف میرویم.
جعفری ادامه داد: برنامه کوتاه مدت در چهار گروه برای شهرها در حال برنامه ریزی هستیم که به صورت اضطراری طرحهای زیادی تعریف شده که تک تک شهرها بر اساس برنامه ریزی زیر پوشش این طرحها قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: برای میان مدت هم پروژههای مختلفی تعریف شده و در بلند مدت هم ابرپروژههایی اجرا میشود تا حداقل نیاز مردم در تمام بخشها را تامین کنیم.
جعفری درباره تایمن آب روستاها گفت: تمام روستاهایی که به آنها آبرسانی انجام نشده و نیاز به اصلاحاتی در خطوط تامین دارند شناسایی شده اند که تلاش میشود با تجهیز گستردهای که تحت جهاد آبرسانی انجام شده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تامین آب کنیم.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت دستکم ۴ میلیارد متر مکعب پساب برای تامین آب صنایع از پساب و منابع آب لب شور و آبهای غیر متعارف اظهار داشت: این اقدام به توجه به نیاز بالای آن برای سرمایه گذاری و با توجه به کمبود منابع ابی که کشور با آن دست به گریبان است به سرعت پیش نمیرفت.
جعفری همچنین درباره سرمایه گذاری صنعت در تامین خطوط انتقال گفت: پساب باید با رعایت موارد بهداشتی تامین و در اختیار صنایع قرار گیرد.
وی با اشاره به شروع پروژههای خوبی در کشور اظهار داشت: امید است مشکلات را بیشتر احصا و با همفکری و برنامه ریزی و استفاده از خرد جمعی و اصحاب رسانه راهبردهای مناسبی اتخاذ کنیم.
جعفری در عین حال درباره اقتصاد آب گفت: این امر منجر به این شده که صنعت آب نتواند از محل درآمدهایش مشکلاتش را برطرف کند. عمده پروژهها از محل اعتبارات دولتی است که خیلی خوشایند نیست و لازم است با اصلاح اقتصادی آب بدون فشار وارد شدن بر مردم به شکلی منطقی شاهد روند رو به رشدی در این زمینه باشیم.
در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه طرح جامع آب در برنامه هفتم توسعه و پیشنهادهای شرکت در خصوص پروژههای بزرگ اظهار داشت: یکی از محورهای تعریف شده در برنامه هفتم بحث آب است که قطعا تمام حساسیتهای بخش آب کشور که در سالهای گذشته احصا شده در برنامه باید دیده شود.
وی تاکید کرد: حساسیتها باید به شکل علمی دیده شود و تلاش میکنیم منطقی دیده شود و با برنامه ریزیهای صورت گرفته عملیاتی شود.
جعفری گفت: وزارت نیرو به دنبال انتقال آب بین حوزهای نیست مگر در حالت اضطراری و اجتماع مردمی که نیاز به آب شرب باشد.
وی افزود: بیشتر روی احکامی که به بخش آب کشور و تامین آب شرب مربوط میشود کار میکنیم.
وی همچنین گفت: تلاش میکنیم با کم کردن هزینههای نیروی انسانی و عملیاتی و با استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی از جمله تعرفه منابع لازم برای اجرای پروژهها را تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره تنش آبی هم گفت: معمولا به صورت متداول ۲۷۰ شهر در حال تنش داریم که با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته در سال گذشته برای تک تک شهرها پارسال خیلی کمتر بود و اعتبارات خوبی تامین شد.
وی افزود: پرمصرفهای ما در تهران که ۴۳ درصد بود بر اساس آمارهای جدید به ۳۵ درصد کاهش یافته و نشان میدهد که مردم همکاری خوبی دارند و میزان بد مصرفها ۸ درصد بود که به ۵ درصد رسیده و روند به سمت مصرف در حد سرانه پیش میرود.
جعفری گفت: در سال گذشته شهرهای محدودی از جمله همدان داشتیم که دچار تنش آبی شد. در یک سری شهرها هم با برنامههای اضطراری تنش آبی مرتفع شود امید است با برنامه ریزی مناسب حداقل نیاز مردم به آب شرب تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: خط قرمز وزارت نیرو غیر قابل تغییر بحث کمیت و کیفیت بویژه کیفیت آب است و برای تابستان هم خیلی بهتر از سال قبل در سال ۱۴۰۲ این را لمس خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین گفت: برای تامین هر متر مکعب دولت حدود ۱۰ هزار تومان هزینه میکند که این رقم برای مصرف کنندگان در بخش خانگی فقط هزار تومان است و زیان ۶۵ هزار میلیارد تومانی انباشته ناشی از این اختلاف قیمت بوده است.
وی خاطرنشان کرد: به مقدار خیلی زیادی میتوانیم هزینهها را پایین بیاوریم. بخشی از این زیان را میتوانیم از طریق چاههایی که توجیه اقتصادی دارد و درآمد بیش از حد هزینه است جبران و برای شرکت آب و فاضلاب درآمد داشته باشیم و قراردادهای بیع متقابل هم یکی دیگر از روشهای تامین هزینه و جبران زیان انباشته است.
جعفری گفت: امروز در صنعت آب و فاضلاب سرمایه گذاری اتفاق میافتد و باید کاری کنیم که هزینه کمتر از درآمد باشد.
وی گفت: اگر کالایی را به صورت انحصاری در اختیار داشته باشیم جزو ثروتمندترینهای دنیا میتوانیم باشیم. امروز با وجود این که آب را به صورت انحصاری در اختیار داریم، اما جزو ضعیفترینها هستیم. یکی از آسیبهایی که با آن دست به گریبان بودیم و نتوانستیم آب را مدیریت کنیم بحث فرابخشی آن اعم از محیط زیست و صنعت است که باید حتما فرابخشی دیده شود.
جعفری اظهار داشت: در بخش محیط زیست آسیبهای جدی به آب وارد شده و به وزارت نیرو هم آسیب وارد آمده و نمیشود این را کتمان کرد، اما تلاش تیم وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران با توجه به این که متولی اصلی این کار هستند بر این است که به بهترین شکل ممکن آب را مدیریت کنند.
وی در خصوص همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و همپوشانی کارها هم گفت: برخی عدم هماهنگیها باعث شد که آب آسیبهای جدی ببیند. معتقدیم این دو کار تنگاتنگی انجام میدهند. وزارت جهاد کشاورزی هم اجرای سیستمهای نوین و هم الگوی کشت کارهای خوبی انجام میدهد. یکی از دلایل خوبی که منجر به این شده هماهنگیهای درون دولت بوده و شاید یکی از دلایل آن این است که ناچاریم به این سمت برویم و مصرف آب مدیریت شود.
جعفری ادامه داد: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برنامه ریزی خوبتری از قبل دارند و منجسمتر عمل میکنند.