به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سمیه رفیعی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و سیدمحمد میرزاییقمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوا با حضور در استودیوی تهران ۲۰ به بررسی چرایی تداوم و راهکارهای موجود برای جلوگیری از روند فزاینده آلایندهها در پایتخت پرداختند.
رفیعی در ابتدا در خصوص نامهای که اخیرا به استاندار تهران برای اتخاذ راهحلهایی به منظور کنترل آلودگی هوای پایتخت ارسال کرده است، گفت: ریاست کارگروه اضطرار آلودگی هوا به عهده استاندار است. در مجلس از این کارگروه دعوت کردیم تا درباره ابهامات موجود صحبت کنیم. چراکه شایعاتی مبنی بر اینکه این کارگروه جلسه تشکیل نمیدهد و مسائل را تلفنی پیگیری میکند، شنیده بودیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نکته جالب اینجاست که استاندار و معاون مربوطه در این جلسه شرکت نکردند و از نظر من این یعنی حل آلودگی هوا برایشان اولویت نیست. نیامدنشان مسئلهای نیست، چون ما متوقف نمیشویم، اما شما موظف هستید مسائل مجلس را دنبال کنید. من علاوه بر فراکسیون رئیس کمیته محیط زیست مجمع تهران هم هستم؛ بنابراین اگر اتفاقی بیافتد ما پیگیری کنیم.
وی باتوجه به اینکه سهشنبه ۲۷ دیماه تهران در وضع نارنجی آلودگی قرار داشت، گفت: طبق پیشبینی چهارشنبه اوضاع بدتر است و هفته آینده هم تهران هوای خوبی ندارد. با این حال برای چهارشنبه مصوب کردند که طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا نشود. مسئولین مربوطه طبق قانون موظف هستند در شرایط بحرانی تصمیمات را با یک مرتبه بالاتر اقدام کنند. در منطق این تصمیم گیریها ماندم.
در ادامه میرزاییقمی با اشاره به بحث مطرح شده مبنی بر ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورا تذکری در این زمینه داده است، چون ایشان مخالف با این انحلال است که البته باقری، معاون برنامه ریزی توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران اعلام کرد موضوع مطروحه در دست بررسی است، اما هنوز لایحهای از سوی شهرداری در این باره به شورا ارایه نشده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت با تاکید بر اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا به شکل تخصصی در موضوع آلودگی هوا فعالیت میکند که در نیروی انسانی و تجهیزات منحصر به فرد است، ادامه داد: در قانون هوای پاک سازمان هواشناسی مکلف شده است، مدل پیش بینی آلودگی هوا را پیاده سازی کند که در این مدل ۹۶ ساعت قبل موضوع در دست اجرا باشد؛ شنیدهها حاکی است این اقدام برنامه ریزی شده، اما هنوز انجام نشده است.
وی بیان کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا قابلیت این اقدام را ظرف مدل ۲۴ و ۴۸ ساعت را دارد که در تارنمای شرکت میتوان آن را مشاهده کرد. البته سازمان هواشناسی نیز این مدل را پیاده سازی کرده است، اما هنوز عملیاتی نشده است تا در کمیته اضطرار آلودگی هوا به کار گرفته شود.
رفیعی درباره اینکه آیا سوخت و بنزین تولیدی ما در میزان آلایندهها تاثیرگذار است یا خیر، گفت: به بحث بنزین خیلی نظارت کردیم. یکی از مشکلات این است که الان مصرف سوخت در کشور بالاست.
حتی متولی تامین سوخت میگوید منطق این حجم از مصرف را نمیدانم. بر اساس آنالیز کیفیت هوا نتیجه این است که سوخت استاندار نیست.
رئیس فراکسیون محیط زیست خاطرنشان کرد: بر اساس میزان مصرف برای تامین سوخت قدمی برداشته نشده و نشنیدم پالایشگاه جدیدی ایجاد یا افزایش بودجهای لحاظ بشود.
میرزاییقمی با اشاره به شنبههای امید و افتخار افزود: در مسیر توسعه سیستم حمل و نقل برقی اولویت اول موتورسیکلت، اولویت دوم اتوبوس و در نهایت اولویت آخر برقی سازی ناوگان تاکسی است که در شنبه پیش رو ۳ طرح را در این زمینه رونمایی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت شهرداری تهران با بیان اینکه بالغ بر هزار و ۲۰۰ دستگاه موتور سیکلت در اختیار توزیعکنندگان شرکت پست است، ادامه داد: در طرح نخست رونمایی از موتورسیکلتهای برقی همکاری شرکت پست را خواهیم داشت که برای اولین بار به شکل سوآپ باتری انجام میشود که البته پیشتر با توجه به موانع موجود از جمله پیمایش، نبود جایگاههای مناسب و … بحث سواپ باتری (جایگزینی باطری) به بن بست خورده بود.
وی ادامه داد: در طرح سواپ باتری مالک موتور سیکلت مالک بدنه است و بخش خصوصی خدمات باطری را ارایه میکند. طرح دومی که شنبه از آن رونمایی خواهد شد قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی است که روز شنبه دو دستگاه آن رونمایی خواهد شد و قرار است در خط بهارستان -جمهوری به کار گرفته شود. سومین طرح نیز بهرهبرداری از مرکز معاینه فنی است که با ۲ خط به شهروندان سرویسدهی میکند.
رفیعی نیز در پایان به تامین خودرو به عنوان راهحلی برای حل بحران آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم بحث تامین خودرو که حجم زیادی از آلایندههای کشور مربوط به حملونقل است را مدیریت واقعی کنیم به نظرم خیلی از مسائل حل میشود. نباید استاندارد را به عقب ببریم.
این مقام مسئول گفت: با پیگیری مجلس دولت عقبنشینی کرد و استاندارد یورو شش برای خودروهای وارداتی حفظ شد. البته واردات و تولید به معنای واقعی نه انحصاری در کشور رخ بدهد. در شرایط انحصاری خودرو دیدیم که خودروسازها تا برج شش برای اسقاط کاری نکردند.