به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو،
محمدجواد موحد تهیه کننده سینما و مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در حاشیه برگزاری چهلویکمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینمایی دانشجو درباره تاثیر فیلم کوتاه در سینمای ایران عنوان کرد: من میخواهم درباره کل سینمای ایران توضیح بدهم و قاعدتا این نکته ناظر بر باشگاه فیلم سوره هم میشود؛ شما اگر به فیلمسازهایی که به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کردند توجه کنید، عموم کارگردانها و به ویژه فیلم اولیها کسانی هستند که سینما را با فیلم کوتاه شروع کردهاند، مانند رضا نجاتی، آرمان خوانساریان و…، این نکته درباره فیلمسازهای قدیمیتر مانند هادی مقدم دوست، حسین ریگی، حسین دوماری پدرام پورامیری و دیگر کارگردانهای موفق سالهای پیش مانند هومن سیدی، کاظم دانشی، محمد کارت و سعید روستایی هم صدق میکند.
وی افزود: رضا نجاتی در جشنواره فیلم فجر چهلم، سیمرغ بهترین فیلم کوتاه را با «ارفاق» دریافت کرد و امسال با «بعد از رفتن» در بخش سودای سیمرغ رقابت کرد و در بخشهای مختلف نامزد شد، محمد ثریا کارگردان فیلم کوتاه «برنو» هم که سیمرغ بهترین فیلم کوتاه چهلویکمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد، به احتمال فراوان در دورههای پیشرو به عنوان فیلمساز در بخش رقابتی سودای سیمرغ حضور خواهد داشت، مانند فیلمسازهایی چون بهرام و بهمن ارک و محمد کارت که از سینمای کوتاه و دریافت سیمرغ بلورین به سینمای بلند رسیدند و حتی موفق هم ظاهر شدند.
موحد با اشاره به دیگر فیلمسازهای سینمای کوتاه مانند حسین دارابی که با فیلمهای بلند سینمایی خود شناخته شدهاند، مطرح کرد: رخی از فیلمسازها مسیر رسیدن به سینمای بلند را از طی کردن مسیر تولید فیلم کوتاه آغاز کردهاند، به نظر میرسد که این مسیر، مسیر درست، قابل اعتمادی است که البته قدرت ریسک پذیری و آزمون و خطا را در فیلمساز بالا میبرد؛ البته باید عنوان کنم که فیلم کوتاه در سالهای اخیر هویت مستقل خود را بیشتر بروز داده است و این نوع از سینما صرفا برای رشد و رسیدن به سینمای بلند است، بلکه حمایت و کمک کننده است.
تهیه کننده سریال «تازهوارد» درباره اهمیت نمایش و اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر یک برندی را برای فیلمسازها ایجاد میکند و یک اعتماد به نفس و فهمی از میزان توانایی او را در بستر جشنواره فراهم میکند که در صورت تولید اولین فیلم بلند سینمایی، موفقتر و پختهتر و با تجربه بیشتر در دورههای آینده جشنواره و فعالیت سینمایی حشور خواهد داشت.
مدیرعامل باشگاه فیلم سوره درباره فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» که نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کوتاه در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر شده بود، گفت: زمانی که «نوشابه مشکی» را در باشگاه فیلم سوره تولید میکردیم، به حضور در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی و دریافت جایزه توجه نمیکردیم، چندین ماه پیش که در پیش تولید این فیلم بودیم، اصلا روی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران، دریافت بهترین برگ زرین جشنواره فیلم کوتاه تهران، حضور در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر و نامزدی دریافت سیمرغ بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر تمرکز نداشتیم؛ دلیل تولید «نوشابه مشکی» مسیری است که باشگاه فیلم سوره بالغ بر چهار سال پیش با محمد پایدار آغاز کرده است.
وی با شاره به حضور موفق «نوشابه مشکی» در جشنوارههای مختلف سینمایی، ادامه داد: ما در باشگاه فیلم سوره وظیفه کشف استعداد را داریم، ما یک مجموعه شتابدهی سینمایی هستیم که شرایط آموزش و تجربه تولید فیلم کوتاه را برای علاقهمندان به سینما فراهم میکنیم و محمد پایدار از سال 1397 وارد باشگاه فیلم سوره شد که در تما این سالها فیلمهای کوتاه، تیزرهای تبلیغاتی و نماهنگهای مختلفی را هم با باشگاه تولید کرد و به امید خدا به سمت ساخت اولین فیلم بلند سینمایی او حرکت خواهیم کرد و تولید یک فیلم کوتاه حرفهای مانند «نوشابه مشکی» از ملزومات طی این مسیر بود.
موحد با شاره به تولیدات باشگاه فیلم سوره و همچنین ارسال چند فیلم کوتاه به شصتوششمین جشنواره منطقهای سینمای جوانان- خلیج فارس که در بوشهر برگزار میشود، گفت: چهار فیلم کوتاه به شصتوششمین جشنواره منطقهای سینمای جوانان- خلیج فارس ارسال کردهایم که «بعد از نیمه شب» ساخته محمد باقری و «پرنسس» ساخته حسین عباسی جزو آثار مهم باشگاه هستند.
فیلمساز مهم است، نه فیلم؛ ما در باشگاه فیلم سوره هر زمان به مرحله برسیم که یکی از هنرجویان ما توانایی تولید فیلم کوتاه را دارد، قطعا در مراحل نیمه حرفهای و آماتور کمک میکنیم که در زمان کمتر به سطح تولید اولین فیلم کوتاه حرفهای خود برسد. این روندی است که باشگاه هر ساله صورت میدهد و در سال 1401 بالغ بر 20 فیلم کوتاه در باشگاه تولید شد که در جشنوارههای مختلف هم حضور پر رنگ داشتهاند.