به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهدی ضیغمی امروز چهارشنبه در نشست خبری با اعلام اینکه این تعداد ثبتنام انجام شده بهمعنای ثبتنام واقعی نیست، گفت: معرفی افراد پس از پایان فرآیند ثبتنام و انجام بررسیهای لازم اعلام میشود.
وی افزود: تاکنون ۲۶ بانک در این طرح شرکت کردهاند و به بانکها اعلام کرده ایم که به درخواست مردم برای آنان حساب کوتاهمدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد.
ضیغمی ادامهداد: ثبت نام تا ساعت ۱۸ فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و فعلا تصمیمی برای تمدید ثبتنام گرفته نشده است.
وی با اشاره به رقم ۵۰۰ میلیون تومانی که در حساب افراد مسدود میشود، بیان داشت: این رقم مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبتنامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: قیمت علیالحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، به عبارتی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص میکند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین میکردند، به تعیین قیمت میپرداختند.
ضیغمی تصریح کرد: بنا نیست که حتماً ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کنند و هر چقدر هم که افراد ثبت نام کنند ما فردا سامانه را میبندیم.
وی در ادامه در مورد محل تأمین ارز خودروها، گفت: تأمین ارز از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده، است؛ یعنی این ارزها به راحتی امکان بازگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد.
مدیر طرح واروات خودرو وزارت صمت افزود: بانک مرکزی به گونهای طراحی کرده است که این ارزها برای واردات خودرو استفاده شود و برای کشور هم منافع داشته باشد.
وی ادامه داد: بیش از ۹۶ درصد ارزی که دریافت میکنیم از محل ارزهای خارج از کشور است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای سایر محصولات نیز قابل استفاده نیست البته در شرایط فعلی جزئیات منشأ ارز را نمیتوان اعلام کرد.
ضیغمی در مورد تعیین قیمت خودروی چانگان گفت: من مسئول قیمت گذاری نیستم و سازمان حمایت مسئول است. یک بار چانگان را برای بورس اعلام کردیم، اما هم نرخ ارز و هم نرخ تعرفه متفاوت بود و با توجه به رقابت خورد در بورس قیمت علی الحساب اعلام و مقرر شد پس از بررسی قیمت نهایی اعلام شود.
وی افزود: هنوز خودروها ترخیص نشده است و باید با دستور وزارت صمت ترخیص شود، زیرا ترخیصها باید طبق برنامه عرضه صورت گیرد.
ضیغمی اضافه کرد: ترخیص خودروها قانونی و توسط گمرک صورت میگیرد به نحوی که تمامی عوارض اعمال و قیمت نهایی ظرف یک روز از سوی سازمان حمایت مشخص میشود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد اینکه در حال حاضر چه تعداد شرکت عرضه کننده خودرو هستند، تصریح کرد: شرکت سایپا تمامی مجوزها را برای دو خودرو گرفته است و این خودروها امکان عرضه دارند و برای دو خودروی دیگر هم از شرکت کمپانی چانگان تاییدیه گرفته شده است.
وی ادامه داد: مجوزهای هیوندا نیز اخذ شده و فقط قیمت پایه ارزش گمرکی مانده که هنوز اعلام نشده است که این عدد حداکثر طی اوایل هفته آینده تأیید میشود.
وی گفت: در حال حاضر شرکتهای سایپا، پارسیان گالری و کی تی ال خودرو عرضه خواهند کرد.
ضیغمی در مورد هدف گذاری واردات در سال آینده به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: با توجه مذاکرات انجام شده و قراردادهای منعقد شده، حجم واردات خودرو از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد کلید میخورد. بر همین اساس اولین عرضه خودروهای وارداتی قبل از عید انجام و به دست مردم هم میرسد.
وی در مورد اینکه گفته میشود خالی فروشی قرار است صورت گیرد، گفت: خودروهایی در حال حاضر عرضه میشود که یا در کشور موجود است و یا اینکه به کشور رسیده و یا روی آب قرار دارد و یا اینکه در حال تولید برای کشور است؛ بنابراین بحث خالی فروشی مطرح نیست و تهمت است.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد میزان واردات خودرو تا این لحظه، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده است، به غیر از خودروهای آمریکایی و فرانسوی هیچ محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد نحوه قرعهکشی خودروهای وارداتی نیز گفت: قرعهکشی به معنای قرعهکشیهایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعهکشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند.
ضیغمی تاکید کرد: بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد.
وی در مورد زمان انجام قرعهکشی، گفت: حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسیها انجام شود که افراد ثبتنام کننده حائز همه شرایط ثبتنام باشند. فرآیند قرعهکشی هم طی یک روز انجام خواهد شد.
ضیغمی در ادامه اظهار کرد: بخشی از هزینههای واردات خودرو مربوط به قیمت خودروها است که از کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو است.
وی گفت: در طرح حاضر، پس از استعلام گیری از دستگاههای ذیربط، عرضه خودروها آغاز میشود و شرط عرضه نیز این است که خودروها باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده، استاندارد محیط زیستی داشته باشند و قیمت پایه آنها در کمیته ارزش گمرک به تصویب رسیده باشد.
به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، پولی که واردکننده بابت واردات خودرو پرداخته است، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است. یعنی با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمیکند. همچنین نرخ ارز در موضوع واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا یا همان تالار دوم است. امیدواریم پس از پایان فرآیند ثبت نام بتوانیم پنج خودرو از سه برند را همزمان عرضه کنیم.
ضیغمی با بیان اینکه به دلیل صیانت از حقوق مردم و واردکنندگان، اسامی برخی برندها را اعلام نمیکنیم، گفت: تقریباً از همه برندها به جز خودروسازانی که ممنوعیت دارند درخواست واصل شده است؛ بر همین اساس نیز تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت به وزارت صمت ارائه شده که تقریباً همه آنها بیش از یک برند را درخواست کرده بودند.