به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یوسف نوری در مراسم بزرگداشت یکصدویکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در قضیه و حوادث اخیر چه در مهرماه و چه بهمن ماه دیدیم که بچهها را صرف نظر از اینکه این اقدامات هدف تربیتی دارد یا ندارد، تحت تاثیر قرار دادند.
وی افزود: خبر ما را "مسمومیت" و "سم" منتشر کردند و این در حالی است که اگر این امر برای مثال در هیروشیما رخ داده بود میگفتند «یک بوی بد با منشاء نامعلوم تعدادی از دانش آموزان را راهی بیمارستان کرد»؛ درواقع اولین عبارتی که ما میآوریم آخرین حرفی است که باید به کار بگیریم.
نوری با بیان اینکه محیط پیرامون دانش آموزان آنها را احاطه کرده است، ادامه داد: رسانهایها اهداف رسانهای خود را روی دانش آموزان پیاده میکنند و از جامعه مخاطب بهره خود را میگیرند. در واقع رسانههای بیگانه خبر فروشی خود را انجام میدهند. دانش آموزان در محیط و اتمسفری قرار گرفتند که همه اینها میتواند فرصت باشد، اما تهدید آن هم زیاد است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: وقتی که دانش آموزان ما آماده نباشند دچار مشکل میشوند و تهدید این فضا برایشان زیاد میشود چراکه سواد رسانهای دانش آموزان کم است و ما درس سواد رسانهای را در سالی قرار دادیم که دغدغه دانش آموز، کنکور است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای عالی باید ورود کند و این مسائل را ببیند، افزود: یکی از وظایف شورای عالی بررسی تاثیر برنامه درسی است. شورای عالی این نقش را دارد و ما این انتظار را از او داریم. قانون و آیین نامه احیای امور تربیتی در مجلس هفتم تصویب شد، اما در آن آیین نامه چندین دستورالعمل باید تصویب میشد که مصوب نشدند، تا جایی که مقام معظم رهبری در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند آنگونه که باید این امر اجرا نشده است.
وی به لزوم تنقیح قوانین در راستای اجرای سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد و گفت: میزان تحقق سند تحول بنیادین در برشهای زمانی و سال به سال باید بررسی شود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود درباره احیای مراکز تربیت معلم نیز توضیح داد: امیدواریم بتوانیم مراکز تربیت معلم یعنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان را احیاء کنیم. امیدواریم شورای عالی آموزش و پرورش نیز با جدیت به این امر توجه کند.