به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رسیدگی به لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوءرفتار در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت که نمایندگان موافق و مخالف درباره لایحه مذکور اظهارنظر کردند که در ادامه میخوانیم:
در ابتدای جلسه علنی امروز، فاطمه قاسمپور در تشریح گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، گفت: اعضای کمیسیون در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاههای ذیربط در حوزه زنان بحثها و تبادل نظرهای زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دین مبین اسلام نگاه ویژهای به جایگاه زنان دارد و هرگونه سوءرفتار با زنان را مذموم تلقی کرده است؛ همچنین رهبر انقلاب نیز بارها در جلسات متعدد به موضوع ظلم به زنان و اهمیت حمایت از جایگاه آنها اشاره کردهاند و بر لزوم حمایت قانونی از زنان به ویژه در بستر خانواده تاکید جدی داشتهاند.
وی ادامه داد: ایشان در 14 دی ماه سال گذشته طی دیدار با فعالان حوزه زنان تاکید کردند گاهی مردان با تکیه بر توان جسمی خود بر زنان ظلم میکنند لذا برای حفظ نهاد خانواده باید قوانین آنچنان محکم باشد که چنین موضوعی رخ ندهد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این راستا افزود: با توجه به خلاءهای موجود در این عرصه و رویکرد پیشگیرانه و حمایتی پرداختن به حوزه زنان دارای اهمیت ویژهای است از این رو فرآیند تدوین لایحه مذکور از سال 90 و در دولت دهم آغاز و پس از اخذ نظرات قوه قضائیه توسط دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد؛ بخش اعظم مفاد این لایحه در قانون مجازات وجود داشت لذا بررسیهای کارشناسی صورت گرفت تا نگاه صرف حقوقی مشکل آفرین نباشد.
قاسمپور گفت: بر این اساس نمایندگان تلاش کردند با نگاه حمایتی تبعات مداخله در امور خانواده کاهش یابد لذا سه محور پیشگیرانه، حمایتی و کیفری در این لایحه مورد تاکید قرار گرفته است؛ همچنین تقویت رویکرد حل مسئله، کاهش مفاد جرم انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی در دستورکار قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در این میان تلاش شده برای دستگاههای ذیربط نیز مطابق توانشان تکالیف ایجاد شود و از طریق ارتباط میان دستگاهها در بستر سامانه پنجره خدمات از اقدامات جزیرهای جلوگیری شود؛ باید یادآور شد در جمهوری اسلامی قوانین حمایتی زیادی در خصوص زنان وجود دارد، اما خلاءهایی نیز حس میشود که این لایحه به رفع آنها کمک شایانی میکند.
بر اساس این گزارش، مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با کلیات این لایحه گفت: دین اسلام دین رأفت، معرفت، رحمت و مودت است. دینی است که اساس و پایه آن بر مبنای عدالت است و جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی، جایگاه محکم و رفیعی است.
نماینده مردم رودبار با بیان اینکه اسلام به موضوع زنان توجه ویژهای دارد، ادامه داد: برخلاف غرب که جو سالاری و با نوعی توهین به زنان نگاه میکند، اسلام نگاه ویژهای به زنان دارد، این لایحه یکی از لوایحی است که در آن توجه بسیار زیادی به زنان شده و در سه بخش به این موضوع پرداخته شده است و در واقع به هر اقدامی از سوی حاکمیت درخصوص حمایت از زنان آسیب دیده در این لایحه پرداخته شده است.
وی مطرح کرد: شناسایی زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، اسکان و سرپرستی زنان و دختران بی سرپرست و بدسرپرست، مداخله فوری مددکاری قضایی، حمایتهای قضایی و کیفری، حمایتهای اقتصادی، ارتقای آگاهی و نیروی انسانی، درمان و روان درمان گری، توانمندسازی و مددکاری از مهمترین بخشهایی است که در بخش تدابیر حمایتی این لایحه به آن پرداخته شده است.
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم تاکید کرد: در سطر دوم تدابیر پیشگیرانه وجود دارد که در واقع مانع هر گونه اقدام بازدارنده برای بروز سوء رفتار علیه زنان شده است. از جمله توسعه و تقویت ساماندهی نهادها و پژوهشکدهها، شناسایی واقعیتهای آسیبزا، مناسب سازی فضای کاربرد شهری، ارتقای آگاهی، مهارت افزایی، اطلاع رسانی، آموزش و... در این لایحه پرداخته شده است و نقطه اتکای زنان به این لایحه بسیار مهم است، چرا که در نظام جمهوری اسلامی جایگاه زنان جایگاه بسیار رفیعی است. مقام معظم رهبری همواره در فرمایشات خود به جایگاه زنان توجه ویژهای داشته اند. به صیانت از زنان در قانون اساسی ما پرداخته شده است.
وی در ادامه افزود: در سطر سوم این لایحه درباره اطلاعات زنان آسیب دیده از جمله این موضوعات است. استفاده از وکلا و کارشناسان یکی از مهمترین بخشهای که در تدابیر حقوقی و قضایی قرار دارد. همچنین ایجاد فوریت در پروندههایی که در این موضوع مطرح میشود.
همچنین حجتالاسلام حسن نوروزی عضو کمیسیون قضایی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: ایراداتی که به این لایحه وارد است، ایرادات شکلی است.
وی خطاب به رئیس مجلس گفت: از سه سال و نیم قبل طرح مهریه را به مجلس دادهایم و شما دستور دادهاید بررسی این طرح که از صد هزار پرونده جلوگیری میکند، به تأخیر بیفتد، اما این لایحه که از دی ماه سال گذشته آمده بلافاصله در دستور کار قرار گرفته است، این ظلم بیّن و استبداد شما است. چرا طرح مهریه را که سه سال و نیم است که آن را تهیه کردهایم در دستور کار مجلس قرار نمیگیرد، به چه کسی جایزه دادهاید.
عضو کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: این لایحه در دی ماه سال گذشته پس از 10 سال به مجلس ارائه شد و در کمیسیون اجتماعی دو نفر بر روی آن کار کردند، جنبههای اجتماعی، قضایی، فرهنگی و آموزشی این لایحه باید در کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون شوراها، امنیت ملی، آموزش، قضایی و حقوقی و اجتماعی مورد بررسی قرار میگرفت.
حجتالاسلام نوروزی عنوان کرد: سفیر انگلستان در ایران در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از پایان دادن به خشونت علیه زنان که محور فکری و کاری این لایحه است، کراوات نارنجی به عنوان نماد خشونت علیه زنان استفاده کرده و مردم ایران را به حمایت خشونت علیه زنان دعوت کرده است.
وی عنوان کرد: بررسیهای ما نشان میدهد محتوای این لایحه، قوانین بینالمللی و سازمان حقوق بشر و سازمان ملل متحد و سند 2030 است. این لایحه بنیان خانواده را سست و ضعیف میکند و درگیری بین زنان و مردان را ایجاد مینماید و مخالف با اصول اسلامی است؛ به صورت مثال مرد اگر مانع اشتغال زن و یا خروج وی از کشور شود، آمده است زن میتواند به دادگاه مراجعه و به جای توافق با همسر خود به صورت مستقل از کشور خارج و یا شاغل شود.
نماینده رباطکریم در مجلس گفت: در خصوص نابرابری دیه زن و مرد در این لایحه پیشنهاد شده صندوقی تشکیل و تفاضل دیه را این صندوق پرداخت کند. مگر اسلام خود تشخیص این موارد را نداده است که امروز به کمک قوانین بین المللی شما قصد دارید چنین چیزی را تصویب کنید، در این لایحه آمده است اگر مردی برای دو بار به واسطه ایجاد جراحت در همسر خود دیه پرداخت کند، زن میتواند درخواست طلاق نماید، این موضوع مخالف ماده 11 قانون مدنی است که موارد عسر و حرج را احصاء کرده است.
حجتالاسلام نوروزی تصریح کرد: در کجای اسلام فقهای اهل سنت و تشیع و حتی یهودی و مسیحی چنین نظری دادهاند که با یک خشونت اندک شما میتوانید درخواست طلاق کنید. برخی از واژههای گوناگون در این لایحه آمده است که معنی آنها مشخص نیست، تمکین مشروع و یا تمکین نامشروع چه معنایی دارد.
در ادامه جلسه، محمدباقر قالیباف در پاسخ به گفتههای نوروزی نماینده رباط کریم گفت: قصد ندارم به شما در خصوص موضوع مطرح شده درباره اینکه مستبد هستم یا نیستم، پاسخ دهم. این موضوع را به خدا و شما در ماه مبارک رمضان واگذار میکنم، اما شما فرمودید لایحه خشونت دی ماه به مجلس آمده و اکنون در حال مطرح شدن است، در شرایطی که در 29/2/1400 یک فوریت این لایحه در مجلس به تصویب رسیده است و بیش از دو سال است که در مجلس قرار دارد.
وی ادامه داد: چنین تهمتی را به من میزنید، اما من شما را در ماه مبارک میبخشم، ولی آبروی مجلس را حفظ کنید.
بنابراین گزارش، حسین حاتمی نیز در جلسه علنی امروز در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: 50 درصد جامعه ما را زنان تشکیل دادهاند که 50 درصد دیگر جامعه تحت تأثیر تعلیم و تربیت آنها قرار دارد. حضرت امام (ره) در تبعید از یاران خود در گهواره سخن گفتند که مخاطب اصلی ایشان مادران بودند که فرزندانی پرورش دادند که در دفاع از کشور در جنگ شهید شدند.
نماینده مردم کلیبر ادامه داد: اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی به بلوغ کامل فکری رسیده است چرا که به زنان احترام کامل میشود، در مراکز آموزشی و دانشگاهی از وجود زنان بهرهمند هستیم و آنها از بالاترین جایگاه برخوردارند.
وی با اشاره به شبهاتی که به لایحه مذکور وارد میشود، گفت: هیچ ردی از سند 2030 در لایحه مذکور وجود ندارد، کار کارشناسی دولت نشان داد این لایحه عاری از هرگونه آلودگی به سند 2030 است، کسانی که میخواهند این لایحه رأی نیاورد به نام دین با آن مخالفت نکنند چرا که دین اسلام زن را تکریم کرده است.
حاتمی با اشاره به اهداف لایحه تشریح کرد: لایحه مذکور با عنایت به محورهای مورد تأکید مقام معظم رهبری تدوین شده است، این اهداف ارتقاء امنیت زنان و استحکام خانواده است و تلاش شده موقعیتهای آسیبزا شناسایی و نسبت به کاهش این موقعیتها با تقویت تدابیر اجتماعی و اتخاذ عدالت اسلامی و اجتماعی صورت گیرد. استیفای حقوق زنان و استحکام خانواده از دیگر اهداف لایحه شمرده میشود.
وی با بیان اینکه لایحه دربرگیرنده مخاطبان مختلفی است، گفت: همه اقشار زنان ایران اسلامی در این لایحه دیده شده است، همچنین تقویت رویکرد حل مسئله با اتخاذ روشهای پیشگیرانه و حمایتی و کاهش مفاد جرمانگاری و تقویت رویکرد تقنینی، همچنین ایجاد فصل پایش و نظارت در لایحه رعایت شده است. تطبیق در دستگاهها با رویکرد چرخه خدمات دولتی و ایجاد سامانه پنجره واحد ارائه خدمات از دیگر نقاط قوت لایحه حمایت از زنان و خانواده است.
حاتمی بیان کرد: همچنین امکان مداخله فوری مددکاران و دوره درمانگری لحاظ شده است و مناسبسازی فضای کالبدی شهری و حمایت قضایی، کیفری و اقتصادی در لایحه آمده است. وجه تمایز لایحه مذکور با اسناد بینالمللی این است که الگوی ارائه شده با هدف حفظ و استحکام خانواده است، همه ما مادر و دختر داریم که اکنون زمان حمایت از آنها رسیده است بنابراین اگر شبهات و ایراداتی وجود دارد، کلیات را تصویب کنیم چرا که کمیسیون اجتماعی آمادگی دارد تا با ارائه پیشنهادات کارشناسی شده نمایندگان، لایحه مذکور را ترمیم کند.
عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان نیز در نشست علنی در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان، گفت: این لایحه دارای بندهایی است که میتواند به جامعه کمک کند در عین حال بندهایی داشته که موجب بروز دو قطبی در خانوادهها میشود.
وی ادامه داد: اولین ایراد به این لایحه این است که چرا باید صرفا بحث زنان را مطرح کنیم، زنان و مردان در اسلام کنار هم بوده و جدایی ناپذیرند و قانون خانواده به گونهای نیست که زن و مرد از یکدیگر جدا شوند لذا بنده اگر به عنوان مخالف ثبت نام کردم با بسیاری از بندهای لایحه مذکور موافقم و معتقدم حقوق زنان باید در جامعه رعایت شود، اما با جدایی زن از خانواده موافق نیستم چرا که زن مهمترین و پایدارترین عنصر یک خانواده بوده و لایحه مذکور باید به نحوی تنظیم شود که در خانواده ایجاد دوقطبی نکند.
نماینده سروستان در مجلس با بیان اینکه عنوان لایحه مذکور میتواند تصور فمینیستی ایجاد کند، افزود: عنوان لایحه باید به نحوی باشد که برای حمایت از خانواده زن در کنار خانواده و به عنوان کانون اصلی خانواده تعریف شود از این رو ضمن اینکه ما باید به حقوق زنان توجه جدی کنیم تا دستمایه سوءاستفاده دشمنان نشود و معتقدیم که جنت و کوثری نبود اگر نبود فاطمه؛ هیچ پیامبری نبود اگر نبود فاطمه؛ لذا باید به زن به عنوان مهمترین عنصر جامعه توجه شود.
مظفری اظهار کرد: در برخی از بندهای لایحه مذکور نگاههای غربی وجود داشته و در برخی از بندها نیز به صورت یک طرفه به موضوعات نگاه شده در حالی که در اسلام زن و مردم در کنار هم و مکمل هم هستند و در اسلام تاکید شده مرد وقتی ازدواج میکند نیمی از دین خودش را به دست میآورد بنابراین دیده شدن زنان و مردان در کنار هم یکی از ضروریاتی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.