به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نوشته روزنامه جوان هر هفته و هر روز، تیترها، یادداشتها و گزارشهای متعددی در برخی رسانهها منتشر میشود که هر خوانندهای با دیدن آنها پی میبرد هدف، نه اصلاح امور، که تصفیه حساب سیاسی و جناحی است. انتقاد، حتی نقد تند و تیز و با نیش و کنایه، جزء انفکاکناپذیر کار رسانهای است؛ ولی مچگیری با خلاف واقعگویی و انتسابهای ناروا، اول رسانه را از کارکرد اصلی میاندازد و در ادامه به یک بنگاه سخنپراکنی فرومیکاهد که خاصیتش مانعتراشی بر سر پیشرفت است.
یک نمونه از این سنگاندازیها دو، سه روز گذشته در رسانهها و شبکههای مجازی رخ داد. سخنگوی دولت که در هیئتی در کورهپزخانههای حاشیه جنوب شهر تهران حضور یافته بود، با نقل روایتی از شفقت رئیسجمهور نسبت به مشکلات و گرانیهای به ارث رسیده به دولت اذعان کرد آقای رئیسی به خاطر گران شدن کالاها و مشکلاتی که گریبانگیر مردم است، وزرا را بازخواست میکند و از آنها میپرسد «با گران شدن فلان کالا، چه طور توانستی دیشب بخوابی؟!» این نقل واقعی روایت از نحوه مواجهه رئیسجمهور با اعضای دولت کافی بود تا برخی از رسانههای غیروطنی و دنبالکنندگان وطنی آنها شروع به حاشیه پراکنی کنند و «بیخوابی رئیسی» را تیتر کنند. افرادی هم در فضای مجازی که با حاشیه لایک و فالوور میخرند و ارتزاق میکنند، این نقل روایت سخنگوی دولت را دستمایه جدیدی برای تصفیه حسابهای خود کردند.
اینکه رئیسجمهور نسبت به مشکلات مردم و تورمهای انباشته و به ارث رسیده به دولت چه واکنشی دارد و برای حل آنها وزرا را چگونه بازخواست میکند به کنار، چند نکته پیرامون شیوه مواجهه غیرحرفهای و غیراخلاقی رسانههای زرد با این قبیل روایتها نوشتنی است.
بنزین پنجشنبه شبی گران شد، ولی رئیسجمهور سابق به اذعان خودش صبح جمعه از گرانی آن مطلع شده بود! یا اینکه مثلاً وسط شلوغیهای اجرایی در تیرماه سال ۹۷، رئیسجمهور سابق برای تفریح به تله کابین توچال رفت! پرواضح است برای مدیرانی با چنین مشی سیاسیای که حین مسئولیت و در بحبوحه مشکلات جامعه خوشگذرانی را برای خود و خانوادهشان مباح، بلکه واجب میدانند، نگرانی، بیخوابی و تلاش شبانهروزی مسئولان دلسوز برای رفع مشکلات مردم، یک مورد عجیب است و ارزش خبری دارد!
موفقیتهای چشمگیری در همین دو سال رخ داده که رسانههای منتسب به جریانات خاص، حتی حاضر نشدهاند یک تیتر ریز و دست چندمی در صفحه اول خود به این دستاوردهای ملی اختصاص دهند. نهایی شدن عضویت ایران در پیمانشانگهای، کاهش نرخ بیکاری به حدود ۸ درصد، کاهش تورم نقطهای از ۶۰ درصد در آغاز دولت به زیر ۴۰ درصد، تکمیل و بهرهبرداری بیش از ۵ هزار طرح راکد و نیمه تمام که مردم دههها منتظر بهرهمندی آنها بودهاند، چند برابر شدن تجارت با همسایگان، افزایش فروش نفت و رکورد بازگشت ارز حاصل از آنها به رغم باقی ماندن تحریمها، احیای روابط سیاسی- اقتصادی با کشورهای مختلف و..، هیچ جایگاه درخوری در رسانههای زرد و زنجیرهای نداشته است. برعکس، حاشیهآفرینی و تشویش مخاطب، مانند همین تیتر «بیخوابی رئیسی» که هم خلاف واقع است و هم عاری از هر ویژگیای برای تسهیل مسیر پیشرفت ایران، سوژه شماره یک بنگاههایی است که به پشتوانه کارتلهای اقتصادی رسانه راهانداختهاند تا به قیمت سنگاندازی بر مسیر پیشرفت ایران، تصفیه حساب باندی – جناحی کنند.