به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم کارگزاران نظام گزینش کشور اظهار کرد: گزینش با چالش فقدان حکمرانی مواجه است هر چند که نظام گزینش کشور دورههای مختلفی را پشت سر گذاشته و در این دوران کامیابیهایی داشته است.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب با صدور فرمان امام (ره) در ۱۵ دی ۶۱ درباره گزینش و تا تصویب قانون گزینش، شاهد تغییرات زیادی بودیم، افراط و تفریطها در دورانهای مختلف داشتیم. این دورهها تجربهنگاری شده است. به نظر میرسد علت اینکه با برخی آسیبها در موضوع گزینش مواجه هستیم نداشتن فناوری دقیق در حوزه گزینش است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سبکهای رایج ما سلسله مراتبی است چراکه مسئولان آئیننامهها را ابلاغ میکنند و بقیه باید اجرا کنند، در حکمرانی فرآیندهای سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری مدنظر است. در سیاستگذاری گزینش باید و نبایدهای راهبردی و جهت دهنده در تنظیمگری (شامل تنظیمگری، قانونگذاری، ساختارسازی، گفتمانسازی و نظارت و ارزیابی) مدنظر است و در مرحله آخر تصدیگری قرار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مدل حکمرانی که مبتنی بر حکمرانی ولایی و مبتنی بر مردمسالاری دینی است، نقش مردم و ذینفعان بالاست. در حکمرانی گزینش، مردم افراد را لحظه به لحظه گزینش میکنند که رفتارشان چگونه است؟ ارزیابی مردم تشریفاتی نیست و مردم در استمرار قرارداد شخص دخالت دارند.
وی با بیان اینکه حکمرانی ولایی، نظام سلسله مراتبی نیست بلکه شبکهای است، ادامه داد: در حکمرانی شبکهای مردم در ارزیابی مدیران و کارمندان نقش ایجابی دارند چراکه در حکمرانی ولایی نقش حداکثری مردم مدنظر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آیات و روایات توصیه شده است کسانی را گزینش کنید که تقوا، حسن خلق، ولایتمداری، عاقل، امانتدار، حیا و عفت داشته باشند، وقتی سراغ منظومه امامین انقلاب میرویم ویژگی ایجابی و سلبی را شامل صالح، عاقل، اخلاق، تنگ نظرنبودن، مسامحه کارنبودن، مفسدهجو نبودن، افراط و تفریط نداشتن را مطرح میکنند.
استاد خسروپناه با مطرح کردن چند سوال مهم در زمینه حکمرانی گزینش گفت: آیا در یک مصاحبه عمومی میتوانند تمام ویژگیهای ایجابی را تشخیص دهند؟ سطح دینداری مدنظر، چقدر است؟ شاخص تشخیص ویژگی سلبی و ایجابی چیست؟ در روششناسی گزینش؛ پرسشها چیست؟ با وجود قانون گزینش، آیا تنظیمگری فقط شامل قانون است؟ آیا با یک رکن تنظیمگری مشکل گزینش حل میشود؟ آیا سیاستهای گزینش را مدون کردیم؟ کدام نهاد سیاستهای عملیاتی را مینویسد و تنظیم میکند؟ اگر یک تزاحم پیدا شد، باید چگونه عمل کنیم؟.
وی ادامه داد: امانتداری بهعنوان شاخص اهم باید مدنظر باشد، امانتداری در گزینش افراد میتواند مدنظر هیئتهای عالی گزینش باشد تا افرادی که نسبت به شغلشان امانتدار هستند استخدام شوند.