به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه آهن خراسان گفت: امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی منطقه هرات افغانستان از طریق خط آهن خواف- هرات به بنادر جنوبی کشور و سپس انتقال به دیگر کشورها در اقدامی عمرانی مهمترین طرح ارزنده سال گذشته در این استان بوده که فراهم شده است.
وی افزود: با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه "روزنک" استان هرات افغانستان به بنادر ایران میتوان حجم قابل توجهای سنگ آهن در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.
وی گفت: اکنون محصولاتی از طریق جاده و کامیون از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل میشود که میتوان این کالاها را از طریق گذرگاه و کریدور ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاههای باری راه آهن "روزنک" و "شمتیق" افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد.
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: البته این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حمل و نقل ترانزیتی آن فعال نشده است.
نصیری ورگ بیان داشت: راه آهن خواف- هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه "روزنک" افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در ۲ بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است.
وی گفت: ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ماهور و پنج درصد نیز کوهستانی است.
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: ادامه این خط آهن از ایستگاه "روزنک تا غوریان" نیز در حال احداث است، اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه/دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بین المللی فراهم شده است.
نصیری ورگ اظهار داشت: با راه اندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف- هرات، پیش بینی میشود در سال نخست سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.