به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرشته فزونی با اشاره به اهمیت تغذیه دانشآموزان همزمان با شروع آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: دانشآموزان از نظر وضعیت تغذیهای در یکی از مهمترین دورههای زندگی خود هستند. در این دوران علاوه بر افزایش نیاز به تامین انرژی و پروتئین، رفتارها و باورهای تغذیهای شکل میگیرد که نقش مهمی در انتخاب مواد غذایی و سلامت دانشآموزان درآینده دارد.
خوردن میان وعده برای دانش آموزان ضروری است
وی تاکید کرد: دانشآموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده هم نیاز دارند و برای نگه داشتن قند خون در حد طبیعی و عملکرد مطلوب مغز باید میان وعده مناسب مصرف کنند.
لیست اقلام مجاز و غیرمجاز مواد غذایی باید در معرض دید دانشآموزان قرار گیردفزونی استفاده انواع تنقلات و ساندویچهای خانگی را که توسط خانواده به صورت روزانه و تازه تهیه میشود، به عنوان یک میان وعده مناسب پیشنهاد کرد و گفت: این موادغذایی علاوه بر ارزش غذایی بالا کم هزینه نیز هستند و به راحتی در دسترس بیشتر خانوادهها قرار دارد.
وی ادامه داد: خوراکیهایی مانند انواع چیپس، غلات حجیم شده شور، شکلات و شیرینیها میان وعده مناسبی برای تامین نیازهای غذایی نیستند و ارزش غذایی مناسبی ندارند، ضمن اینکه نمک موجود در این خوراکیها ذائقه دانش آموز را به خوردن غذاهای شور عادت میدهد.
فزونی گفت: مواد غذایی که در پایگاه تغذیه سالم مدارس (بوفه) عرضه میشود نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دانش آموز دارد و مراقبین سلامت مدارس، مدیر و اولیای دانش آموزان در زمینه عرضه مواد غذایی در پایگاه تغذیه سالم باید فعالانه برخورد و نظارت داشته باشند به شکلی که لیست اقلام مجاز و غیرمجاز مواد غذایی را در معرض دید دانشآموزان قرار دهند.
به گفته وی فرآوردههای غلات حجیم شده، یخمک، نوشابه، ساندویچهای سوسیس، کالباس، ناگت، فلافل، پیتزا، آب نبات، سمبوسه، پیراشکی و سایر مواد غذایی ناسالم که ارزش غذایی کمی دارند نباید در دسترس کودکان باشد و یا در بوفه مدارس عرضه شود، ضمنا ضروری است که از عرضه هر نوع محصول غذایی بدون بستهبندی و یا محصولاتی که فاقد پروانه ساخت و کد بهداشتی و تاریخ مصرف هستند جلوگیری شود.
فزونی فرآوردههای لبنی پاستوریزه یا استریلیزه، از نوع کم چرب و کم نمک بهصورت بستهبندی تک نفره مثل ماست، پنیر، بستنی ساده (بهجز بستنی یخی)، شیرساده، شیر برنج و فرنی بسته بندی شده و دارای مجوزهای بهداشتی، خشکبار و انواع مغزهای بستهبندی دارای مجوز بهداشتی از قبیل توت خشک، انجیرخشک، انواع برگهها، خرما، کشمش، انواع میوههای خشک، گردو، بادام، مغز تخمههای کم نمک، نخودچی، برنجک، گندم برشته شده، کلابهای سالم نان پنیر و گردو، نان، پنیر و خرما و نان و تخم مرغ را به شرط آن که همه مواد عرضه شده دارای بسته بندی بهداشتی با مجوز وزارت بهداشت باشند، برای عرضه در بوفههای مدارس پیشنهاد کرد.
والدین برای دریافت مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی رایگان برای فرزندانشان میتوانند به واحدهای تغذیه نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت به محل سکونت مراجعه کنند
وی تاکید کرد: والدین برای دریافت مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی رایگان برای فرزندانشان میتوانند به واحدهای تغذیه نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت به محل سکونت مراجعه کنند.
ضرورت نظارت مستقیم مدیران مدارس بر عرضه مواد خوراکی بوفهها
مجید تاجیک رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز بر ضرورت توجه والدین، مدیران و مربیان به توصیههای کارشناسان بهداشت محیط برای سلامت دانش آموزان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه مدیران مدارس باید نظارت مستقیم بر عرضه مواد خوراکی بوفهها داشته باشند، گفت: تنها مواد خوراکی مجاز مطابق دستورالعملهای بهداشتی باید در بوفه مدارس به دانشآموزان عرضه شود.
وی افزود: عرضه تنقلاتی مانند آلوچه، لواشک و دیگر تنقلات رایج بهصورت فله، بدون بستهبندی و فاقد مشخصات بهداشتی از جمله پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا و آدرس کارخانه توسط دستفروشان ممنوع است و مدیران مدارس باید این موارد را به مراکز و شبکههای بهداشت و یا سامانه شکایات مردمی وزارت بهداشت به شماره تماس ۱۹۰ گزارش کنند.
تاجیک طبخ غذا در بوفههای مدارس با شرایط غیر بهداشتی یا آماده سازی مواد غذایی در منزل متصدیان را برای توزیع در بوفه مدرسه ممنوع اعلام کرد و گفت: در صورت عرضه مواد غذایی باید شرایط بهداشتی مطابق با دستورالعملهای مربوطه رعایت شود.
وی یادآوری کرد: در بوفههای مدارس باید دیوار، سقف و کف قابل نظافت و گندزدایی باشند ضمن اینکه وجود سینک ظرفشویی و کاسه روشویی برای بوفهها ضرورت دارد.
وی به مدیران مدارس توصیه کرد: اگر بوفه مدرسه فاقد چنین شرایطی است قبل از بهرهبرداری بهسازی و تجهیز شود.
تاجیک از مدیران مدارس خواست نسبت به اخذ کارت بهداشت و گواهینامه اصناف پرسنل آبدارخانه و بوفه قبل از شروع سال تحصیلی اقدام کنند.
وی دسترسی دانشآموزان و مربیان به صابون مایع را از دیگر مواد قابل توجه برشمرد و بر ضرورت نظافت سرویسهای بهداشتی، آبخوریها و دیگر فضاهای مورد استفاده دانش آموزان تاکید کرد.