به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را میتوان یکی از مهمترین جوایزی دانست که در طی سالیان گذشته در جشنواره فیلم فجر اهدا شده است. سیمرغی که سال ۱۳۷۶ و دوره شانزدهم به جشنواره اضافه شد و اهدای آن تا سال ۱۳۹۹ و دوره سی ونهم ادامه پیدا کرد.
این سیمرغ، هم برای مردم و هم برای سینماگران اهمیت بسیاری داشت. برای مردم از این بابت مهم بود که میتوانستند در مهمترین رویداد سینمایی کشور تأثیرگذار باشند و برای فیلم سازان نیز اهمیت داشت، چون میتوانستند متناسب با واکنش تماشاگران برای اکران عمومی آثارشان برنامه ریزی کنند.
درواقع سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، نظر مردم جامعه را درباره فیلمهای بخش مسابقه نشان میداد که در بیشتر دورهها متفاوت از نظر داوران بود. با وجود اهمیت سیمرغ مردمی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این جایزه به دلیل نبود شرایط رأی گیری عادلانه، اهدا نشد. در واقع در این سه دوره به جای حل مشکل و تعریف سازوکار شفاف برای دریافت آرای مردمی، صورت مسئله پاک شد تا جشنواره مهمترین ویژگی خود یعنی مردمی بودن را از دست بدهد.
از سال ۱۴۰۰ تا کنون به یک باره بخش مردمی از میان جشنواره فیلم فجر حذف شد، جای این بخش که جزو محبوبترین بخشهای جشنواره بود در ۳ سال متوالی با بی توجه دبیران و مسئولان جشنواره خالی ماند. قصه حذف سیمرغ مردمی، از آنجایی آغاز شد که فیلمهای جشنواره با وقفهای در زمینه تولید آماده نمایش شدند و نیز زمزمه هایی از تقلب در آرا شکل گرفته بود.
بررسی مشکلات آرا مردمی در این دوره
منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره نیز ضمن ابراز امیدواری از بازگشت این سیمرغ به جشنواره فیلم فجر، گفت: با توجه به اعتبار و اهمیت سیمرغ مردمی برای فیلمسازان و مخاطبان سینما، در تلاش هستیم با بررسی مشکلات و مسائل بحثبرانگیز ادوار گذشته و همچنین استفاده از فرآیندهای جدید و در نتیجه رسیدن به سازوکاری ایمن، در جشنواره پیشرو امکان انتخاب فیلم مورد علاقه و اخذ رای از سوی مخاطبان فراهم شود تا بار دیگر شاهد اهدای سیمرغ مردمی به فیلمسازان باشیم.
با این حال چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با تصمیم بازگشت بخش سیمرغ مردمی برگزار می شود.
اطلاع رسانی در مورد شیوه رایدهی از طریق تیزرها و آنونسهایی که در سینماها پخش میشود صورت میگیرد، تماشاگران که به سالنها وارد میشوند از شیوه رای دادن تا حدی که تیزرها گویاست مطلع میشوند و میتوانند با کدهایی که روی بلیتها درج شده است به فیلم مربوطه در هر سانس رای دهند، زمان رای دادن نیز تا دو ساعت پس از پایان نمایش هر فیلم است.
سیمرغ مردمی قرار است ساز و کار آرا مردمی را بهبود ببخشد و دچار تحول کند.
سازوکاری که با حذف آرای سازمانی و الکترونیکی شدن تمام فرایند آن در سایت سمفا قرار است، شک و شبهه تقلب را به صفر برساند و دیگر ماجراهای جشنواره چهلم تکرار نشود.
سمفا مخفف سامانه مدیریت فروش و اکران سینماست.
یکی دو ماه بیشتر از نوروز ۱۳۹۹ نگذشته بود که اتحادیه پخشکنندگان با رئیس سازمان سینمایی جلسهای گذاشتند و قرار شد سامانه جامعی برای فروش بلیت سینمای ایران راهاندازی شود تا همزمان با بازگشایی مجدد سالنها، شروع به کار کند. نام این سامانه سمفا بود و اولین امتیازی که به پخشکنندهها میداد، تقسیم خودکار پول بلیت بین سالندار و پخشکننده در همان لحظه خرید اینترنتی بلیتها محسوب میشد. پخشکنندگان از مدتها پیش اعتراض میکردند که چرا سالنداران سهم آنها از فروش بلیت را دیر میپردازند و این سامانه، مساله را برایشان حل میکرد. پس از آن، مساله به چهارگانه شدن مراجع فروش اینترنتی بلیت در سینمای ایران برمیگشت. سرتیپی، رئیس اتحادیه صنفی پخشکنندگان، در توضیح این مورد میگوید: «سمفا درواقع یک ترمینال است که مدیریت آن در دست وزارت ارشاد قرار دارد و بهجای یک شرکت، درحال حاضر ۴ شرکت در این سامانه برای فروش بلیتها فعال میشوند. هرکدام از این ۴ شرکت میتوانند به سینماداران وصل شوند و هرکدام که بتوانند خدمات بهتری را به سینماداران و صاحبان فیلمها ارائه دهند، بهتر میتوانند در این زمینه کار کنند.»سمفا به معنای سامانه مدیریت فروش و اکران فیلمهاست.
برای آنانی که فجر را با تماشاگر و بیتماشاگر تجربه کردهاند، پرواضح است که بخش مهمی از هیجان جشنواره به رقابت میان فیلمها در اکران مردمی است. حقیقتاً جایی که نقطه تفاوت فجر با سایر جشنوارههای خارجی است، همین ماجرای سیمرغ مردمی است.
سیمرغی که باعث میشود مخاطب با جشنواره درگیر شود و عملاً حالوهوای جشنواره در میان مردم تکثیر شود. با این حال اهمیت سیمرغ مردمی فقط به مردمی بودن آن نیست، بلکه ماجرا در اکران نوروزی نهفته است.
خبرنگار مهلا رنجبران