ضرغام پرنیان، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه عدالت آموزشی و پرورشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با فعالیتهای قرارگاه جهادی وزارت آموزشوپرورش و علت تشکیل این قرارگاه اظهار داشت: قرارگاه جهادی وزارت آموزشوپرورش حدود دو سال پیش شکل گرفت. این قرارگاه با هدف بسیج کردن ظرفیتهای خارج از وزارت در مناطق مرزی، عشایری و حاشیه شهر فعالیت میکند. این قرارگاه هم رویکرد تربیتی دارد و هم در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش عمل میکند.
وی افزود: همانطور که میدانید، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش سندی جامع است که برای بسیاری از دستگاهها وظایف مشخصی تعریف کرده است. در کنار این، از ظرفیتهای مردمی، حلقههای میانی، گروههای جهادی، سمنها و خیریهها بهره گرفته میشود. اما قرارگاه نقش محور تنظیمگری را دارد و ظرفیتهای برونوزارتی را در این حوزهها متصل میکند.
پرنیان بیان داشت: ما حدود ۱۵،۲۰۰ گروه جهادی دانشآموزمحور و معلممحور داریم که در سال گذشته توانستند حدود ۴۰،۰۰۰ کلاس درس را پوشش دهند. در این میان، گروههای جهادی بسیج دانشجویی نقش ویژهای ایفا کردهاند. برای مثال، حدود ۳،۶۰۰ کلاس درس و ۶۶۸ مدرسه توسط این گروهها بهسازی شدند. علاوه بر این، فعالیتهای گفتمانی و تربیتی نیز در کنار اقدامات عمرانی انجام شده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه عدالت آموزشی و پرورشی گفت: اکنون شبکهای از معلمان جهادی در سراسر کشور داریم که از طریق این قرارگاه در حال فعالیت هستند. این شبکه در نهضت مدرسهسازی مردمی، که رئیسجمهور محترم نیز بر آن تأکید دارند، نقش مؤثری ایفا میکند و بهعنوان حلقهی اتصال ظرفیتهای خارج از وزارت به حوزه مدرسهسازی عمل میکند.
وی در پایان اذعان داشت: تلاش داریم در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش از تمامی ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم تا بتوانیم باری از دوش نظام تعلیموتربیت برداریم. مأموریت ویژهی ما در قرارگاه جهادی وزارت، تمرکز بر مناطق مرزی، عشایری و حاشیه شهر است.