به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدصادق عظیمیفر صبح امروز (سهشنبه، ۲۳ بهمن) در آیین بهرهبرداری از طرحها و پروژههای متنوعسازی سبد سوخت کشور اظهار کرد: بر اساس پیشبینی تا پایان سال ۱۴۰۳ بهطور میانگین ۷۱ درصد فرآوردههای نفتی (حدود ۱۸۵ میلیون لیتر) در بخش حملونقل مصرف میشود و رشد سالانه مصرف فرآورده در بخش حملونقل حدود ۷ درصد است.
وی بخشی از افزایش مصرف در بخش حملونقل را طبیعی و بخشی را ناشی از ضعف در اجرای سیاستهای کلان ساختاری در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: ۵۳ درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و مصرف سوخت این خودروهای فرسوده حدود دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه در سبد سوخت مصرفی بخش حملونقل به بحث تنوعسازی سبد سوخت بهخوبی توجه نشده است، یادآور شد: سال ۱۳۹۹ سند تأمین انرژی بخش حملونقل در افق ۱۴۲۰ از سوی شورای عالی انرژی کشور تدوین و تصویب شد، بر اساس این سند، سهم سیانجی در سبد سوخت بخش حملونقل در افق ۱۴۲۰ باید به ۲۳ درصد برسد که متأسفانه سهم سیانجی از ۲۳ میلیون مترمکعب با سهم ۱۲ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۰ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب با سهم ۶.۵ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
عظیمیفر با اشاره به اینکه کاهش توجه به مقوله سیانجی از عوامل مهم کاهش مصرف سیانجی در سبد سوخت کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز با سیاستگذاریهای مؤثر و پیگیری همکاران توانستیم طرحهایی اعم از فعال کردن طرح رایگان دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی، بهرهبرداری از جایگاههای جدید و ساخت ۱۰۰ جایگاه جدید سیانجی در کشور را آغاز کنیم.
وی با اشاره به موضوع اضافه شدن سوخت زیستی بایواتانول به سبد سوخت کشور گفت: خوشبختانه طرح تولید بایواتانول زاگرس در استان کرمانشاه به بهرهبرداری رسیده است و هماکنون در مرحله تست محصول قرار دارد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه هماکنون از اکتانافزاها برای افزایش بخشی از اکتان بنزین تولیدی استفاده میشود، ادامه داد: با اجرای بایواتانول شرکت سوخت سبز زاگرس (ایدرو) روزانه ۲۰۰ هزار لیتر در روز اتانول بهجای محصولات شیمیایی برای اکتانافزایی بنزین استفاده میشود.
عظیمیفر تأکید کرد: این طرح، طرحی زیستمحیطی است که به بحث متنوعسازی سبد سوخت کمک میکند و اثرات قابلتوجهی روی بهبود کیفیت هوا از منظر بهبود سوخت خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امیدواریم هدفگذاری قانون برنامه هفتم پیشرفت برای اسقاط ۵۰۰ هزار ناوگان فرسوده در کشور محقق شود، بیان کرد: باید افزایش راندمان خودروهای تولیدی داخل نیز در دستور کار قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: مجموعه وزارت نفت نیز از تمام ابزارها و ظرفیتهای موجود در این مسیر استفاده میکند و امیدواریم با همگرایی ایجادشده در مجموعه وزارت صمت و وزارت نفت بتوانیم گام مؤثری بهمنظور بهبود وضعیت سوخت و کاهش ناترازی برداریم.
عظیمیفر در پایان ضمن تشکر ویژه از محسن پاکنژاد، وزیر نفت گفت: وزیر نفت در کنار نگاه تولیدمحور به بحث بهینهسازی و مدیریت مصرف توجه ویژهای دارد.