به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، بخشهای زیادی از کشتی یونانی تخریب شده و کمر آن شکسته است. این شرایط باعث شده تا کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری به بررسی امکان احیای این سازه بپردازند. با این حال، اگر مرمت آن امکانپذیر نباشد، احتمالاً نماد یا المان دیگری بهجای آن طراحی و نصب خواهد شد تا یاد این کشتی تاریخی همچنان زنده بماند.
کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی (۱۹۴۳ میلادی) توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. این کشتی با طول ۱۳۶ متر و وزنی معادل ۷،۰۶۱ تن، ابتدا با نام «امپایر ترومپت» فعالیت خود را آغاز کرد. پس از تغییرات متعدد در مالکیت، سرانجام این کشتی به یک مالک یونانی فروخته شد.
در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵، کشتی در ساحل غربی کیش و در نزدیکی روستای باغو به گل نشست. از همان زمان، این کشتی به یکی از نمادهای اصلی جزیره تبدیل شد و توجه گردشگران را به خود جلب کرد.
اخیراً ویدئویی منتشر شده که نشان میدهد بدنه کشتی از وسط شکسته و ساختار آن به شدت آسیب دیده است. کارشناسان معتقدند که شرایط محیطی سخت و فقدان اقدامات نگهداری مناسب، دلیل اصلی این خرابیها بودهاند.
در طول دهه گذشته، وعدههای متعددی برای حفاظت و احیای این سازه مطرح شد، اما هیچکدام عملی نشد. اکنون، وضعیت کشتی به نقطهای رسیده که دیگر امیدی به احیای آن باقی نمانده است.
سایر کشورها با خلق المانهای جدید، گردشگران بسیاری جذب کنند. کشتی یونانی، با پیشینه تاریخی و جایگاه نمادین خود، میتوانست به یکی از ارزشمندترین سرمایههای گردشگری ایران تبدیل شود. اما بیتوجهی به این میراث فرهنگی، فرصتهای بزرگی را از جزیره کیش گرفت.
کشتی یونانی، با وجود تخریب گسترده، همچنان گردشگرانی را برای ثبت عکسهای یادگاری و تماشای غروب آفتاب به خود جذب میکند. اما گزارشهای اخیر نشان میدهد که شمارش معکوس برای نابودی کامل این سازه آغاز شده است، لذا تصمیمگیری درباره آینده این کشتی ضروری است
کشتی یونانی، که روزگاری نمادی از شکوه و جاذبه جزیره کیش بود، اکنون به یک سازه نیمهویران تبدیل شده است. مسئولان گردشگری باید با برنامهریزی دقیق، یا این سازه را احیا کنند یا المانی جایگزین طراحی کنند تا نه تنها هویت فرهنگی این منطقه حفظ شود، بلکه رونق گردشگری نیز تضمین گردد.