یاد آن روزها به خیر!
یادداشت- حسین شریعتمداری
چرا جناب هاشمی رفسنجانی در نقل خاطرات و مسائل گذشته به درگذشتگان استناد می‌کنند که پی بردن به صحت و سقم آن نیازمند دسترسی به آنان است و این دسترسی امکان‌پذیر نیست؟
تعداد نظرات: ۶
مسعود مسلمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
از جناب آقای شریعتمداری به خاطر نوشتن این مقاله نکاتی در این باب به نظرم رسید که ذکر خواهم کرد. 1- جنابعالی در نقل سخنان آقای هاشمی نوشتید "همسر امام مرا خواست و به من گفت: امام این انقلاب را به دست شماها سپردند." که بنده با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی خود جناب هاشمی متوجه یک تفاوت کوچک ولی ظریف در این مورد شدم و آن اینکه "امام این انقلاب را به دست شما سپردند." ممکن است شما بفرمائید که احتمالا منظور ایشان (هاشمی) از "شما" همان "شماها" بوده و ما این مورد را چون منظور نظرمان نبود خودمان اصلاح کردیم ولی همین نکته ظریف بسیاری حرف در خود دارد برای ظریف اندیشان پس خواهشا لطف کنید و در نقل قول عین مطلب را بیان بفرمائید تا عمق مطلب و عمق اندیشه و افکار و برداشتهای اشخاص مشخص باشد.(ادامه دارد)
مسعود مسلمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
ادامه متن قبل
2- بنده با تیتر این مقاله به دلایلی که ذکر خواهم کرد و در خود همین نوشته آمده مخالفم : الف - در جایی از این مقاله آورده اید که "این روزها برخی از پژوهشگران تاریخ معاصر با استناد به رخدادها و اسناد سال‌های پایانی جنگ و پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام(ره)، نتیجه می‌گیرند که جناب هاشمی رفسنجانی در زمینه‌سازی برای پذیرش قطعنامه و به تعبیر حضرت امام «نوشیدن جام زهر» نقش ویژه و مؤثری داشته است" و برای همه آشکار است که منظور نگارنده مشخصا کتاب "راز قطعنامه" است که توسط موسسه کیهان به چاپ رسیده و خود بنده نیز این کتاب را خوانده و در بیشتر موارد آن موافق مولف محترم آن کتاب نیز هستم .(ادامه دارد)
مسعود مسلمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
ادامه متن قبل
ب - در جای دیگر نیز آورده اید که "باید از آقای هاشمی پرسید آیا حضرتعالی نبودید که روز 12 اردیبهشت 65 در خطبه نماز جمعه تهران، پیشنهاد می‌کردید خانم‌های بدحجاب باید به اردوگاه‌های بازسازی منتقل بشوند و فرموده بودید این خانم‌ها باید خودشان در اردوگاه‌ها کار کنند و مخارج خویش را تأمین کنند زیرا اکثرا از قشر مرفه هستند و با پول‌های بادآورده که خودشان یا شوهرانشان دزدیده‌اند زندگی می‌کنند و...!!" و این سخنان در خطبه های نماز جمعه دقیقا در زمانی ایراد گشته که به زعم شما "مواضع و عملکرد انقلابی آقای هاشمی‌رفسنجانی و حضور پرشور ایشان در جبهه‌ها و... خشم دشمنان ایران اسلامی و رضایت توده‌های مردم پاکباخته را در پی داشت" و به همین دلیل هم یاد آن روزها را بخیر کرده اید (ادامه دارد)
مسعود مسلمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
ادامه متن قبل
و با حالت افسوس از آن روزها که جناب هاشمی مواضع خوبی داشتند یاد کرده اید درصورتی که : همانطور که مستحضرید هیچگاه یک انحراف یک شبه و چند روزه به وجود نمی آید همانگونه که هیچ تغییر مثبت و رویشی هم یک شبه جوانه نخواهد زد و در مورد فوق الذکر هم با توجه به همین دو نکته که ذکرش در بالا گذشت و هزاران نکته دیگر که در این مجال فرصت طرحش نیست درست است که در یک دوره زمانی شاید سخنان و رفتار آقای هاشمی موجب عصبانیت دشمنان این نظام میشده (که البته در این باب هم باز جای حرف بسیار است و حداقل راجع به کلیت این سخنان و مواضع نمی توان این حکم را داد) ولی کاملا مشخص است که انحراف دیدگاه های جناب هاشمی با خط اصیل این انقلاب و آرا و نظرات حضرت امام (ره) از همان زمان بوده است (ادامه دارد)
مسعود مسلمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
ادامه متن قبل
هرچند که یا زاویه این انحراف به قدری کم بوده که در آن برهه و با توجه به کثرت رویدادها و وقایع تاثیرگذار در یک دوره زمانی کوتاه ، اکثریت قادر به تشخیص این انحراف نبوده اند و یا اگر هم خود ایشان اصرار دارند که نظرات و عقایدشان از آن زمان تا اکنون همچنان مستحکم به قوت خود باقیست (همچنان که همین نظر را هم دارند!) در آنصورت باید گفت در آن دوره یا فرصت ابراز عقاید خالص و ناب خود را به قدر کافی نیافته اند و یا بنا به دلایلی که خود میدانند تقیه کرده و جو جامعه را برای بیان آن مناسب تشخیص نداده اند که به نظر بنده این احتمال آخر با توجه به قراین نزدیکتر به واقعیت است و این موضوع را با کمی دقت در خاطرات چاپ شده از ایشان از آن سالها میتوان تاحدودی درک کرد (ادامه دارد)
مسعود مسلمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
ادامه متن قبل
چرا که نوشتن خاطرات شخصی در یک سررسید روزانه و فارغ از بسیاری از ملاحظات رسمی و جاری در جامعه (با اینکه ایشان با هوش و ذکاوتی که دارند در آنجا هم بسیاری ملاحظات لازم را لحاظ کرده اند) مجال مناسبتری برای ابراز دلمشغولی ها و نظرات مکتوم در قلب یک فرد را فراهم می کند. و در آخر با توجه به تمام این مسائل بنظر نمی رسد که لازم باشد ما بخواهیم الان و در این زمانی که بسیاری از حقایق آن روزگار برایمان روشنتر شده (هرچند هنوز نقاط تاریک بسیاری وجود دارد) از جناب آقای هاشمی آن روزگار یک شخصیت غیر از آنچه که خود ایشان در آن زمان بوده اند برای اذهان جامعه بسازیم . فلذا به همین دلایل بنده با این تیتر انتخاب شده مخالفم.(پایان متن)
ارسال نظرات
captcha
آخرین اخبار