به گزارش «شبکه خبر دانشجو» به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيتالله خامنهاي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگيان استان فارس تأكيد كردند: شأن و جايگاه معلمان در جامعه بايد بر اساس منطق و نگاه اسلامي، احيا شود و معلم در نگاه ملت، از حرمت، كرامت و عظمت حقيقي برخوردار باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، روز معلم را روزي پرمضمون و در نگاه كلان، روز همه ملت ايران دانستند و با اشاره به «تفاوت عميق نگاه اسلامي و غربي» به جايگاه و هويت معلم افزودند: در منطق اسلامي، مسئله تعليم و تربيت، به معناي زندگي بخشيدن به فرد و جامعه است اما در نگاه تمدن مادي، معيار ارزش گذاري معلم، قابليت تبديل فعاليت هاي او به پول است كه متأسفانه اين نگاه به علت نفوذ فرهنگي غرب، در دو قرن اخير در ايران نيز، رواج يافته و باعث كاهش ارزش حقيقي معلم شده است.
حضرت آيتالله خامنهاي رسيدگي مسئولان ذيربط به توقعات و مطالبات مادي معلمان را لازم دانستند اما خاطرنشان كردند: نگاه به معلم بايد همان نگاه اسلامي باشد كه در آن، متعلم در مقابل معلم در اوج ادب، سپاسگزاري و خضوع قرار دارد و آحاد مردم نيز به معناي حقيقي براي معلم، احترام و ارزش قائلند.
ايشان با استناد به آيات و احاديث، شأن تعليم و تربيت را پرورش و راهبري انسان ها در صراط مستقيم خواندند و افزودند: امام خميني «رحمه الله عليه» نيز به عنوان يك حكيم قرآني معلمي را شغل انبياء الهي مي دانست.
رهبر انقلاب اسلامي معلمان را نيز به رعايت مسائل مختلف تربيتي و آداب و رفتار معنويِ معلمي توصيه كردند و افزودند: هنر معلم اين است كه با ملايمت و تكريمِ متقابلِ متعلم، ذهن كودك و نوجوان و جوان را به شكل صحيح پرورش و شكل دهد.
ايشان شاگرديِ ديگران و آموختن دانش از بيگانگان را مفيد خواندند و افزودند: ما در فراگرفتن از ديگران مصرّ هستيم اما در اين روند آنچه را به درد ما مي خورد انتخاب مي كنيم و اجازه نمي دهيم بيگانگان همه مسائل مورد توجه خود را به اذهان ما تزريق و القا كنند ضمن اينكه بايد خودمان هرچه زودتر استاد شويم.
حضرت آيتالله خامنهاي همچنين تحول عميق در آموزش و پرورش را ضروري خواندند و افزودند: شيوه سازماندهي آموزش و پرورش در شكل و محتوا، شيوه تقليدي از غرب است كه مسئولان آموزش و پرورش بايد با هدف تحول در نظام موجود و با بررسي و مطالعه دقيق و استفاده از كارشناسان و صاحبنظران شورايعالي انقلاب فرهنگي، كار سنجيده و پخته اي را به ملت و نسل هاي آينده تقديم كنند.
رهبر معظم انقلاب «حفظ محوري» را از جمله عيوب آموزش و پرورش خواندند و افزودند: لازم است «فكر محوري» در آموزش و پرورش اصل قرار گيرد تا زمينه شكوفايي استعدادها فراهم شود.
ايشان «تربيتِ معلم» را نيز بسيار مهم دانستند و خاطرنشان كردند: در اين زمينه علاوه بر ظرفيت خوبي كه در آموزش و پرورش وجود دارد بايد از ظرفيت هاي دانشگاه و ديگر مراكز استفاده كرد.
حضرت آيتالله خامنهاي، مسئوليت كلي آموزش و پرورش را تربيت و تحويل انسان هاي درس خوانده و كارآمد به جامعه دانستند و افزودند: دانشگاه البته مهم است اما كشور نيازمند مشاغل فراواني است كه ارتباطي با تحصيلات دانشگاهي ندارد به همين علت آموزش و پرورش بايد همه جوانان را در حد لازم از دانايي و آگاهي بهره مند سازد.
ايشان معلمان را در پرورش ديني و معنوي دانش آموزان مسئول دانستند و افزودند: به موازات اين مسئوليت همگاني، لازم است معاونت ويژه اي در زمينه فعاليت هاي پرورشي دانش آموزان فعال شود.
حضرت آيتالله خامنهاي با اشاره به ضرورت برنامه ريزي زمانبندي شده براي سوادآموزي كليه افراد، آموزش همه كودكاني را كه به سن تحصيل رسيده اند در هر نقطه از كشور، كاملاً ضروري و لازم خواندند و خاطرنشان كردند: بايد به مرحله اي برسيم كه داشتن گواهينامه ابتدايي براي همه افراد مانند داشتن شناسنامه واجب و لازم باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، نسل جوان كشور را لبريز از استعداد و توانايي بي پايان خواندند و با اشاره به زنده بودن «ياد امام خميني (رض) و نگاه حكمت آميز ايشان به مسائل كشور» افزودند: ملت ايران همچنان به بيعت خود با امام و انقلاب وفادار است و به بركت اين بيعت، جوانان پرنشاط ايران، كارهاي بزرگي خواهند كرد كه انرژي هسته اي، تنها يك نمونه از آن است.
ايشان خاطرنشان كردند: 20 سال پيش اگر كسي از توليد سانتريفيوژ و روند غني سازي اورانيوم در ايران سخن مي گفت كسي باور نمي كرد اما جوانان خوش استعداد اين ملت با نوآوري و ابتكار كاري كردهاند كه همه ملت ها، مردم ايران را به علت «اشتياق به دانش پيشرفته و پيگيري اين حق و غرور ملي» تحسين مي كنند و اين معناي حقيقي نوآوري و اثبات توانايي هاي ملت بزرگ ايران است.
در ابتداي اين ديدار آقاي علي احمدي، وزير آموزش و پرورش با اشاره به تشكيل ستاد تحول بنيادين در اين وزارتخانه از تأسيس مركز راهبردي براي تدوين افق آموزش و پرورش و نيز تحول در ساختار سازماني وزارتخانه خبر داد و افزود: تشكيل كارگروه تربيت معلم و دبير با همكاري شورايعالي انقلاب فرهنگي، تسريع در احياي معاونت پرورشي، رويكرد نوآورانه در توجه به خلاقيت دانش آموزان و ارتقاي وضع اقتصادي معلمان و بازنشستگان فرهنگي از جمله اقداماتي است كه در دست پيگيري و اجراست./انتهاي پيام/