به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» از اراك، داوود نوري شرق، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي اراك در همايش «مديريت پژوهشي در مدرسه» با اشاره به اينکه نقش دانشگاهها در سال «نوآوري و شكوفايي» نقش بارزي است، گفت: يكي از وظايف مهم دانشگاه، تربيت نيروهاي متخصص است؛ بنابراين اگر بخواهيم در عرصههاي مختلف بخصوص در امر پژوهش موفق باشيم، بايد دانشجويان متخصص پرورش داده و بسترهاي لازم را آماده سازيم.
محمد سپهري فر، رئيس مركز آموزشي و فرهنگي سماي اراك و نايب رئيس همايش نيز در سخناني، گزارشي از فعاليتهاي اين مركز ارائه كرد و اظهار داشت: در مجموعه ما مهمترين خصوصيت، تلفيق آموزش و پرورش با آموزش عالي است.
وي با اشاره به اينکه هر كاري نياز به مديريت مخصوص دارد، افزود: پژوهش نيز از اين امر مستثني نيست و بايد ابتدا زيرساختهاي اين تفكر آماده شود؛ به طوري كه اگر تفكر پژوهش را طراحي كنيم، ميتوانيم ذهن، عاطفه و احساس دانش آموزان، مديران و معلمان را در راستاي پژوهش و پژوهندگي پيش ببريم.
سپهري تصريح كرد: ما در همايش «مديريت پژوهشي در مدرسه» تنها يك بينش ايجاد ميكنيم، اما قدم مهم تر عملياتي كردن اين بينش است؛ اين در حالي است که عملياتي كردن يك انديشه در مدرسه نياز به كارشناسهاي برجسته و مديران فهيم دارد.
احمدعلي حاج كريم، رئيس سازمان آموزش و پرورش استان مركزي نيز در اين مراسم اظهار داشت: هم اكنون بيش از يك چهارم جمعيت ايران را دانش آموزان، مديران و معلمان تشكيل ميدهند و اين جمعيت، قابليت تاثيرگذاري در مسائل مختلف اجتماعي، فرهنگي و سياسي را دارد.
وي افزود: اگر قرار است دانش آموزان در توليد علم و دانش تاثيرگذار باشند، بايد به تقويت روحيه پژوهشگري در آنها بپردازيم.
حاج کريم خاطرنشان كرد: بايد بين خانه و مدرسه در جهت پژوهش و تحقيق يك حلقه اتصال ايجاد كنيم؛ چرا كه انگيزه در خانه شكل ميگيرد.
علي رئوف، مدرس دانشگاه و صاحبنظر آموزشي در ادامه نشست با تاكيد بر ضرورت انجام پژوهش توسط مديران، معلمان و دانش آموزان گفت: از دغدغههاي اوليه و مهم معلمان آشنايي با طرز برقراري ارتباط با شاگردان و يادگيري روشهاي جديد تدريس است؛ با وجود اينكه معلمان زيادي تحقيقاتي را در اين خصوص انجام داده اند، اما هيچ يك از تحقيقات و پژوهشهاي انجام گرفته به مرحله اجرا نرسيده است.
حيدر توراني، عضو هيئت علمي موسسه پژوهشي نوآوريهاي آموزشي و استاديار دانشگاه نيز در اين همايش الزامات پژوهش اثربخش در يك مدرسه را پژوهشهايي دانست كه بر اساس برنامه جامع و استراتژيک مدرسه و بر مبناي تشخيص درست مسئله بوده و علاوه بر دارا بودن ويژگي هوش جمعي در عمل مفيد باشد.
وي خاطرنشان كرد: مهم ترين كار اين است كه رويكرد مدارس را از رويكرد آموزشي به رويكرد يادگيري تغيير دهيم تا بدين وسيله انگيزه پيشرفت را در دانش آموزان قوي كنيم.
لازم به ذكر است، در اين همايش كه در تاريخ 18 ارديبهشت ماه برگزار شد، پنج مقاله برتر با عناوين «نقش تعاملي مدرسه و خانواده در توسعه تفكر پژوهشي»، «بررسي كاستيهاي توسعه تفكر پژوهشي در مدرسه»، «ارتباط الگوها و روشهاي تدريس با تفكر پژوهشي»، «بررسي موانع و كاستيها در پژوهش مدرسه اي» و «پژوهش مدرسه اي، چالشها و رهيافتهاي فراروي آن» نيز ارائه شد./انتهاي پيام/