به گزارش «شبكه خبر دانشجو»، حجت الاسلام دکتر عبدالحسين خسروپناه در گفتگو با رجانيوز، با تأکيد بر اينکه مهدويت نه تنها يکي از ضروريات دين مبين اسلام است بلکه از جمله ضروريات ديگر اديان نيز محسوب مي شود، افزود: موضوع مهدويت با مسئله امام شناسي گره خورده است و شيعيان بر اين باورند که امام داراي ولايت تکويني، تشريعي و ولايت سياسي- اجتماعي است.
مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى اضافه کرد: در عصر غيبت اگرچه در ظاهر از ولايت تشريعي و ولايت سياسي- اجتماعي امام زمان (عج) محروميم اما ولايت تکويني حضرت برقرار است.
وي با بيان اينکه در روايات به اين نکته اشاره شده است که امام زمان ( عج) واسطه فيض الهي هستند، افزود: هر فعاليت تکويني که در عالم اتفاق مي افتد حکماً بايد با اذن حضرت باشد.
وي تمام مغرب و مشرق، درياها و خشکي ها را واسطه فيض حضرت حجت خواند و ادامه داد: با ظهور حضرت، حضور ايشان براي ما آشکار مي شود و گرنه امام در عصر غيبت هم واسطه فيض تکويني است.
خسروپناه با اشاره به فرازهاي آخر دعاي عهد که از امام صادق (ع) منقول است، تصريح کرد: تمام غم و غصه اي که در دنياست، به خاطر غيبت امام زمان (عج) است.
وي با بيان توصيه اي از آيت الله ميلاني مبني بر دعوت مردم به گفتگو با امام زمان با زبان مادري درطول هفته ولو براي دقايقي، ادامه داد: مشکل اصلي ما اين است که به ياد حضرت نيستيم و ايشان را فراموش کرده ايم.
خسروپناه ارتباط عاطفي با امام زمان را عامل تغيبر مسير زندگي و مديريت انسانها دانست و افزود: آفت هايي مانند رشوه خواري، کم کاري، فساد و تبعيض، همه به اين خاطر است که مهدويت در زندگي ما به فراموشي سپرده شده است.
اين پژوهشگر مسائل ديني بيگانگي نسبت به امام زمان(عج) را دليل هجمه به مطرح کنندگان موضوع مهدويت ارزيابي کرد و ادامه داد: اينکه مشاهده مي شود تا کسي بحثي از مهدويت مطرح مي کند، به شدت به او اشکال مي گيرند و با انگ هاي مختلف او را تحت فشار قرار داده و نظرات او را منحرف جلوه مي دهند، ناشي از کوتاهي ما نسبت به اين حقيقت و کم گويي از امام زمان (عج) و غفلت از اين باور عميق ديني است.
وي با بيان اينکه درخصوص اين کوتاهي همه مقصرند، ادامه داد: از حوزه ها گرفته تا دانشگاه ها و محيط هاي فکري همه بايد به سبب اين کوتاهي توبه کنند.
مدير گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى در پاسخ به اين شبهه که «اگر حضرت در مديريت عالم نقش دارند، پس چرا از اين همه ظلم و کشتار مظلومان جلوگيري نمي کنند»، تصريح کرد: مديريت حضرت يک مديريت تکويني است. به اين معنا که آنچه اتفاق مي افتد به ربوبيت الهي و با واسطه فيض حضرت حجت (عج) است. اين شبهه دقيقاً در مورد قدرت تکويني خداوند هم مطرح مي شود که اگر تمام امور به اذن او صورت مي گيرد، پس چرا او راضي به اين همه ظلم و جنايت مي شود.
وي در ادامه به پاسخ متکلمان به اين شبهه پرداخت و توضيح داد:خداوند اراده کرده که انسانها با اراده و اختيار خود کارهايشان را انجام دهند و حضرت هم بعد از ظهور مانع افعال اختياري انسان نمي شوند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه حوزه ها وظيفه دارند با تمام توان به تبيين معارف ديني و مبارزه مفاسد مبادرت کرده تا زمينه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کنند، ادامه داد: بعد از ظهور ايشان به اذن الهي مديريت تشريعي امام زمان (عج) هم شروع مي شود و طبيعتاً با ولايت ايشان ظالمان به جزاي خود خواهند رسيد.
وي از جمله افتخارات نظام ما در زمان حاضر را اين دانست که رييس جمهوري با کلام خدا و دعاي براي ظهور امام زمان (عج) سخن خود را آغاز مي کند و در جمع سربازان امام زمان (عج) حرف ايشان را پيش مي کشد.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه سخن گفتن از امام زمان(عج) زماني منجر به انحراف و آسيب مي شود که سخنگويان از حضرت دغدغه اي براي حل مشکلات مردم نداشته باشند، ادامه داد: با تأکيد رهبر انقلاب مبني بر اينکه هيچ دولتي به اندازه اين دولت تلاش و کوشش نکرده و تمام هم و غم خود را در راستاي خدمت به مردم انجام داده است، وقتي متوليان اين دولت سخن از امام زمان مي گويند، نه تنها اشکالي ندارد بلکه بسيار هم نيکو است.
وي سفرهاي استاني، خدمت به محرومين و مستمندان و نشست و برخاست با آنها که توسط دولت کنوني صورت مي گيرد را کم سابقه خواند و افزود: به غير از امام(ره) و رهبر انقلاب که به خدمت به محرومين و مستمندان سفارش هاي فراواني مي کردند، در دوره هاي گذشته برخي تنها به سرمايه داري و حمايت از تفکرات و سياست هاي ناشي از آن مبادرت مي کردند.
خسروپناه با بيان اينکه دولت فعلي از حساسيت ويژه اي برخوردار است، تأکيد کرد: دولت ارزشي و اصولگراي معتقد به مهدويت بايد از نخبگان متعهد استفاده هاي فراواني ببرد و وضعيت فکري، مبنايي، اقتصادي و فرهنگي جامعه را با استفاده از نظرات آنها سرو سامان دهد تا سوء استفاده کنندگان شکست هاي ظاهري دولت را به پاي امام زمان (عج) ننويسند.
وي با بيان اين سوال که اگر رييس جمهور نام امام زمان (عج) را نبرد پس نام چه کسي را ببرد، ادامه داد: دکتر احمدي نژاد با نام بردن از امام زمان بايد فرهنگ سازي کرده و نسل جديد را با ايشان آشنا کند.
خسروپناه در پايان با بيان اينکه قصد رييس جمهوري از نام بردن از امام زمان ترويج موضوع مهم مهدويت است، افزود: سخنان آقاي احمدي نژاد در جمع طلاب و روحانيون را که به طور اجمال مشاهده کردم هيچگونه منافاتي با اعتقادات ديني ما نداشت./انتهاي پيام/