اين نويسنده و كارگردان تئاتر گفت: نمايشهاي جشنواره آئيني سنتي بايد با آگاهي و با معرفت، عطر و رنگ هويت ايراني را داشته باشد و تقليدي نباشد.
به گزارش گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو، رسول نجفيان، نويسنده و كارگردان تئاتر گفت: جشنواره آئيني سنتي بايد به گونهاي برگزار شود كه مخاطب آن از اقصا نقاط دنيا متوجه شود اين نمايشها پر از المانهاي ايراني است و مانند شناسه هر فرد در انگشت شست كه مختص خودش است، بايد هويت داشته باشد.
وي افزود: ما به تئاتري آئيني سنتي ميگوييم كه ريشه در خاستگاه فرهنگ عزيز ايراني داشته باشد و خوشبختانه آنقدر اين ريشه غني و قوي است كه در برابر فرهنگ اروپايي، گويي فردي هزاران ساله را در كنار يك جوانه قرار دادهايم.
نجفيان تاكيد كرد: نمايشهاي جشنواره آئيني سنتي بايد با آگاهي و با معرفت، عطر و رنگ هويت ايراني را داشته باشد و تقليدي نباشد؛ زيرا بنذه برخي نمايشهاي آئيني و سنتي را ميبينم كه به شدت تحت تاثير مدرنترين نمايشهاي خارجي است؛ در حالي كه بايد توجه كرد نبايد رنگ ايراني تا به اين حد گم شود.
وي به نگاه صاحبنظران غربي در خصوص نمايش ايراني اشاره كرد و گفت: وقتي پيتر بروك به ايران آمد، از ديدن تعزيه و تئاتر روحوضي شگفت زده شد و گفت من فاصلهگذاري را در اين تئاتر ديدم اما متاسفانه اكنون نمايشهايي ديده ميشود كه گويي هيچ اطلاعي از نمايشهاي آئيني سنتي خودمان ندارند.
اين نويسنده و كارگردان تئاتر، برگزاري جشنواره نمايشهاي آئيني سنتي را در پرهيز از فراموش شدن گونههاي نمايشي ايراني موثر دانست و توضيح داد: اين جشنواره بايد براي مخاطبان خود نمايشها را احيا كند، ضمن آنكه بايد رنگ و بوي ايراني داشته باشد تا بتواند اين معرفت را به مخاطب بدهد كه فرهنگ ما چقدر غني و با ارزش است. در واقع اين جشنوارهها بايد باشد و اين نمايشها بايد در عزا و عروسي و سور و سوگ برگزار شود تا جوانان ما نسبت به آن معرفت پيدا كنند.
وي با اشاره به ضرورت تامين مالي گروههاي تئاتري گفت: متاسفانه تامين مالي درباره گروههاي تئاتري وجود ندارد، در حالي كه بايد بودجه بگذارند و بدانند مبارزه با اعتياد اين نيست كه ميلياردها تومان در مرزها خرج كنند، يك گوشه آن بايد در فرهنگ ريخته شود، زيرا اگر جوانان در موسيقي، تئاتر و ديگر رشتههاي فرهنگي ورزشي و هنري فعاليت داشته باشند، محال است به سمت اعتياد بروند./انتهاي پيام/