گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار شد که واکنش های غیرمتعارف کشورهای غربی به استفاده صلح آمیز جمهوری اسلامی از انرژی هسته ای و پافشاری ایران بر این حق مسلم خود به یکی از مسائل عمده در سطح جهان تبدیل شده بود و از سوی دیگر مجلس ششم روزهای پایانی خود را در التهابات ناشی از استعفا و تحصن برخی نمایندگان این دوره می گذراند.
روز اول اسفند ماه سال 1382 روز برگزاری انتخابات بود و میزان حضور مردم 52 درصد بود كه با رای نمایندگان، دکتر غلامعلی حداد عادل به عنوان رئیس و مهندس محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی به عنوان نواب رئیس این دوره مجلس انتخاب شدند.
از مهمترین مصوبات این دوره مجلس شورای اسلامی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه غنی سازی در صورت ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت.
قانون دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز و تأمین چرخه سوخت 20هزار مگاوات برق
قانون لایحه اصل 44 قانون اساسی که گامی در جهت جذب سرمایه های بخش خصوصی و کوچک کردن دولت بود.
قانون الزام دولت به اقدام قانونی نظام هماهنگ پرداخت مستمری بازنشستگان.
قانون منطقی کردن سود تسهیلات بانکی متناسب با نرخ بازدهی در بخش های مختلف اقتصادی
قانون تسهیل ازدواج جوانان
مرعشی: اصلاحطلبان در صورت تایید هم پیروز نمیشدند
سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در خصوص شرایط اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم تصريح كرد: عده ای معتقدند که اگر اصلاح طلبان تایید می شدند در انتخابات هم پیروز می شدند، اما من معتقدم اگر آنها تایید هم می شدند، اختلافات خود را نشان می داد.
نماینده کرمان در مجلس ششم گفت: همین اتفاق هم در انتخابات ریاست جمهوری افتاد و طبیعی است که با این وضع نتیجه چه می شود.
طلایی نیک: تعامل خوبی با دولتهای اصلاحطلب و اصولگرا داشتیم
طلایی نیک با مفید دانستن مصوبات این مجلس در عرصه اقتصادی گفت: مجلس هفتم در تصویب قوانین مادر و مهم در حوزه اقتصاد نقش برجسته ای را ایفا کرد و یکی از مهمترین موارد این قوانین، قانون اجرای اصل 44 بود که می توان آن را مهمترین قانون اقتصادی دهه اخیر دانست كه به موازات تصویب این قانون، برخی از قوانین مکمل و مرتبط با حوزه اقتصادی نیز عملکرد این مجلس را برجسته می کند.
نماینده مجلس هفتم می افزاید: مجلس هفتم توانست تعامل مناسبی با دولت هشتم و نهم که از دو رویکرد سیاسی جداگانه برخوردار بودند برقرار کند، صرفنظر از برخی سطحی نگری ها و استیضاح های ناموفق، مجلس هفتم کوشید تا همواره رویکرد اصولگرایانه و مشی متعادل خود را حفظ کند.
وی با تاکید بر فعال بودن این مجلس در حوزه اجتماعی در کنار حوزه اقتصادی بيان داشت: مجلس هفتم قانون مد و لباس و اصلاحات نظام اداری را در دستور کار خود قرار داد و به عبارت بهتر این مجلس در رویکردهای فرهنگی به رغم برخی از ضعف ها عملکرد موفقی داشت.
این نماینده مجلس هفتم تصریح کرد: صرفنظر از برخی افراط و تفریط های غیر اصولی، این مجلس توانست چالش های سنگین دور ششم را جبران کند و در انتقال قدرت از دولت هشتم اصلاح طلب به دولت نهم اصولگرا نقش موثری را ايفا كند؛ همراهی و حمایت مجلس هفتم از دولت نهم و هشتم به رغم برخی از مصادیق اختلافی و ناهماهنگ برمبنای تکلیف و مصالح ملی بود.
طلایی نیک همچنین بيان داشت: برای اولین بار در مجالس پس از انقلاب بین اقلیت و اکثریت مجلس فراکسیونی با وزن تعیین کننده در مجلس هفتم تشکیل شد، البته در برخی از دوره های مجلس هم علاوه بر فراکسون اقلیت و اکثریت، فراکسیون مستقل وجود داشت، اما وزن فراکسیون مستقل در هیچ دوره ای به میزان مجلس هفتم بیش از وزن اقلیت نبوده است و برای اولین بار فراکسیون وفاق و کارآمدی و اصولگرایان مستقل که وزنی بیش از اقلیت داشت در این مجلس تشکیل شد که بعد از مجلس هفتم دیگر تکرار نشد.
حداد: فضای مجلس آرام، ولی بحثها جدی بود
حدادعادل، رئیس مجلس هفتم با تاكيد بر اين نكته كه مجلس هفتم يك مجلس اخلاقي و عقلاني بود و فضاي آرامي داشت، گفت: البته در اين فضاي آرام بحث ها جدي بود و اين يكي از خصوصيات و افتخارات دوره هفتم مجلس محسوب مي شود.
وي افزود: از نظر سياسي نيز اين مجلس به دو دوره تقسيم مي شود؛ يك دوره ما با دولت آقاي سيدمحمد خاتمي كار كرديم و يك دوره سه ساله نيز با احمدي نژاد كه در هر دو دوره اصل براي ما همكاري با دولت بود؛ چرا كه ما براي كارشكني و تضعيف گردهم نيامده بوديم.
رئیس مجلس هفتم در خصوص جابجایی مجلس به مکان جدید نيز گفت: یكي از اقدامات اجرايي، انتقال مجلس به بهارستان بود كه در ابتدا شك و ترديد در ميان دوستان وجود داشت كه پس از آمدن آنها برطرف شد و ما از اين فضا براي خدمت به مردم استفاده كرديم.
حدادعادل افزود: همچنين آمدن مجلس به بهارستان موجب قرار گرفتن قوه قانونگذاري در تاريخ حافظه ملت بود؛ زيرا نام بهارستان با قوه قانون و مجلس تداعي شد و از اين پس هم خواهد شد.
وي با اشاره به الكترونيكي شدن راي گيري در مجلس هفتم گفت: در ساختمان مجلس قبلي ممكن نبود راي گيري به صورت الكترونيكي باشد، اما در اين مجلس با توجه به امكانات اين كار صورت گرفت.
مجید انصاری: به برنامه چهارم بیاعتنایی شد و نظارت ضعیف بود
مجید انصاری، فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است، مجلس هفتم نسبت به برنامه چهارم توسعه بی اعتنا بوده است و می گوید: برنامه چهارم، برنامه ای کارآمد بود که در آن هدفمند کردن یارانه ها با شیب قابل قبول و ملایم ظرف پنج سال محقق می شد و اگر به تمام ابعاد این قانون در کشور توجه می شد، مشکلات موجود در کشور بوجود نمی آمد.
نماینده مجلس ششم گفت: مجلس هفتم در برخی شاخصها از مجلس ششم قویتر بوده و در برخی شاخصها نیز از مجالس گذشته بسیار ضعیفتر عمل کرده است.
وي ادامه داد: یک اشکال جدی وارد به مجلس هفتم این است که بعد نظارتی اش را با هر ملاحظه و مصلحت اندیشی کمرنگ کرده و برخی مسائل را در تصمیمگیریها اعمال نکرده و شاید برخی از مشکلات به وجود آمده ناشی از همین دست کم گرفتن بعد نظارتی مجلس است.
روایت بروجردی از مهمترین مصوبه مجالس پس از انقلاب از نظر رهبری
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم با اشاره به موضوع هسته ای ایران تصریح کرد: در مجلس هفتم و زمانی که زمزمه ارسال پرونده هسته ای ایران از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل مطرح می شد، نمایندگان اعلام داشتند که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، طرح دو فوریتی توقف اجرای پروتکل الحاقی در مجلس مطرح و مصوب خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران برای غرب گفت: بازرسان آنها که جاسوسانی بیش نبودند، در قالب همان پروتکل از ۲۰ مرکز نظامی ما بازدید کردند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم افزود: نمایندگان مجلس بر اساس اعلام نظر خود، توقف اجرای پروتکل را مطرح و مصوب کردند و اجرای آن به دولت و رئیس جمهور ابلاغ شد.
بروجردی گفت: بعد از تصویب این مصوبه دیداری که نمایندگان مجلس هفتم با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمودند: «این مصوبه از همه مصوبات مجالس بعد از انقلاب مهمتر بود.»
گزیدهای از دیدگاههای مقام معظم رهبری در مورد مجلس هفتم
«جمع بندىاى كه تا امروز از مجلس هفتم، فى الجمله در ذهن هست، به نظر من جزو دورههاى خوب مجلس محسوب مىشود. اين مجلس، از جهتى يك خصوصيتى دارد و آن اين است كه اين تركيب در يك فضاى نامناسب روئيد؛ مثل گياه يا درختى كه از ميان سنگلاخ برويَد.
شرایطى كه قبل از پديد آمدن اين مجلس به وسيله بعضى اشخاصى كه از روى غفلت، كارهايى انجام مىدادند به وجود آمده بود. رفتن به سمت تحريم انتخابات، رفتن به سمت استعفاى نمايندگان، اعتصاب در مجلس، مقابله مجلس، چيزهاى بد و عجيبى بود و صداى عمومى مجلس، با خيلى از مبانى و اصول نظام مغايرت داشت. در يك چنين فضايى، اين مجلس روئيد.
مجلس نشان داد كه به طبقات ضعيف در جامعه اهتمام مىورزد؛ براى او مسئلهى اساسى، جبران ضعف طبقات ضعيف و مردمان فقير و دور ماندگان از بسيارى از امتيازات است؛ به اين توجه نشان داديد، بسيار مهم و خوب بود.
از جملهى نقاط قوّت بسيار بارز در اين مجلس، مواضع محكم و اصولى در مسائل بينالمللى و در مواجهه با استكبار بود.
یكى از امتيازات اين مجلس اين بود كه منشأ تشنجات سياسى و بگومگوهاى اختلافافكن در بيرون نشد... بالاخره خود هماهنگى مجلس و دولت هم يكى از بركات اين دوره است. دشمنانى هم داشت و دارد...كسانى هستند كه با هماهنگى دولت و مجلس مخالفند.»