معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و ضرورت افزایش جمعیت کشور، دروس تنظیم خانواده در دانشگاهها نیز باید بازنگری شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی «خبرگزاری دانشجو» از رشت، اسحاقی صبح امروز در مراسم اختتامیه چهل و چهارمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در استان گیلان با اشاره به ضرورت افزایش جمعیت در کشور و وظایف نهادهای مختلف برای تحقق این امر گفت: برنامههای درسی در دانشگاهها نظیر درس تنظیم خانواده که مرتبط با افزایش جمعیت است، باید بازنگری شود.
وی افزود: جمعیت ایران از سال 1358 مورد تاکید امام خمینی(ره) بود و جدا از مسئله کمی باید بین تمام بخشهای آن تعادل پویا برقرار باشد که برای حفظ این تعادل باید مطالعات مداوم صورت بگیرد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قانون برنامه اول توسعه هدفگذاری به این صورت بود که 6.4 درصد مولود زنده در کشور باشد و این میزان به 4 فرزند در سال 90 برسد و رشد جمعیت نیز که 3.2 بود در سال 90 به 2.3 درصد برسد.
اسحاقی ادامه داد: در سال 1367 میزان باروری 6.2 درصدبود که در سال 1371 این میزان به 4 درصد رسید و در سال 1379 به 2.1، در سال 85 به 1.8 و در سال 90 به 1.7 رسیدیم.
وی گفت: میزان ناخالصی تجدیدنسل نیز در سال 1367، 3.03 درصد بوده که در سال 1390 به 0.78 درصد رسیده است.
اسحاقی بیان داشت: بحران میزان باروری و تجدیدنسل، کاهش جمعیت ملی، بحران کاهش نیروی در سن کار، بحران سالمندی جمعیت، افزایش مهاجرتهای بینالمللی و تغییرات هویتی و فرهنگی از مهمترین چالشهای جمعیت هستند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر جمعیت بالای 60 سال کشور بین 7 تا 8 درصد است، ولی جامعه ما به سمت سالمندی پیش میرود و افزایش سن ازدواج نیز یکی از عوامل کاهش جمعیت است.
وی ادامه داد: در تمام گروههای مختلف قومی کشور نیز کاهش جمعیت را شاهد هستیم؛ به طوری که در حال حاضر ایران از نظر کاهش میزان باروری در کشورهای اسلامی بعد از کشور آلبانی قرار دارد.
اسحاقی یادآور شد: اصلاح نگرشها و برنامههای درسی در دانشگاهها نظیر درس تنظیم خانواده یک ضرورت است که این دروس نیاز به بازنگری دارد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متناسبسازی نظام آموزشی کشور با ملاحظات جنسیتی از دیگر وظایف وزارت علوم است.
وی گفت: ساختار آموزشی در حال حاضر بین جنسیتها نیز تفاوتی قائل نیست، در صورتی که میتوان برای دختران و پسران در ساختار آموزشی تفاوت قائل شد.
اسحاقی افزود: افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان مادر به ازای هر فرزند تا 4 نیمسال و کاهش سقف واحدهای درسی در هر نیمسال یکی از کمکهای دانشگاهها به افزایش جمعیت است.
لازم به ذکر است، مرکز مطالعات پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه چند سالی است که به مطالعات و پژوهشهای متعددی در رابطه با ضرورت افزایش جمعیت کشور میپردازد.