به گزارش گروه اجتماعی«خبرگزاری دانشجو»، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: محدودیت ها و مشکلات ناشی از کاستی ها و کمبودهای یک ناوگان حمل و نقلی پایا و پویا و در عین حال اثربخش و جذاب، ضرورت ایجاد شبکه ای پیشرفته و موثر در ناوگان حمل و نقل شهری را اجتناب ناپذیر ساخته است.
وی با اعلام این که کلان شهر تهران به دلیل تراکم بالا و تحرک زیاد انسان ها، ساختمانها و خودروها و استقرار انواع کاربری-های شهری و فضاهای عمومی دارای تقاضای سفرهای درون شهری قابل توجهی است، تاکید کرد: موضوع ترافیک که ازدیاد مصرف سوخت و افزایش آلودگی های زیست محیطی و نیز اتلاف وقت و هدر رفت سرمایه های مادی و معنوی مردم از جمله آثار و پیآمدهای آن است، به دغدغه شماره یک مسئولان شهری تهران و به دل مشغولی نخست شهروندان تهرانی تبدیل شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که مشکلی به نام ترافیک به عنوان مشکل مشترک مردم و مسئولان، مدیریت شهری را بر آن داشته تا به صورت جدی موضوعاتی همچون احداث و توسعه شبکه های حمل و نقل عمومی، ایجاد و گسترش شبکه-های حمل و نقل غیر موتوری ( پاک) و اجرا و تجهیز سامانه های هوشمند حمل و نقل و ترافیک را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: علاوه بر این، موضوع مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش و کنترل سفرهای درون شهری را نیز در دستور کار قرار داده ایم.
تشکری هاشمی با بیان این که شاهد توسعه روزافزون سیستم های حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوسرانی به ویژه اتوبوس های تندرو (BRT) و سیستم های مکمل مانند تاکسیرانی هستیم که به صورت شبانه روزی در تهران مشغول به فعالیت می باشند، تصریح کرد: فعالیت 24 ساعته این سیستم ها، علاوه بر افزایش سهم حمل و نقل عمومی به 60 درصد از مجموع سفرهای درون شهری، منجر به کاهش و کنترل بخشی از مسائل و مشکلات ترافیکی موجود نیز شده است.
وی با تاکید بر این که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مسئولیت سیاست گذاری، هماهنگی، برنامه ریزی و کنترل عملکرد حمل و نقل شهری را بر عهده دارد، اضافه کرد: این معاونت با توجه به الگوی جامع مدیریت استراتژیک و با در نظر گرفتن ماموریت خود که ساماندهی وضعیت حمل و نقل و ترافیک تهران است با بررسی عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار، به تعیین اهداف و سیاست های بلندمدت و پس از آن تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژی های مناسب جهت نیل به آن پرداخته است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در مرحله اجرا، استراتژ های مذکور با تعیین سیاست ها و اهداف سالیانه تخصیص منابع صورت می پذیرد، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل عمومی، اجرای پروژه ها و راهبری سامانه ها بر عهده محموعه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است و در بخش حمل و نقل منطقه ای نیز به صورت ماتریسی با معاونت های حمل و نقل و ترافیک 22 منطقه تعامل داریم و مناطق عملاً برنامه ریزی های خود را با توجه به سیاست گذاری های این حوزه مشخص و راهبری می نمایند.
تشکری هاشمی با بیان این که چشم انداز حمل و نقل شهری تهران، روشن بوده و حمل و نقلی پیشرفته و مطابق با استانداردهای روز بین المللی برای این کلان شهر ترسیم شده، تصریح کرد: این سیستم؛ یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصادی تهران بوده و با در نظر گرفتن محدودیت منابع، قابل اجراست.
وی با تاکید بر اجرای اهداف مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ترافیک، اضافه کرد: توسعه و افزایش مطلوب سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی با محوریت توسعه خطوط مترو و بی آر تی، توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند، توسعه حمل و نقل غیر موتوری با محوریت توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی و آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک، از جمله این اهداف است.
معاون شهردار تهران، مدیریت تقاضای سفر و تحقق هدف شهر الکترونیک، افزایش ایمنی و بهره وری معابر و کاهش آلودگی هوا و بهبود و ارتقای کیفیت محیط زیست شهری را از دیگر هدف های پیش بینی شده بر شمرد و اعلام کرد: علاوه بر این مدیریت پارکینگ های حاشیه ای و توانمندسازی نیروی انسانی به موازات چابک سازی سازمانی، از دیگر اهداف مورد نظر است.
معاون شهردار تهران تلاش جهادی مدیریت شهری به منظور گام برداشتن در مسیر افق چشم انداز طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را مورد تاکید قرار داد و گفت: دست یآبی به آثار و برکات صرفه جویی های اقتصادی و ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی ناشی از آن بدون سعه صدر شهروندان و همراهی آن ها با مسئولان شهری هرگز امکان پذیر نمی شد.
این مقام مسئول در پایان با تبریک روز حمل و نقل به بیش از 100 هزار راننده تاکسی های شهری، اتوبوس های شرکت واحد و راهبران قطارهای مترو و خانواده های ایشان، خاطرنشان کرد: بار اصلی حمل و نقل شهری تهران بر دوش 100 هزار راننده-ای است که روزانه مسئولیت جابه جایی بیش از 10 میلیون سفر درون شهری در این کلان شهر را بر عهده دارند.