به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، سید ضیاءالدین دری در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه جشنوارههای ملی در هر زمینهای فضای رقابتی را به وجود میآورند، گفت: اگر فضای رقابتی سالم باشد، طبیعی است که افراد برای اثبات کفایت و لیاقت خود تلاش میکنند و این تلاش باعث میشود حاصل کارشان بهتر شود؛ این بهتر شدن که نتیجه کار فیلمسازان و هنرمندان است، خود به خود باعث رونق جشنواره میشود.
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در ادامه افزود: اما اگر برگزاری یک جشنواره منجر شود تا فیلمسازان با دریافت جوایز در هر دوره تصور کنند که فیلمساز درجه اول کشور هستند، نه تنها کار مثبتی نیست، بلکه آسیبزننده به سینما هم می باشد؛ کما اینکه اگر ما دلمان را به بزرگان سینمای ایران بعد از انقلاب خوش کنیم و بگوییم در حال حاضر دارای فیلمهایی در سطح بینالمللی از این فیلمسازها هستیم، کاری بیهوده است.
وی همچنین تصریح کرد: ما کشور ثروتمندی هستیم تا آنجا که در مقایسه با افغانستان کل درآمد این کشور معادل فروش 20 روز نفت ما می باشد، با این وجود افغانیهایی که سالها در ایران کار میکردند، دیگر حاضر نیستند در این جا بمانند و استرالیا پذیرای آنهاست، چون میداند آنها در ایران تجربههای بسیاری کسب کرده اند.
دری همچنین خاطرنشان کرد: ممکن است فکر کنیم سینمای ما نسبت به کشورهایی مثل افغانستان جلوتر است، اما باید توجه داشت که در مقایسه با کشورهای جهان اینطور نیست؛ درست است که ایران ملت اخلاقگرایی است، اما باید ببینیم در کجای صنعت سینمای جهان ایستادهایم و بدانیم وقتی میگوییم صنعت، منظور میزان بودجهای است که در آن رد و بدل میشود.
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» یادآور شد: باید بتوانیم آمار فیلمهای ایران را برای تماشاگران دنیا بالا ببریم و لازمه این کار پخته شدن فیلمسازان است؛ زیرا وقتی فیلمی پختهتر اجرا میشود، در وهله اول مردم خودمان از آن استقبال میکنند، بنابراین سینمای ما باید در جهت صحیح حرکت، تشویق و جایزه دهد.
وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای رونق سینما میتوان در نظر داشت، گفت : در وهله اول تکلیف فیلمساز باید با نظام حکومتی کشورش مشخص شود؛ تا زمانی که فیلمساز ما احساس کند حکومت کشور حکومت ایدهآل او نیست، نمیتواند فیلم خوبی بسازد؛ باید در حوزه هنر تکلیف را روشن کنیم، آنهایی که انقلاب و شعارهای ملی منبعث از آن را قبول دارند باید بتوانند به سهولت آنها را در عرصه هنر استفاده کنند.
دری با بیان اینکه برای رسیدن به استقلال واقعی گاه باید یک قرن مبارزه کنیم، افزود: هنرمند باید اصول کلی کشور خود را قبول داشته باشد و بر اساس آن جلو برود؛ زیرا وقتی اصول را قبول داشته باشد، چیزی نمینویسد که به کارش ایراد بگیرند؛ ضمناً مدیران فرهنگی نیز باید به وظایف خود آشنا باشند و بدانند اصول خدشه ناپذیرند، اما به بهانه اصول، کاری نکنند تا بین هنرمند و نهادهای دولتی فاصله بیفتد.
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» با بیان اینکه اختلافات سینمایی نباید هیچ گونه خدشهای در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بوجود آورد، گفت: سینما باید به راه خود ادامه دهد و تا آنجا که ممکن است از حاشیهها بپرهیزد.
وی در مورد بازار فیلم سینمای ایران نیز گفت: ایران در این بازار غرفههایی دارد که باید بتواند توقعات سینمای پاک ایران را برآورده کند؛ بسیاری از کشورها هستند که از سینمای آلوده آمریکا عاصی شدهاند، بنابراین ما میتوانیم سینمای ناسالم آمریکایی را با سینمای پاک خودمان کنار بزنیم، باید این اتفاق به جریان بیفتد تا بتوان فرمولهایی که یک قرن در سینمای هالیوود و سینماهای متاثر از هالیوود اجرا شده را بشکنیم؛ چون سینما رشته پیچیده و آیینه پیشرفت ملتهای امروز جهان است.
دری همچنین در مورد برگزاری همزمان جشنواره در تهران و شهرستانها گفت: این همزمانی صحیح نیست؛ چون انرژی را متفرق میکند، اگر میخواهیم جشنواره در همه جا برگزار شود، میتوانیم یکسری از فیلمهای شاخص را در مراکز استانها، بعد از برگزاری جشنواره به نمایش درآوریم.
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر جشنواره گفت: محمدرضا عباسیان بسیار پرانرژی است و انشاالله بهتر از دیگران جشنواره را برگزار میکند، اما بنده معتقدم دبیر جشنواره فیلم فجر باید خارج از حوزه های اداری باشد و به سادگی عوض نشود؛ باید ریش سفیدی باشد تا همه اهالی سینما وی را قبول داشته باشند و برای دوره 20 سال انتخاب شود.