گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ 30 سال است که طعم تلخ تحریمهایشان را چشیدهایم، دیگر با اصطلاحات تهدیدگونهشان و سیاستهای قلدرمابانه شان در صحنه بینالملل خو گرفته و زیر بار سنگین فشارهای اقتصادی تکیده شده ایم، ولی خم به ابرو نیاورده ایم؛ چون گوش به فرمان پیر فرزانه ای هستیم که میگویند: «30 سال است تو تحریمیم؛ همه این حرکت عظیم ملت ایران در فضای تحریم انجام گرفته، بنابراین کاری نمیتوانند بکنند، ولی این دلیلی است برای همه مسئولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینی، به پررونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم که کشور ایران حقیقتاً امروز یک کارگاه عظیمی است؛ همه خودشان را باید موظف بدانند.»
همیشه پای استدلالات سیاسی شان لنگ میزند، آن قدر که هر روز با بهانهای، فریبهای ریاکارانهشان را در لفافه عناوین زیبایی مثل حقوق ملت ایران، حقوق بشر و از این قبیل بیان می کنند تا شاید ملت ایران همراهی شان کنند.
رهبر معظم انقلاب راه را برایمان روشن میکنند، آنجا که می گویند: «این که میگویند ما طرفمان ملت ایران نیست، دروغ میگویند، اصلاً طرف ملت ایران است، تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید و بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار قرار میگیریم تا رابطه ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود، هدف اصلاً این است، البته ملت ما را نمیشناسند مثل همه موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده.»
روزهای خوب ماه رمضان 89 بود که پیر فرزانه مان بحث اقتصاد مقاومتی را برای اولین بار در میان کارآفرینان سراسر کشور به عنوان تنها راه برون رفت از تحریم ها مطرح کردند و برایمان از کارآفرینی گفتند که امروز با اقتصاد مقاومتی معنا میشود.
بعدها رهبر معظم انقلاب در بین دانشجویان سخنرانی کردند و فرمودند: اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام کارهای تدافعی نیست؛ نه اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصاد که به ملت امکان میدهد و اجازه میدهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودش ر اداشته باشد؛ این یک فکر است، یک مطالبه عمومی است، شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید، بسیار خوب است با زبان دانشگاهی همین ایده اقتصادی مقاومتی را تبیین کنید، حدودش را مشخص کنید؛ یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار در شرایط تحریم در شرایط دشمنیها و خصومتهای شدید میتواند تضمین کننده رشد و شکوفایی یک کشور باشد.
از همان روزهای خوب بود که دانشجویان جهادگر دست به کار شدند، آنها که راه و رسم سربازی زیر پرچم ولایت را خوب میدانستند، خواستند به اندازه خود سهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشورمان داشته باشند.
جهادگرانی که تا دیروز فقط مسجد، مدرسه، حمام و درمانگاه میساختند، امروز بعد از سالها زندگی در میان محرومترین مردم کشور، هر کدام برای خودشان ایدهپردازان جوانی شده اند که میخواهند به جای دادن ماهی، ماهیگیری را به مردم مناطق محروم کشورمان بیاموزند.
روستا به روستا و شهر به شهر می گردند، تواناییهای اقتصادی مردم و ظرفیتهای اقتصادی بالقوه مناطق محروم را شناسایی میکنند، بعد از بررسی های دقیق علمی و شناسایی فرهنگ و بوم منطقه، راهبردهای دستیابی به وضعیت مطلوب در منطقه و اشتغالزایی مولد را برای جوانان تدوین می کنند.
میخواهند خدمتگزاری شان در مناطق محروم از خدمتگزاری صرف به یک خدمت مولد تبدیل شود، میخواهند با رفع محرومیت و تبعیضها، معادلهای سودمند به نفع کشور و ملت ایران رقم بزنند، این را از حرفهای سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین می توان فهمید، وقتی که در همایش شکوه هجرت میگوید: ما باید در راستای مقابله با تحریمهای اقتصادی و تدبیری که مقام معظم رهبری برای استفاده از فرصت تحریم یعنی اقتصاد مقاومتی ایجاد کردهاند، پیش برویم.
سردار نقدی با اشاره به لزوم خنثی کردن تحریمهای دشمن میگوید: دانشجویان جهادی در این تحریم ها میتوانند محور مقابله باشند، شاید بگویید این چنین کاری کم است، اما قطعاً این مدل می تـواند الگوی موتور محرک باشد
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در میان جهادگران دانشجو می گوید: اقتصاد مقاومتی 12 مولفه دارد که شش مولفه آن مربوط به مردم است؛ در مولفههایی که مربوط به مردم است، میتوان به فرهنگ کار و تلاش و ارزش داشتن آن اشاره کرد.
این روزها دانشجویان جهادگر سلاح علم به دست گرفتهاند و به عنوان یک مغز متفکر وارد مناطق محروم کشورشان می شوند تا پتانسیلهای اقتصادی ناشناخته منطقه را به جوانان معرفی کنند.
مجتبی رحمانی، دانشجوی جهادگر دانشگاه امیرکبیر برایت از مغزهای متفکری میگوید که می خواهند مشکلات مناطق محروم را با آخرین یافتههای علمی و دانشگاهی شان حل کنند و تصریح می کند: یکی از دانشجویان دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر در پایان نامه خود مدلی به نام مدل توسعه روستایی را مورد بررسی قرار داد؛ این مدل بر اساس مشکلات مردم منطقه خراسان جنوبی و سربیشه تعریف شده بود که بر این اساس کارگاههای قالیبافی و خیاطی در منطقه راهاندازی و بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم حل شد.
مسئول گروه های جهادی دانشگاه امیرکبیر میگوید: متأسفانه در حال حاضر قشر روستایی ما به سمت مصرفکنندگی میرود، ولی می توان با شناسایی استعدادهای بالقوه آنها دوباره روستاهای کشور را خودکفا و آباد کرد؛ اگر چه اجرای بسیاری از طرحها برای خدمتگزاری مولد، نیاز به متولی بزرگتری دارد، ولی گروههای جهادی میتوانند فرهنگ کار و تلاش را در مناطق روستایی کشورمان زنده کنند تا روستاییان بفهمند که خودشان میتوانند بدون وابستگی به خارج تولیدکننده باشند.
دانشجویان جهادگر می خواهند واحدهای کوچک روستایی را مولد کنند و کارخانههای تعطیل را دوباره زنده نمایند تا دیگر هیچ روستایی به خاطر نبود امکانات، خانه و زندگیش را ترک نکند و کمر جوانان روستایی زیر بار سنگین بیکاری و بی علمی خم نشود، تا جوانان روستایی جان بگیرند از نسیم خوش خدمتگزاری مولد در مناطق محرم.
علی مراد، دانشجوی جهادگر دانشگاه علم و صنعت از برگزاری اردوهای جهادی اساتید خبر میدهد و می گوید: استادان دانشگاه از کارخانههای تعطیل و نیمه تعطیل بازدید می کنند و عوامل تعطیلی کارخانه ها را مورد بررسی قرار میدهند؛ این کارخانه ها به دلایلی مثل نداشتن قطعات لازم، مشکلات انبارداری، طرحهای توسعهای و دانش فنی تعطیل شده اند که قرار است استادان با رفع این مشکلات و ساخت قطعات لازم، کارخانهها را دوباره راهاندازی کنند.
حالا که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برون رفت از تحریمها تأکید کردهاند، معاونت سازندگی بسیج دانشجویی هم با ترسیم اساسنامه ستاد جهاد اقتصادی و اشتغالزادیی، قدم در این راه گذاشته است.
سیدرضا حسینی، معاون سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی میگوید: این ستاد بر اساس یک تفکر سیستمی شکل گرفته و ساختار آن به صورت پویا، دایرهای و منعطف است که براساس کار تیمی کمیتهها عمل میکند.
وی با اشاره به فعالیت کمیتههای مختلف بازرگانی، آموزش، فرهنگی، بین الملل و اشتغالزایی در این ستاد می گوید: دانشجویان جهادی مخاطبان اصلی گفتمان اقتصادی و اشتغالزایی هستند که با تشکیل تیمهای قوی اشتغالزایی اهداف اقتصاد مقاومتی و خدمتگزاری مولد را در مناطق محروم کشور محقق میکنند.
حسینی دانشجویان جهادگر را موتور محرکه اقتصاد مقاومتی می داند و می گوید: ضعف منابع، زیرساختها و منابع انسانی از مشکلات اساسی مناطق محروم است؛ جهادگران میتوانند روستاهای محروم را به شهرهایی که از لحاظ منابع قوی هستند ارتباط دهند تا گردش مالی لازم در مناطق محروم کشور به وجود آید.
قرار است دانشجویان جهادگر مدل اقتصاد مقاومتی را به عنوان پایلوت در یکی از شهرستان های کشور به اجرا بگذارند؛ معاون سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی در این مورد می گوید: اقدامات عملی جهادگران گام اساسی در تکمیل زنجیره تولید است؛ در حال حاضر زنان روستایی، فرش، گلیم و بسیاری صنایع دستی دیگر تولید میکنند که بازار خوبی در تهران دارد؛ این وظیفه جهادگران است که ارتباط تولیدکنندگان را با بازار هدف فراهم کنند و این تولیدکنندگان را به سوی صنعتیشدن و تولید گسترده هدایت نمایند.
دانشجویان جهادگر به اندازه توان علمی و اجرایی خود مردانه ایستاده اند تا با این حرکت خودجوش، متولیان اصلی اقتصادی کشور را به تلاش برای آبادانی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور ترغیب کنند؛ اگر چه توان اجرایی محدود و تجربه اندکی دارند، اما همین بضاعت اندک را سرمایه ای کرده اند برای رفع عاقلانه مشکلات مردم مناطق محروم.