پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر نوعی پرکننده جدید برای ترمیم آسفالت تولید کردند.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت نوعی پرکننده جدید برای ترمیم آسفالت شدند که عمر و ماندگاری آسفالت را بین 2تا 4سال افزایش می دهد.
فریدون مقدس نژاد، مشاور طرح و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از مشکلات آسفالت ها را ایجاد تدریجی ترک، نفوذ آب و تخریب آنها دانست و گفت: روش متداول برای ترمیم، استفاده از مواد درزگیر است ولی خود درزگیرها در صورت نامطلوب بودن در مدت کوتاهی از ترک خارج می شوند.
وی افزود: در این طرح تلاش بر آن بود که چسبندگی بین درزگیر و آسفالت افزایش یابد که به همین ترتیب عمر و کارآیی درزگیر هم به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت که براساس نتایج آزمایشگاهی افزایش عمر را بین 2تا 4سال نشان داده است.
شعله کاظمی فرد، پژوهشگر و مخترع این طرح و دانشجوی دکتری شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز، سابقه استفاده از درزگیرها را در دنیا حدود چهل سال ذکر کرد و گفت: ترکیب های موجود در بازار بیشتر دو جزئی بوده و عمر کوتاه و کارآیی کمتری دارند، در حالی که ترکیب ساخته شده در این طرح 5جزئی است.
وی افزود: در این طرح نمونه آسفالت در آزمایشگاه و با دستگاه ویژه ای مورد بررسی قرار گرفت و سپس در یکی از محورهای شمالی کشور هم طی یک سال استفاده، مقاومت خود را به خوبی نشان داده است.
براساس این گزارش این طرح در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تایید شده و پژوهشگران در حال پیگیری کارهای مرتبط با ثبت بین المللی آن هستند.
لازم به ذکر است هزینه تولید این نوع درزگیر جدید در حدود نصف نمونه خارجی است و می توان از دستگاه های موجود درزگیری برای تزریق آن استفاده کرد.