به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، ایکنا نوشت: علیرضا عبداللهینژاد، معاون آموزشی دانشکده خبر، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به اثرات فضای مجازی در حوزه سبک زندگی اسلامی - ایرانی، گفت: رسانهها با کارکرد خبری و پژوهشی و ایجاد همبستگی و پیوستگی اجتماعی، همچنین تبلیغ و ایجاد بسیج سیاسی مهمترین ابزار در ایجاد، القاء، تغییر و تحکیم نگرشها هستند. رفتارها در ذهن، ابتدا پردازش میشود و انسانها مبتنی بر تجربه ذهنی و کلیشههای ذهن و درکشان در راستای منافع و نیازها آن ذهنیت را به منصه ظهور میرسانند و رفتاری را از خود بروز میدهند.
وی افزود: در مقولهای به نام سبک زندگی، رسانهها میتوانند هم مفاهیم تولید کنند و هم به تولید اطلاعات بپردازند و با شیوههای پیچیده و نوین در فرآیند ترغیب مخاطب، یک رفتار اجتماعی و سبکی از زندگی اجتماعی را فرهنگسازی و نهادینه کنند.
وی بیان کرد: باید نه تنها در حرف و لفظ، بلکه در عمل و با یک جهاد علمی، تأکیدات مقام معظم رهبری را (در دیدار با دانشجویان خراسان شمالی) در حوزه سبک زندگی محقق، کنیم. باید در قالب طرحهای مطالعاتی الگویی کاملاً بومی و اسلامی مبتنی بر پیشینه تمدنیمان را بسازیم و با آن انگارههای مذهبی و هویت دینی، پیشرونده باشیم.
معاون آموزشی دانشکده خبر ادامه داد: باید طرحهایی را تشکیل دهیم و به یک مدل مطلوب از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی برسیم و سپس این مدل را بسط داده تا در نهایت فرهنگسازی و نهادینهسازی کنیم.
رسانهها در مقوله ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی ورود جدی داشته باشند
وی افزود: رسانهها، نباید منتظر باشند تا این کار انجام شود، بلکه رسانهها باید در تبیین و تشریح اهمیت و ضرورت مقوله سبک زندگی ایرانی و اسلامی و سپس در آمادهسازی زمینههای ذهنی و فکری با توجه به دامنه وسیع تأثیرگذاری بر مخاطب ورود یابند و عمل کنند.
عبداللهینژاد اظهار کرد: رسانههایی با گستردگی اینترنت و رسانههای اجتماعی مبتنی بر اینترنت، مثل شبکههای اجتماعی، وبلاگها، وبسایتهای خبری، چتروم، میتوانند در زمینه سبک زندگی اسلامی و ایرانی ورود یابند. منتها باید یک مرکزی باشد تا مطالب را پالایش کند تا نتیجه کار، هجونامه نباشد.
وی یادآور شد: رسانهها میتوانند در مقام تولیدکننده اطلاعات، خود را به عنوان الگو قرار دهند. این الگو هم در مشاهیر علمی، فرهنگی، اجتماعی در طول تاریخ ایران و هم به ویژه در میان مشاهیر و پیامبر و ائمه معصومین (ع) وجود دارد.
معاون آموزشی دانشکده خبر تصریح کرد: یک قرائت از مفهوم سبک زندگی، این است که زمانی که به ریشه لغوی آن نگاه میکنیم، بخشی از آن سیرةالنبی (ص) و آن چیزی است که سنت پیامبر گفته میشود. در فقه شیعی، الگوی کاملاً قوی و برتر سیره رفتاری عملی و گفتاری مولا امیرالمؤمین (ع) است که رسانهها میتوانند در این زمینهها کار کنند.
عبداللهینژاد اظهار کرد: برای مثال اگر صحبت از پوشش و حجاب میشود، میتوان برای قابل فهم بودن مسأله به بخشی از روایات و حتی سوره نور اشاره کرد که تأکید ویژهای بر حجاب دارد و حجاب را به عنوان زینت و عفت زنها معرفی میکند. آن چیزی که به عنوان مد یا فرهنگ بیحجابی در سبک زندگی غربی ارائه میشود، متعلق به همان فرهنگ است و به ما مربوط نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: رسانهها باید در این مسأله ورود یابند و منتها یک پویش عظیم اجتماعی در صفحههای وب، رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری ایجاد کنند. در میان رسانهها، نقش تلویزیون پیشرو است و با توجه به ضریب نفوذ تلویزیون در جامعه ایرانی با توجه به نوع فرهنگ ارتباطی جامعه ایرانی و گستردگی آن؛ نفوذ تلویزیون بیشتر است و باید الگوهایی را از طریق برنامههای سرگرمی، تفریحی، سریالهای خانوادگی بازنمایی و ترویج کند.
معاون آموزشی دانشکده خبر تصریح کرد: در سال 85 پژوهشی درباره بازنمایی سبک زندگی طبقات ایرانی در سریالهای خانوادگی تلویزیونی انجام شد که براساس آن نشان داده شد که در برخی از سریالهای خانوادگی سبک زندگی طبقات مرفه جامعه به عنوان سبک غالب به جای سبک زندگی طبقات متوسط و پایین جامعه بازنمایی و ترویج شده است.
وی ادامه داد: باید مباحث را به صورت بنیادی به عنوان جهت گیری و یک جهش علمی در دانشگاهها در کرسیهای آزاداندیشی، در سمینارهای علمی، پژوهشی، علمی و طرحهای پژوهشی پیگیری کرد.
علیرضا عبداللهینژاد گفت: در مقولهای به نام سبک زندگی، رسانهها میتوانند هم مفاهیم تولید کنند و هم به تولید اطلاعات بپردازند و با شیوههای پیچیده و نوین در فرآیند ترغیب مخاطب، یک رفتار اجتماعی و سبکی از زندگی اجتماعی را فرهنگسازی و نهادینه کنند
عبداللهینژاد اظهار کرد: کار پژوهشی بنیادین و ملی که باید در زمینه سبک زندگی انجام شود، این است که متخصصان، اصحاب رسانه یا صاحبنظران رسانه گردهم جمع شوند و نقش خانواده و جزئیات مباحث را بررسی و آسیبشناسی کنند.
وی افزود: در موضوع سبک زندگی باید همه نهادها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حوزههای علمیه، گردهم آیند تا کار ملی و میدانی مبتنی بر نگاه بومی و اسلامی انجام دهند.
معاون آموزشی دانشکده خبر تصریح کرد: درباره جهش علمی کارهای بسیاری درباره طرحهای پژوهشی، پایاننامه انجام شده است اما ضعف کار به انتقال نتایج و یافتههای تحقیقها برمیگردد که رسانهها و فصلنامههای علمی باید وارد این زمینه شوند. نهادهای متولی باید بیایند تا ابتدا پژوهشها را استخراج و سپس آن را نهادینهسازی و فرهنگسازی کنند.
عبداللهینژاد با اشاره به راهاندازی اینترانت ملی، گفت: اگر زیرساختهای اینترانت ملی را درست بچینیم و بتوانیم با غرب در این زمینه رقابت کنیم، موافق آن هستم. در حوزههای دانشگاهی و علمی به دنبال این هستیم که وابسته به غرب نباشیم. اما نمیتوان فرصتهای اینترنت را نادیده گرفت. هر زمان که توانستیم زیرساختهای اینترانت ملی را به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری تقویت کنیم به گونهای که با غرب رقابت کنیم، میتوانیم در این زمینه موفق باشیم.