گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام بیگی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری دانشجو به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی پاسخ داد.
در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید:
«خبرگزاری دانشجو»: با توجه به حضور رئیس جمهور در مجلس و تضمین وی مبنی بر تضمین اجرای هدفمندی یارانهها آیا فکر می کنید امکان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها وجود دارد؟
بیگی : رئیس جمهور محترم حرفهای مختلفی زدند که یکی از آنها در مورد رابطه دولت و مجلس بود و هم دولت منتخب مردم هست هم مجلس و هم در یک سنگر و یک هدف آرمانی حرکت میکنیم و اگر ما و دولت با هم همگام باشیم مشکل خاصی پیش نخواهد آمد و اگر مشکلی پیش بیاید به خاطر عدم همراهی خواهد بود و ما اگر با هم همراه باشیم مشکلی پیش نخواهد آمد. در اصل حضور رئیس جمهور در مجلس فی النفسه کار بسیار پسندیدهای است و از طرف دیگر نقدهایی هم بر وی وارد است و آن اینکه منطقی نبود که فقط متکلم وحده باشد، وی میتوانست وقت دوم خود را به نمایندگان مجلس اختصاص دهد تا نمایندگان در هر حوزه خاصی مشکلات مردم را ارائه میدادند.
نمایندگان هیچ مشکلی با رئیسجمهور ندارند
نمایندگان در اصل مشکلی با کسی ندارد ولی چون به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند بهتر میتوانستند مشکلات مردم را به گوش دولت برسانند. طبیعتاً تعامل مسئلهای دو طرفه است و تفاهم باید از هر دو طرف باشد ولی با رفتن رئیس جمهور متأسفانه تعامل یک سویه شد و گفتار و عمل با هم همسوئی نداشت و عمل مناسب این بود که حداقل به سخنان یک نفر از نمایندگان گوش میکرد زیرا هدف ما از گوش کردن به سخنان نمایندگان، محاکمه رئیس جمهور نبود.
سخنان رئیس جمهور خوب دستهبندی و بستهبندی شده بود
در مورد محتوای صحبتهای رئیس جمهور میتوان گفت که نوع صحبت رئیس جمهور از نظر دستهبندی و بسته بندی خوب بود.البته در مورد تحریمها ما کتمان نمیکنیم که تحریم برای ما مشکلاتی به وجود نیاورده ولی اینکه تمام مشکلات را ناشی از تحریم بدانیم قابل قبول نیست. و ما هم نمیگویم که تحریم نیست یا اثری از تحریم نیست ما همگان میدانیم تحریم هست و به خاطر همین خود را برای تحریم آماده کردهایم.در اصل حرف ما و بیشتر فعالان اقتصادی براین باورند که نقش تحریمها در مشکلات مردم نهایتاً 20 درصد تا 30 درصد است و بقیه مشکلات به سوء تدبیرها بر میگردد.مثلا تعارض در گفتار و کردار به نوعی سوء تدبیر است و نمونه آن را مشاهده کردیم رئیس جمهور در مجلس گفت که باید با هم باشیم ولی در عمل دیدید که اصلا وقتی به نمایندگان نداد در حالی که خود رئیس جمهور خواست که در مجلس حضور پیدا کند و میتوانست کمی بیشتر در مجلس بماند این در حالیه که برای همکاری باید در عمل قوای سه گانه تعامل داشته باشند.
«خبرگزاری دانشجو»: آقای بیگی بیشتر منظور ما این است که آیا دولت احمدی نژاد با توجه به تضمینهای که داد توانائی اجرای مرحله دوم هدفمندیها را دارد؟
بیگی : خود احمدینژاد هم اشاره کردند هدفمندی زمانی قابل اجرا است که دولت و مجلس با هم باشند و وقتی از مجلس رفتند، با هم بودن را مورد سؤال قرار داد. ولی اینکه هدفمندی انجام بشود خوب است ولی در آنطرف بخش تولید و صنعت و کارخانجات تعطیل بشود مسئله خوبی نیست.
بالاخره باید با مردم صریح صحبت کرد و واقعیتها را به مرد بگویم و با صدای رسا و تولیدیهای ما و کارخانجات ما دچار مشکل هستند و این حرف من صوری و به صورت نمایشی نیست و در همین شهر میاندوآب که نماینده آنجا هستم از تمام شهرکها و تولیدیهای آنجا بازدید کردم و متأسفانه برخی از آنها تعطیل هستند و برخی با 50 درصد ظرفیت کار میکنند.
7000 واحد تولیدی فقط 50 تا 70 درصد فعال هستند
همین آقای مولائی در مورد نحوه فعالیت شهرک های صنعتی آماری دادند که در آن آمار 7000 واحد 50 درصد زیر ظرفیت و 000 5 واحد، 50 تا 70 درصد کار میکنند و 8000 واحد صنعتی بیش از 70 درصد کار میکنند و با تزریق نقدینگی و سرمایه در گردش میتوان از ظرفیت شهرکهای صنعتی استفاده بهتری کرد.
خوب الان شما ببینید به خاطر همین تعطیلی ها خیلی ها بیکار شدند و تعطیلی شهرکها و کارخانهها موجب بیکاری کارگران شده و کسانی که امیدشان به 400 یا 500 هزار تومان بودند که متأسفانه این آمار ما را از رسانههای بیگانه مثل بیبیسی پخش شد.
«خبرگزاری دانشجو»: امکان داره بخشی از این تعطیلیها به خاطر نوسازی تجهیزات کارخانهها باشه که از اهداف هدفمندی یارانه ها بود؟
بیگی: نه، زیرا گر یک طرف یارانه باشد طرف دیگر سرمایه در گردش است و افرادی هستند که میلیاردها تومان هزینه کردهاند و فرقی هم نمیکند که این پول سرمایه بانکی است یا سرمایه شخصی و به خاطر 200 میلیون تومان کارخانه آنها در تعطیلی صرف است و 68 درصد مشکلات واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی است و 15 درصد به علت بازاریابی ضعیف و 7 درصد اختلاف شرکاء، 6 درصد مواد اولیه و 4 درصد ماشین آلات که متوجه میشویم فقط 4 درصد مربوط به ماشین آلات است.
70 درصد وام ها در جایی بجز تولید مصرف می شود
در همین مورد وام خود اشتغالی ما میبینیم که برای رفع تکلیف هم که شده وام خود اشتغالی بدون کنترل و نظارت کافی میدهیم و از طرف دیگر میگوییم اشتغالزایی کردهایم در حالی بعضی افراد وام خود اشتغالی را می گیرند و پول را در قاچاق کالا مصرف میکنند و نه تنها کاری ایجاد نمیشود باعث بدتر شدن وضعیت میشود و این وام در صورتی موفق میشود که بتوانیم همه خانهها را کارگاه بکنیم در این صورت این وامها موفق خواهد بود.
برای اینکه تولید رونق پیدا کند باید همه خانهها به کارگاه تبدیل بشود همین چند وقت پیش همین دار قالی بافی در 95 درصد خانهها تکاب وجود داشت، ولی الان آنها دیگر این کار را نمیکنند و ما باید پول را جایی ببریم که ایجاد اشتغال شود و اگر در جایی دیگر صرف کنیم هم پول از دست میرود و هم کار ایجاد نمیشود.
«خبرگزاری دانشجو»: آیا مجلس در مورد این وامها جمع بندی انجام داده یا طرحی ارائه کرده؟
بیگی: در این چندماهی که در مجلس بودیم طرحی ارائه نشده برای نظارت ولی اگر از گذشته تا الان اگر نظارت دقیق میشد این وامها در جهت درست مصرف میشد و متأسفانه حدود 30 الی 40 درصد درست مصرف شده و حدود 60 الی 70 درصد در جایی خود مصرف نشده و موردهایی وجود دارد که این وامها در مسیرهای دیگر مصرف شده است.و در ضمن این مسئله وامها فقط مربوط به این دولت نیست و در دولتهای قبلی نیز از این موارد مشاهده شده.
همه مشکلات اقتصادی ما ناشی از تولید نامناسب است
تمام مشکلات ما بر میگردد به همین تولید نامناسب و ما باید به اصل شعار تولید ملی برگردیم و اگر مقام معظم رهبری شعاری را مطرح میکنند برای رفع تکلیف نیست بلکه حضرت آقا با رصدهای دوربینانه، ریزبینانه و تیزبینانه مشکلات کشورها را ترسیم میکنند و مشکلات هر سال را تنظیم میکنند و همان طور که سالهای 89، 88 با شعارهای اقتصادی و سال 90 درباره جهاد اقتصادی و شعار امسال را حمایت از کار و تولید ملی را به عنوان اصل قرار میدهند و این شعارها درراستای برنامه پنج ساله بود و اگر به این شعار توجه مناسبی میشد بسیاری از این مشکلات اقتصادی را نداشتیم و اگر تولید داخلی را تقویت میکردیم و آنها نفت را تحریم میکردند با تولید ملی و حمایت از کار ایرانی میتوانستیم تاثیر تحریمها را به حداقل برسانیم و ما زمین مناسب داریم و هر وجب به وجب خاک پاک میاندوآب و شامیندژ و تکاب طلا است و همین الان از آنجا طلا استخراج میکنند و انواع سنگهای قیمتی است و این منابع عظیم خدادادی است.
به قول مقام معظم رهبری «نفت میراث شوم صد ساله است»، و مشکل ما این است که استعدادهای خودمان را پیدا نکردیم یا اگر پیدا کردیم بسیار دیر شده بود و کاش آقای رئیس جمهور این 4 طرح را 4 سال قبل مطرح میکرد.
«خبرگزاری دانشجو»: بالاخره نمایندگان به سخنان رئیس جمهور در مورد تضمینهائی که در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی اطمینان میکنند؟
بیگی: نمایندگان نظرشان این نیست که دست و پای دولت را بگیرند بلکه نمایندگان دلواپس این هستند که این طرح باعث نشود مردم را دچار مشکل دیگری بکنیم و طوری نشود که 45 هزار تومان پول محسوس در جیب مردم بگذاریم و 300 هزار تومان به صورت نامحسوس از جیب آنها برداریم و ما به قول آقای توکلی از طلا شدن پشیمان گشتیم و لطف کنید ما را مس کنید.
اصلا به همین مسئله مرغ اشاره میکنم ،قیمت مرغ و مسئله مرغ به مسئله تحریم که ارتباطی نداشت و در موقع بحرانی مرغ وزیر صنعت معدن به کمیسیون آمد و گفت مشکل مرغ این است که به خاطر مصوبات جهاد کشاورزی به وجود آمده در حالی که هر دو ارگان مورد نظر از زیرشاخههای دولت بودند و خود بدنه دولت هماهنگ عمل نمیکنند و هیچ شفافیتی در اعمال دولت وجود ندارد و رئیس جمهور باید شفاف با مردم حرف میزد حتی در مورد بحران مرغ چند ماه پیش.
مملکتی که حرف های محرمانه نداشته باشد مملکت نیست
مملکتی که حرف محرمانه نداشته باشد مملکت نیست و با وجود این همه دشمن باید حرف محرمانه وجود داشته باشد در موارد دیگر نیز که لزوم شفافسازی دارد شفافسازی کنیم و این حرف دولت مبنی بر شفافسازی بیشتر به عوام فریبی نزدیک است. راههایی که میتوانیم مشکلات مردم را کم کنیم فقط این نیست که پول را در جیب مردم بگذاریم و اگر بنزین گران شود اوضاع بدتر میشود.
«خبرگزاری دانشجو»: مردم در جلسات مجلس و دولت احساس تعامل نمیکنند و فکر میکنند این جلسات باعث ایجاد تنش میشود؟
بیگی: نه اینطور نیست در کمیسیون ما خیلی محترمانه و با صداقت کار را انجام میدهیم با اینکه بعضی از وزرای محترم استقلال در گفتار و گزارشدهی ندارند و بعضی از مطالب را کتمان میکنند و بعضی اوقات با صداقت جواب نمیدهند و به همین خاطر نمایندگان در کمیسیون قانع نمیشود و همین باعث میشود که مسئله به صحن علنی مجلس کشیده میشود و بعضی از این وزرا چون اختیاری ندارند حتی در صحن علنی نیز نمیتوانند حرف درست را بزنند و همین باعث شد مسئله طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شود.
«خبرگزاری دانشجو»:خوب رئیس جمهور معتقدند وقت وزرا در مجلس گرفته میشود منظور رئیس جمهور کجای مجلس است؟
بیگی:منظور رئیس جمهور همان کمیسیونهاست و درست است که وقت وزرا گرفته میشود ولی سوال حق نماینده است و اگر نمایندگان نظارت نکنند و کنترل نکنند وزرا را به صحن نکشند وضعیت بدتر میشود و این کار اطمینانی برای نمایندگان است تا خیالشان از عملکرد دولت راحت باشد. اگر وزرا به مجلس بیایند ضرر نمیکنند و تعامل واقعی همین است و سوال باعث ارتباط میشود.
«خبرگزاری دانشجو»:یک سوال کاملا اقتصادی! فکر نمیکنید متفاوت بودن نرخ ارز باعث سود جوئی میشود؟
بیگی : اینکه بگویم فقط سودجویان بازار ارز را دچار اخلال میکنند حرف درستی نیست و همان طور که برخی از سودجویان را گرفتند و تاثیری آنچنانی در قیمت ارز نگذاشت.
«خبرگزاری دانشجو»: علت اینکه گاهی دولت تصمیم هایی در زمینه اقتصاد میگیرد و بعد مجلس متوجه میشود و عکسالعمل نشان میدهد چیست؟
بیگی: اینکه دولت تصمیم میگیرد و بعد مجلس باخبر میشود خوب طبیعی است، ولی اینکه شب تصمیم بگیرند و صبح خانم وزیر را برکنار کنند آن هم در روز تعطیلی مجلس و در این شرایط مجلس نمیتواند کاری بکند. جالب این است که دولت اطلاعات آنچنانی به مجلس نمیدهد و این نشاندهنده عدم اعتماد دولت به مجلس است. تعامل و تفاهم نباید در حد شعار باشد و باید دولت در مورد تصمیمگیری خود از قبل به مجلس و کمیسیونهای مربوط اطلاع بدهد.
«خبرگزاری دانشجو »: آیا حقوق کارگران بر اساس تورم 27 درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده افزایش پیدا خواهد کرد؟
بیگی: تورم 27 درصدی آمار واقعی نیست و در حالت خوشبینانه حداقل 35 درصد است. حتی اگر مبنا را همان 27 درصد بگیریم در کمیسیون اقتصادی بحثی در مورد افزایش حقوق کارگران مطرح نشده و شاید در کمیسیون برنامه و بودجه بحث شود. اینکه از وابستگی به نفت رها شویم چیز معقولی است ولی اینکه یک دفعه اینکار را بکنیم محال است و اینکه کاهش بودجه نفت را از مالیات اخذ کنیم باز هم درست نیست چون فشار را به تولیدیها و کارخانجات وارد میکند. مجلس اگر میزان مالیات معقول باشد مشکلی در زمینه مالیات نخواهد داشت.
«خبرگزاری دانشجو»: چرا مجلس در مورد هزینههائی که در حوزه پژوهش میشود زیاد نظارت نمیکند؟
بیگی: برای علم از هیچ لحاظ محدویتی نیست نه در زمان و نه مکان و ما در زمینه علمی زیاد هزینه نکردیم و نسبت به اهمیت علم و پژوهش زیاد هزینه نمیکنیم هر چند نظارتی نیست و مورد غفلت نمایندگان و سازمانهای ذیربط است. بااینکه خودم دوبار پایان نامه نوشتهام ولی نتوانستم کمکی بگیریم و یکی از مشکلات دولت و مجلس هم عدم ارائه بودجه است و ما زمان کافی را نداریم تا به بتوانیم به نحوه هزینهها در پژوهش رسیدگی و نظارت کنیم.