گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ عصر روز گذشته فیلم «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان در پردیس سینمای قلهک اکران و نقد شد؛ برنامه نقد این فیلم بشدت تحت الشعاع حوادث مجلس و دولت بود، بنابراین نقدهای کاملی مطرح نشد.
نقدهای کلی که نسبت به این فیلم مطرح شد، این بود که فرم و فیلمنامه خوب و جذاب بود، اما کارگردان، محل ساخت فیلم را اشتباه گرفته بود؛ چون این فیلم با کشورهایی مثل آمریکا بیش از ایران تناسب داشت.
همچنین منتقدان از نقدهای سنگینی که نسبت به نیروی انتظامی وارد کردند، ناراضی بودند؛ البته برخی این نوع نگاه به نیروی انتظامی را سیاه نمایی میدانستند و برخی دیگر این موارد را نقدهایی درست نسبت به نیروی انتظامی معرفی میکردند؛ عده ای هم نمادهای به کار رفته در فیلم را حساب شده دانستند.
به نظر منتقدان حتی شخصیت مثبت فیلم به نام «سرگرد تدین» نیز چهرهای خشن و غیرمنطقی نمایش داده میشود، روسای بالای نیروی انتظامی احمق و روسای میانی حیلهگرانی بودند که نسبت به خلافکاران سازش میکردند؛ همچنین خلافکارترین پلیس که حالتی روانی نیز دارد، ترفیع میگیرد.
همچنین منتقدان، از جهت دیگر، نمادهای به کار رفته در فیلم را حساب شده دانستند؛ مثلاً نام شخصیت فیلم «تدین» است که اولاً بسیار خشن و غیرمنطقی است و ثانیاً به مسلخ حماقت و حیلهگری افراد بالادستی نیروی انتظامی میرود، به طوری که از کار برکنار شده و در نهایت بازداشت میشود.
در این فیلم نشان داده می شود که تمام اقشار جامعه مورد ظلم نیروی انتظامی قرار میگیرند، از اقشار محروم طبقه پایین گرفته تا اقشار مرفهی که حتی در طبقه بالا نیز مرفه محسوب میشوند.
از رویکردی دیگر، برخی منتقدان گر چه فیلمنامه را جذاب ارزیابی کردند، اما آن را دارای حفرههای اساسی دانستند؛ در نهایت اینکه منتقدان بعید میدانند فیلم «گناهکاران» با همین پایان بندی اکران شود، اما اگر اکران شود، احتمالاً فروش خوبی خواهد داشت.
فيلم گناهكاران را مي توان از فيلم هاي خوش ساخت با ژانر پليسي دانست كه ارزش حداقل يكبار ديدن آن را فراهم مي¬كند. فيلمي كه از ابتدا براي سينماهاي هاليوود ساخته شده بود ولي بعد در سينماي ايران ساخته شد و اين كار باعث بروز نقاط قوت و ضعف اين اثر شد و در ابتدا براي اين حركت شجاعانه آقاي فرامز قريبيان و پسر ايشان (سام قريبيان) مي توان از ايشان تشكر كرد چرا كه سينماي ما نياز به اين كارهاي خلاقانه و شجاعانه دارد، كه البته ممكن است به دل خيلي ها ننشيند.
با ساختن اين فيلم متوجه نكات ريزي شدم، يكي از اين نكات اين است كه فيلمهاي هاليوودي به ويرايشي بيش از آنچه آقاي سام قريبيان ويرايش كرده اند نياز دارند كه ويرايش شوند وگرنه بسيار غيرواقعي و دور از حال و هوا (فرهنگ)