به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، برنامه این هفته پایش، در سوال نظرسنجی خود، ریشه ای ترین مشکل صنعت خودروی ایران را با سه گزینه به قضاوت و رای بینندگان سیما گذاشته بود: 1.انحصار 2.تحریم 3. مدیریت
در پایان این برنامه مشخص شد از میان حدود 260 هزار نفر که در این نظر سنجی شرکت کردند، 46درصد ریشه ای ترین مشکل صنعت خودروی ایران را مدیریت، 44درصد انحصار و فقط 10درصد تحریم ها دانستند.
هر دو مهمان برنامه یعنی مهندس فولادگر و جمشید پژویان به گزینه انحصار رای داده بودند.
نکته جالب در نتیجه این نظر سنجی این بود که بینندگان سیما رای بسیار کمی به گزینه تحریم به عنوان ریشه ای ترین مشکل صنعت خودرو دادند. این درحالی است که برخی مدیران دولتی برای توجیه ناکارآمدی های خود، آثار و ابعاد تحریم ها را بسیار بزرگ و مهم جلوه می دهند و مشکلات اقتصادی را صرفا نتیجه تحریم ها معرفی می کنند.
پژویان: دستور العمل قیمت گذاری خودرو تا آخر سال اعلام می شود / قیمت خودروها اصلاح می شود
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت در گفتگوی با برنامه پایش در مورد اصلاح قیمت گذاری خودرو گفت: ما از چند ماه گذشته از کارشناسان و خبره های خودرو سازی ها دعوت کردیم تا با شرکت در کارگروه خودرو شورای رقابت قیمت خودرو را بررسی کنیم.
پژویان با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه قیمت گذاری خودرو از وظایف شورای رقابت است افزود : ما در شورای رقابت دستور العمل قیمت گذاری را اعلام می کنیم . من مجددا از وزیر صنایع درخواست می کنم که اطلاعات قیمتگذاری خودروها را به شورای رقابت بدهد تا این شورا بر اساس چارچوب و روش شناسی خود قیمت خودرو را تعیین کند.
وی گفت: سعی می کنیم تا پایان سال دستور العمل جدید قیمت گذاری خودرو را صادر کنیم . مردم هم می توانند این دستور العمل را بعد از صدور بر روی سایت شورای رقابت ببینند و دلایل افزایش و یا کاهش قیمت را مشاهده کنند.
پژویان در انتقاد از سازمان حمایت نیز تصریح کرد : در هیچ جای دنیا وظیفه سازمان حمایت قیمت گذاری نیست اما متاسفانه بعد از جنگ وظایف گوناگونی به این سازمان محول گردید. مثلا یکی از وظایف سازمان حمایت ، رعایت حقوق مصرف کننده مانند بررسی گرانتی ها و خدمات پس از فروش است.
فولادگر : انحصار ریشه ای ترین مشکل خودروسازی هاست / تحریم ها اشکلات ساختاری اقتصاد را عیان کرد
فولادگر نماینده مجلس نیز مشکل اصلی و ریشه ای خودروسازی ها را انحصار دانست و گفت: تصور می کنم مشکل خودروسازی ها ساختاری است و اگر این مشکل حل نگردد این وضع ادامه پیدا می کند.
حمید رضا فولادگر در گفتگو با برنامه پایش و در جواب مرتضی حیدری که پرسید مشکل اصلی و ریشه ای خودروسازی ها چیست پاسخ داد: مشکل اصلی و ریشه ای خودروسازی ها ساختاری است. تحریم ها، اشکالات ساختاری اقتصاد کشور را عیان کرد و این مشکلات وجود داشت.
وی افزود: اگر دیوار بلند تعرفه ای نبود آیا اکنون خودروسازها می توانستند دوام بیاورند ؟ صنعت خودرو سازی ما اکنون بین خصوصیو دولتی معلق است و هر کجا به نفعشان باشد می گویند دولتی و یا خصوصی هستیم . صنعت خودرو سازی تا موقعی که رقابتی نشود همین مشکل ادامه دارد.
وی افزود: به نظر من خودرو سازها اگر بخواهند می توانند قیمت محصولات خود را تا 20 درصد کاهش دهند.
http://iusnews.ir/?pageid=175402