آیت الله نجم الدین طبسی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت بانوی دو عالم، به آیه «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون»55 سوره مائده اشاره کرد و گفت: ولایت حضرت زهرا (س) به معنای اولویت داشتن است.
مدرس خارج درس مهدویت در توضیح شأن و چیستی ولایت، به مقام ولایت خداوند اشاره کرد و بیان داشت: خداوند عزوجل از خود ما در تصرف، اولی است؛ بعد از خداوند این مقام مخصوص پیامبر و ائمه طاهرین است، در همین راستا حضرت صدیقه(س) نیز بر ما ولایت دارند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: مقام ولایت حضرت زهرا(س) دلیلی بر آن است که ایشان بر همه انسان ها نیز حجت است، چنان چه قرآن، پیامبر و ائمه بر ما حجت هستند، حضرت زهرا(س) نیز بر ما حجت است.
وی در توضیح این مطلب افزود: خداوند روز قیامت از انسانها برای تفکرات و رفتارشان مواخذه میکند و قبل از این پرسش و پاسخ لازم است که تمام براهین و دلایل را بر انسان تمام کرده باشد که یکی از حجت ها و دلایل خداوند برای راهنمایی و رستگاری بشر وجود حضرت فاطمه(س) است.
هر کس به منش حضرت فاطمه(س) بی توجهی نماید، سبب شقاوت خود را فراهم کرده است
پژوهشگر تاریخ اسلام تاکید کرد: باید در تمام اقوال و گفته های خویش از ایشان پیروی کنیم؛ چرا که منش و رفتار حضرت زهرا تماماً برای ما حجت است و هر کس به کردار و منش حضرت فاطمه صدیقه (س) بی توجهی نشان دهد سبب شقاوت خود را فراهم کرده است.
آیت الله نجم الدین طبسی به جریان ابو لبابه و ستون توبه اشاره کرد و گفت ابولبابه به خاطر گناهی که انجام داده بود خود را به ستون مسجد بست تا پیام عفو و بخشش وی از سوی خداوند برسد، وی عهد کرده بود خود را از ستون باز نکند تا پیامبر با دستان خویش بند را از وی بگشاید. بعد از آن که خداوند وی را بخشید، حضرت زهرا(س) قصد باز کردن طناب های ابولبابه را داشت، اما وی اجازه نداد و خواست پیامبر با دستان خویش این کار را انجام دهد؛ پیامبر در پاسخ ابولبابه فرمود: «فاطمه پاره تن من است و گویی من این کار را انجام داده ام.»
هر کس از منش پاره تن رسول الله پیروی کند موجبات رستگاری خود را فراهم کرده است
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با ذکر این داستان تاکید کرد: هر کس از روش و منش پاره تن رسول الله پیروی کند موجبات سعادت و رستگاری خود را فراهم کرده است.
معروفی که حضرت زهرا(س) برای اقامه آن به شهادت رسید، غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) بود
آیت الله طبسی در جواب این سوال که با توجه به اینکه حضرت زهرا(س) برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید؛ به نظر شما آن چه معروفی بود که حضرت تا پای شهادت خود و فرزندشان پای آن ایستادگی کردند، گفت: معروفی که حضرت زهرا(س) برای اقامه آن به شهادت رسید غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) بود.
وی تصریح کرد؛ زهرای اطهر(س) خودش را فدای جامعه اسلامی کرد تا به انحراف کشیده نشود و خط امامت که امتداد خط نبوت است، حفظ شود و در اصطلاح مو، لای درز آن نرود.
زهرا (س) و ایستادگی در برابر جریان منحرف کننده غدیر
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم به خط سقیفه اشاره کرد و گفت: سقیفه سعی داشت که خط ولایت و غدیر را به انحراف بکشد و طوری نشان دهد که گویی اصلاً غدیری در میان نبوده است؛ در حقیقت حضرت زهرای اطهر(س) در برابر این جریان ایستادگی کرد.
وی به فدک اشاره کرد و افزود: حضرت زهرا(س) از مسئله فدک به عنوان بستری استفاده کرد که در آن برای جامعه مسائل بسیار مهمی را تبیین کند؛ اول آن که خلفای غاصب، امین نیستند و اینان جایگزین مناسب برای وجود پیامبر نمی باشند؛ دوم آن که به صراحت جریان غدیر را مطرح کرد و به مردم تذکر داد که چرا شما روز غدیر را فراموش کردید و علی (ع) را کنار گذاشتید؛ سوم آن که برای مردم فهم از قرآن و سنت را تبیین کرد، بدین معنا که من فاطمه صدیقه هستم و حفظ حرمت من بر همه واجب است و خلفا در روز روشن حق من را غصب می کنند.
آیت الله طبسی به نقش حضرت زهرا (س) در روشنگری تاریخ اسلام اشاره و این واقعیت را تصریح کرد که نواصب جرات نمی کنند نامی از حضرت زهرا(س) ببرند؛ در حقیقت نواصب که همان ادامه خط اموی هستند از بردن نام حضرت زهرا (س) هراس دارند؛ این در حالی است که فرقه های وهابی و سلفی با رشد و ترویج فرهنگ فاطمی مقابله می کنند و سعی در متروک کردن آن دارند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به اصطلاح «بهجه قلبی» در وصف حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: دلایل متعددی را می توان برشمرد که ایشان باعث شادمانی قلب پیامبر بود.
وی دلیل اول را این گونه تشریح کرد که رحلت حضرت خدیجه (س) تاثر شدیدی بر قلب پیامبر وارد کرد تا آن جا که سال وفات وی عام الحزن نامیده شد؛ حضرت انسیه الحوراء (س) یگانه یادگار خدیجه (س) است؛ خدیجه ای که با صبر و استقامت خود بسیاری از مشکلات را بر پیامبر هموار میکرد.
آیت الله طبسی گفت: دلیل دوم آن که فاطمه زهرا(س) یادآور بهشت بود؛ چرا که وی میوه ای بود که حضرت در معراج تناول کرده بودند.
مدرس خارج مهدویت دلیل سوم را این دانست که حیات ادامه دهندگان اسلام ناب محمدی به وسیله ایشان میسر می شد؛ چرا که ائمه طاهرین از نسل فاطمه زهرا(س) هستند؛ اسلام ناب محمدی که تا قیامت ادامه خواهد داشت همه از نسل و سرچشمه وجودی فاطمه(س) هستند.
آیت الله طبسی به اصطلاح «مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلأَنْ یَخْلُقَک» در زیارت نامه حضرت زهرا (س) اشاره کرد و گفت: این فراز از زیارت نامه اشاره به عالم انوار و عالم ذر دارد که مربوط به عوالم قبل از دنیاست.
زهرای اطهر(س) در عالم انوار علم به مصائب و مشکلات داشت
وی تاکید کرد: این فراز از زیارت نامه دلالت بر مقامات شامخ حضرت در عوالم دیگر دارد؛ بدان معنا که زهرای اطهر(س) در عالم انوار علم به مصائب و مشکلات داشت و آنجا نیز در برابر فرمان الهی صبور و مطیع بود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به مسئولیت شیعیان در مقابل حضرت مهدی(عج) اشاره کرد و افزود: با الهام گرفتن از فرهنگ فاطمی باید رفتار و کردار ما گویای آن باشد که پیرو غدیر و علی(ع) هستیم.
آیت الله طبسی گفت: حضرت زهرای اطهر برای حفظ سلسله مرتبه امامت جان خود و فرزند خویش را فدا کرد؛ ما نیز به عنوان دوستداران ولایت و تنها کشوری که حامی حفظ مکتب اهل بیت است باید همانند ایشان برای حفظ غدیر از جان خود مایه گذاریم و همه باید در این فلک بچرخیم؛ فلک خلافتی که خلیفه بلافصلش بعد از پیامبر اکرم (ص) امیرالمومنین (ع) باشد.