به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، در راستای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسیج دانشجویی 19 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور بیانیه ای را در تبیین شاخص های برنامه ی اصلح در حوزه سلامت و رعایت آن منتشر کرده که مشروح آن به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
« برای این عمر طولانی - که خدای متعال انشاالله با برکت و رحمت و فضل خود به شما عنایت کند – باید برنامه ریزی کنید. پایه برنامه ریزی این است: تصمیم بگیرید، هدف را درست انتخاب کنید و دنبال این هدف، با استقامت حرکت کنید؛ در این صورت هیچ قدرتی در مقابل شما یارای ایستادگی نخواهد داشت .»
مقام معظم رهبری
انتخابات، عرصه حضور نامزد های طیف های فکری و ارائه نظرات مختلف جریانها و تجلی گر مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
نامزدهای انتخابات بایستی با ارائه برنامه، چهره ی مدیریتی خود را در دولت مطلوبشان نمایان سازند. ارائه برنامه در حوزه های مختلف، بیانگر اشراف نامزد ارائه دهنده برنامه در آن حوزه می باشد. بدون شک، ورود به عرصه ای همچون انتخابات ریاست جمهوری و عزم برای قدم گذاشتن در بالاترین نهاد اجرایی کشور، بدون ارائه یک برنامه جامع و کامل، امری منطقی نیست. در واقع عیار سنجش نامزدهای طیف ها و گروه ها، برنامه هایی است که ارائه می کنند. برنامه ها علاوه بر مطابقت با اهداف نظام جمهوری اسلامی و اسناد بالادستی، می بایست قابلیت اجرا داشته و عملیاتی باشند.
اما حوزه سلامت کشور، به عنوان یکی از موضوعات مهم، حساس و چالش برانگیز، همواره بایستی در برنامه های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری سهم بسزایی داشته باشد. ارتباط مستقیم مسائل این حوزه با سلامتی مردم به عنوان امری مهم، اختصاص بودجه های کلان به این حوزه ی فرابخشی، گستردگی دستگاههای فعال در این حوزه و همچنین پیچیدگی موجود در ساختار این حوزه از علل اصلی این اهمیت می باشد. استیصال بیماران و همراهان آنان بیشتر از آن که به دلیل مشقات بیماری یا نگهداری از بیمار باشد، به دلیل مشکلاتی است که برای دریافت خدمات نظام سلامت با آن روبرو میشوند. هزینههای کمرشکن درمان مخصوصا در بخش خصوصی، عدم رعایت کرامت و حقوق مردم در مراکز درمانی دولتی، صفهای طولانی مدت انتظار، عدم پاسخگویی مراکز درمانی در قبال قصورات و نبود پناهگاهی برای مردم در برابر زیادهخواهیهای برخی پزشکان و مراکز درمانی؛ مردم را در برابر نظام سلامت به استیصال کشانده است. همچنین صرف سالیانه حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در بخش سلامت و سهم حدود 9 درصدی این بخش در بودجه دولتی، سبب اهمیت آن از نظرگاه اقتصادی شده است. به علاوه همه اینها، اثر ویژه ی توزیع امکانات تامین سلامت بر روی شاخص های عدالت در سطح جامعه نیز امری بسیار مهم است.
بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی، با توجه به وظیفه و موقعیت ویژه دانشجویان رشته های علوم پزشکی در حوزه سلامت، تبیین تخصصی شاخص های برنامه ی اصلح در حوزه سلامت را از وظایف مهم خود قلمداد می کند و در تلاش است با ارائه نقطه نظرات کارشناسی در این زمینه که حاصل مطالعات دانشجویان فعال بسیجی در حوزه سلامت می باشد، گامی در جهت ارتقای برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بردارد.
1- وضعیت نابه سامان بیمه های درمانی : شواهد موجود، نشان دهنده انحراف بیمه های درمانی از وظیفه ی اصلی خود یعنی "حفظ و ارتقای سلامت مردم" می باشد. در واقع بیمه ها صرفاً به ابزاری جهت پرداخت های درمانی تبدیل شده اند. قطعاً یکی از چالش های مهم دولت آینده، بازگرداندن بیمه ها به مسیر اصلی و منطقی خود در راستای حفظ و ارتقای سلامت مردم می باشد. در این بین، برنامه ریزی جهت سوق دادن بیمه ها به سوی سیاستگذاری برای حفظ و ارتقای سلامت نیازمند تمهیداتی است که انتظار می رود در برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شود.
2- درآمد نامتعادل و اختلاف غیرمنطقی درآمد عوامل ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی : در حال حاضر بین کارکنان سلامت اختلاف درآمد زیادی وجود دارد و عمده این اختلاف مربوط به اختلاف درآمد پزشکان با بقیه کارکنان سلامت است. این اختلاف درآمد، بین پزشکان عمومی و پزشکان متخصص و در بین متخصصین رشتههای مختلف نیز به مقدار زیادی به چشم می خورد. وجود تعرفه های غیر واقعی و غیر کارشناسی، عدم اجرای صحیح قانون تفکیک پزشکان بخش خصوصی و دولتی و همچنین عدم اخذ مالیات بصورت پلکانی، از عوامل مسبب این بی عدالتی در پرداخت هستند. دولت آینده بایستی اولاً برنامه ی دقیق و قابل اجرایی برای برطرف کردن این بی عدالتی در نظام سلامت داشته باشد، و ثانیاً عزم جدی جهت برقراری عدالت در پرداخت های نظام سلامت داشته باشد.
3- وجود رابطه ی مالی بین پزشک و بیمار : به جرات می توان گفت که عامل اصلی فساد و پرداخت های غیر رسمی در بین پزشکان، وجود رابطه ی مالی بین پزشک و بیمار می باشد. با توجه به ویژگی "عدم تقارن اطلاعاتی" در بازار سلامت، وجود رابطه مستقیم مالی بین پزشک و بیمار، زمینه ساز بروز فساد در سیستم سلامت می شود. گاهی برخی پزشکان با سوء استفاده از بی اطلاعی بیمار و تحمیل درمان القایی باعث ایجاد هزینه های اضافی برای بیمار و سازمان های بیمه گر می گردد. به نظر می رسد راه حل ریشه ای برای این مشکل، قطع کامل ارتباط مالی بین پزشک و بیمار می باشد. بیمه ها در این راستا نقش مهمی به عهده خواهند داشت و می توانند رابطه مالی بین پزشک و بیمار را به طور منطقی مدیریت و در صورت لزوم، از حق بیمار و پزشک دفاع کنند. دولت آینده می بایستی در این زمینه برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.
4- نفوذ برخی ذی نفعان بخش خصوصی در حاکمیت نظام سلامت کشور : حضور و نفوذ ذی نفعان بخش خصوصی در حاکمیت سلامت کشور، یکی از مشکلات ساختاری سیستم سلامت می باشد که در بسیاری از موارد سبب قانونگذاری و سیاستگذاری به نفع بخش خصوصی و به ضرر مردم شده است. اصولاً حضور ذی نفعان اصناف خاص در بخش سیاستگذاری، به نحوی که سمت و سوی قانون و راهکار را به سمت منافع شخصی و صنفی سیاستگذار منحرف کند، امری غیرمنطقی می باشد. همچنین قضاوت و تنظیم مقررات در این بخش، نبایستی به عهده ذی نفعان بخش خصوصی گذاشته شود. این موضوع به طور بسیار گسترده ای در سیستم سلامت کشور ما وجود دارد. دولت آینده بایستی برای رفع این مشکل علاوه بر برنامه ریزی، عزم جدی جهت اجرا و پیگیری داشته باشد. البته بخش های قانونگذار نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
5- رعایت نشدن اصل بی طرفی قضاوتها در نظام سلامت : یکی دیگر از مشکلات ساختاری نظام سلامت کشور ما، واگذاری قضاوت به نهادهای صنفی و ذی نفع مانند نظام پزشکی می باشد. این در حالی است که این نهادها خود یک طرف دعوی هستند. قضاوت، یک امر حکومتی است و نبایستی با توجیهِ نداشتنِ تخصص، به نهادهای صنفی واگذار شود. اصولاً نهاد صنفی به وجود آمده است تا از منافع اعضا دفاع کند، حال اگر امر قضاوت و داوری به نهاد صنفی واگذار گردد، قضاوت ناعادلانه امری طبیعی خواهد بود.
6- عدم شفافیت اطلاعات در سیستم سلامت / پرونده الکترونیکی سلامت و پزشک خانواده : یکی از مشکلات بزرگ در سیاستگذاری نظام سلامت، وجود نداشتن اطلاعات جامع و صحیح می باشد. پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع یا همان پزشک خانواده باعث ایجاد شفافیت اطلاعات میشود که بر پایه ی آن سیاستگذاران قادر خواهند بود سیاستهای مناسبی اتخاذ کنند. همچنین پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده کمک بسیار زیادی به پزشک در مورد تاریخچه پزشکی بیمار میکند، که به نوبه خود با جلوگیری از تجویز بیش از حد دارو و خدمات تشخیصی، سبب کاهش بار مالی تحمیل شده بر دریافت کننده خدمت و بیمه ها می گردد. علاوه بر این، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات بیمار سبب ارتقای سلامت در جامعه می شود و از طرف دیگر امکان پیگیری تخلفات را ممکن می سازد.
در پایان، بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور امیدوارند کاندیداهای محترم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، پیش از هرگونه اقدام در خصوص حضورشان در عرصه انتخابات، تصمیم جدی بر ارائه راهکار و برنامه در حوزه های مختلف برای حل مشکلات کشور و ارتقاء و اعتلای ایران اسلامی داشته باشند.
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران