به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام نقویان امروز در محفل ادبی «شوق یار» در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: اگر ما یک غزل از سعدی، مولوی و یک حکایت از گلستان داشته باشیم ایرانیان سخن شناس دیگر نیازی نیست دست گدایی پیش دیگران دراز کنند چون دستمان را خواهند بریدو این دست درازی حرام است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در گذشتگان ما استفاده از ادبیات در عالم دینی موج میزد گفت: متاسفانه در نسل امروز ما قحطی ادبیات آمده است که فردی مثل من غنیمت است.
وی گفت: ادبیات کلاسیک ما حکم آب و آتش را دارد مواد اولیه منجمد و بی روح و کم اثرند اما آب و آتش که در میان بیاید انعطاف پذیری پیدا میکنند و دست و دل باز میشوند.
حجت الاسلام نقویان افزود: در یک دیگ گوشت و نخود و فلفل بریزیم 200 سال آن را نگه داریم هیچ اتفاقی نمیافتد اما اگر آب و آتش وسط میدان بیاید تغییراتی ایجاد میشود. بسیاری از مفاهیم ما مثل گوشت و نخود هستند که اگر در نگاه سعدی و سخن حافظ قرار بگیرند و ادبی شوند، تاثیر گذار و زیبا میشوند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ادبیات چهره دنیا را دگرگون میکند گفت: ورود به رشته ادبیات یک جنون خاص است که انسان را مجنون میکند این کار دل به دریا زدن است. دنیا را فیزیک و شیمی و طب عوض نمیکند، ما عالمانی داریم که دارای تخصص دیگری هستند اما از ادبیات استفاده میکنند.
حجت الاسلام نقویان با تاکید بر اینکه ادبیات یک کارگاه زرگری است که شمش طلای آن آیات و روایات است که امروزه خریدار کمی دارد گفت: ما باید با نگاه کارشناسانه این طلا را به یک گردنبند چشم نواز تبدیل کنیم که خریدار بیشتری داشته باشد. اگر از کارگاه زرگری درست استفاده نکنیم دچار بدلیجات میشویم که پس از مدتی سیاه میشود.
حجت الاسلام نقویان با بیان اینکه شاهنامه فردوسی یک خردنامه و خدایی نامه است با انتقاد از بی توجهی جوانان نسبت به شاهنامه بیان داشت: در این کتاب ریشه بی خردی و حرص و آز را در ستم و سهراب میگوید.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کلام در دست فردوسی است با اشاره به داستان رستم و سهراب گفت: در شاهنامه شاعر از هر دو یک گزارش میدهد اما وقتی به اسفندیار میرسد اسب، اسفندیار و آخور کم ارزشترین کلمات را کنار یکدیگر جور میکند.
وی بیان داشت: ادبیات به انسان کمک میکند از واژگان در قالبهای مختلف استفاده کند که لازمه آن این است که در وادی پرخطر ادبیات در این دشت، از کنار آهو و شیر نر بروید و مراقب باشید.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: ادبیات ما خنجری از جنس الماس است که میتوان هر چیزی را با آن برید اما نباید هر مفهوم بیارزشی و زشت را داخل ادبیات آورد حتی خطاطان قدیمی که با وضو مینوشتند حاضر نبودند شعرهای بیارزش را با خط زیبای خود بنویسند.
حجت الاسلام نقویان گفت: حتی خطاطان معاصر نیزنمیخواهند هر چیزی را با خط نستعلیق بنویسند.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر مهم دانستن هنر گفت: انسانی که به کارآموزی نرفته و دوره کارشناسی ندیده حق ندارد نزدیک هنر شود و کارهای هنری انجام دهد بلکه باید از دور تماشا کند. هنر یعنی اینکه هر کسی بهره ببرد زیبایی را فقط زیباشناسان میفهمند.
وی با بیان اینکه ادبیات ویژگی خود را دارد گفت: مثلا داستان شیرین به قول امروزیها openاست اما از مرز قداست خارج نمیشود مثلا وقتی شیرین مردی را از دور میبیند و خودش را داخل استخر میشوید خود را میپوشاند و میگوید مرا به که مرا از درون پرده ببینند که بر بی پردگان گردی نشاندند.
وی خطاب به زنان و دختران گفت: اگر حجاب را از خود بردارید گرد بیارزشی بر وجود شما مینشیند.
حجت الاسلام نقویان با اشاره به اینکه در گذشته مادران با ادبیات آشنا بودند و هنگامی که میخواستند دختران خود را شوهر دهند شعر میخواندند گفت: این در حالی است که جوانان و اساتید ما با ادبیات بیگانه هستند، دانشجوی ادبیات ما تنها به کتبی که در دانشگاه میخوانند اکتفا نکنند.
این کارشناس مذهبی بیان داشت: برای رمز گشایی حافظ باید کمی با ادب بنویسید و با ادبیات سروکار داشته باشید تا حافظ رمز گشایی شود.