رئیس دانشگاه مازندران گفت: دانشگاههای کارآفرین یعنی دانشگاهها باید در معادلات اقتصادی نقش اساسی و راهبردی خودشان را نشان بدهند .
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، احمد احمدپور صبح امروز در همایش ملی کارآفرینی که در دانشگاه مازندران برگزار شد، گفت : کارآفرین کسی است که با متعهد شدن مخاطرهها یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل میکند.
وی با بیان اینکه اقتصاددانان نخستین کسانی بودند که در نظریههای خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینان پرداختند گفت: مولفههای مختلفی برای کارآفرین وجود دارد که از آن میان میتوان به نوآور بودن و گام برداشتن در روش تولید اشاره کرد.
احمدپور در ادامه با بیان اینکه مدیران باید در کارآفرینی روشهای سنتی را از عملکرد مدیریتی خود دور سازند و علاوه بر عملکرد مالی به نوآوری ،مشتری مداری و... توجه نمایند، تاکید کرد: این هدف مهم در کوتاه مدت میتواند عملی شود، به شرط این که مدیر با افزایش مشتری و بالا بردن کیفیت محصول وکاهش بهای کالای تهیه شده در مسیر مدیریت نوین گام بردارد.
وی با بیان اینکه برای باقی ماندن در دنیای رقابت، مدیر ناچار به افزایش کیفیت تولید است، افزود: یک مدیر باید بدون عکسالعمل رقبا در صحنه رقابت از خود عکسالعمل نشان داده و معیار ارزشیابی خود را بر اساس ارزیابی متوازن هماهنگ نماید.
احمدپور در ادامه با بررسی وضعیت کارآفرینی در کشورهای مختلف دنیا و ایران خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970به بعد به موضوع کارآفرینی توجه جدی شده و اما در کشور ما تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به کارآفرینی نشده است.
رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درمورد کار آفرینی تصریح کرد : مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان کارآفرینی را نوعی عبادت و ارزش آفرینی می داند و همواره تاکید می کند که کشور ما امروز بیشتر از هر زمان دیگر به کار و کار آفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پروازدر فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.
احمدپور با اشاره به کار آفرینی در نظام ارزشی اسلام تصریح کرد : در قرآن کریم و در جای جای کلام معصومین و به ویژه در نگاه پیامبر اعظم (ص)، امور اقتصادی و مقوله کارآفرینی، بخش مهمی از زندگی آدمی را به خود اختصاص داده است.
رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به نقش دانشگاه ها در کارآفرینی افزود: در پرداختن به امر آموزش کارآفرینی در دانشگاهها باید به چهار هدف کلی انگیزة کارآفرینی, ویژگیها, مهارتها و حمایت از کارآفرینان توجه داشت ودانشگاه ها می توانند درباره کارآفرینی وتوسعه آن نقش عمدهای داشته باشند.
وی، آموزش، پژوهش و کارآفرینی را از مهمترین وظایف دانشگاه ها دانست و اظهار داشت : دانشگاه ها باید با تشکیل مثلثی طلایی، آموزش ، پژوهش و کارآفرینی ، رویکرد و ظرفیت جدیدی را تعریف کند .
رئیس دانشگاه مازندران ضمن تاکید بر انجام پژوهش های کاربردی گفت : پژوهش های دانشگاهی باید در مسیر کاربردی وحل نیازهای جامعه حرکت کند، دانشگاهی که دغدغه حل مشکلات مردم رانداشته باشد و صرفا بخواهد آموزش بدهد آن دانشگاه مورد نظر ما نیست.
احمد پور در پایان با اشاره به دانشگاهها ی نسل سوم اظهار داشت : دانشگاههای نسل سوم ، دانشگاههای کارآفرین هستند یعنی دانشگاهها باید در معادلات اقتصادی نقش اساسی و راهبردی خودشان را نشان بدهند