به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات بانک مرکزی، از ارائه طرحی به شورای پول و اعتبار برای جبران هزینه برداشت های ناموفق بانکی خبر دادو گفت: به افرادی که ضمن برخورد با مشکل در استفاده از خودپرداز، از حساب آنها پول برداشت می شود، هزینه تراکنش داده میشود.
ناصر حکیمی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات بانک مرکزی، درباره این طرح که برای جبران هزینه های برداشت های ناموفق بانکی ارائه شده است، گفت: برای تشویق بانک ها به سرویس دهی مناسب با دستگاه های خودپرداز، بانک مرکزی طرحی را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده است که امیدواریم به تصویب برسد.
وی افزود: برابر این طرح، افرادی که سرویس گیری آنها از طریق دستگاه های خودپرداز به مشکل برخورد می کند و از حساب آنها پول برداشت می شود، اما خدمتی دریافت نمی کنند، هزینه ای بابت تراکنش ناموفق به آنها پرداخت می شود.
این مقام بانک مرکزی، با بیان اینکه این هزینه از محل هزینه های تراکنش های ناموفق بانک ها دریافت و به حساب افراد واریز می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه از لحاظ ارتباطات شخصی و ارتباطات مالی، این امر اتفاق نامطلوبی برای مشتری بانکی محسوب می شود، بانک مرکزی درصدد است به عنوان جبران بخشی از زحمتی که فرد متقبل شده است و سرویسی که دریافت نکرده است، از محل هزینه های تراکنش ناموفق بانکی، مبلغی برای جبران زیان به حساب شخص زیان دیده به عنوان معذرت خواهی مالی واریز نماید.
حکیمی، با طرح این مطلب که این موضوع به عنوان پیشنهاد مطرح است، گفت: نرخ جبران به میزانی بالاست که هیچ شائبه ای ایجاد نشود که بانک از پول فرد در همان مدت زمانِ یک یا دو روزی که پول در حساب های بانکی است، استفاده می کند، البته افزون بر آن، هزینه ثابتی هم در نظر گرفته می شود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: به فرض، فردی به فروشگاهی مراجعه کرده و نتوانسته از طریق کارت خود هزینه خرید را پرداخت کند؛ بنابراین یا باید از فروشگاه خارج شود و از دستگاه خودپرداز پول برداشت کرده و دوباره به فروشگاه باز گردد، یا اینکه از خرید خود انصراف دهد.
وی با بیان اینکه به ازای هر تراکنش ناموفق، مبلغی در نظر گرفته می شود، گفت: همچنین بر اساس طرحی دیگر، محاسبات تراکنش های ناموفق بر اساس جدول ساعتی تنظیم خواهد شد و در ساعت های پیک مراجعه مشتریان بانکی، هزینه تراکنش های ناموفق، بیشتر از هزینه آن در ساعت های کم ترافیک خواهد بود.
هزینه تراکنش های ناموفق بانکی در حال حاضر به صورت روزانه محاسبه می شود و چنانچه تا 5 درصد خدمات ناموفق باشد، هزینه ای از بانک دریافت نمی شود؛ اگر 10 تا 15 درصد تراکنش ها ناموفق باشد، 100 تومان هزینه دریافت می شود. اگر تراکنش های موفق، بیش از 85 درصد باشد، به ازای هر تراکنش ناموفق، 50 تومان هزینه از بانک دریافت می شود.