به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، یافتههای جدید «انجمن خودروی ایالت متحده امریکا» و دانشگاه یوتا حاکی از آن است که حتی وقتی دست به فرمان هستید و چشم به جاده دوخته اید باز هم کار کردن با تلفن همراه حواستان را پرت می کند.
طبق این پژوهش هرچه تعداد عوامل حواس پرتی بیشتر باشد، زمان واکنش مغز افزایش می یابد واین امر سبب کاهش کیفیت کارکرد آن می شود. به این ترتیب راننده متوجه پیام های دیداری نمیشود و اشیاء مقابل خودرو از جمله علامت ایست یا افراد پیاده را نمی بیند.
پژوهشگران دانشگاه یوتا امواج مغز و حرکت چشم ها را اندازه می گیرند تا بتوانند بار ذهنیِ راننده ای را که هنگامی رانندگی چند کار را همزمان انجام می دهد، بسنجند. دکتر «دیوید استریر»، کارشناس حواس پرتی شناختی در دانشگاه یوتا در مورد این پژوهش ها می گوید: «چند معیار مختلف را به کار بردیم. برای برخی از این معیارها لازم بود نوار مغزی بگیریم یا چیزهایی که به کارکرد مغز مربوط هستند را بسنجیم.
روش جدیدی برای اندازه گرفتن زمان واکنش به کار بردیم تا بفهمیم چه قدر طول می کشد راننده مشغول رانندگی متوجه چیزی شود.» برای انجام این پژوهش، درون اتاقکی که برای شبیه سازی رانندگی ساخته شده است، دوربین هایی برای تعقیب حرکت چشم ها و سر راننده، وسیله ای هم برای ثبت زمان واکنش وی و کلاهی برای ثبت فعالیت مغز او قرار داده شده است.
بهدنبال این پژوهش، انجمن خودروی امریکا از صنعت خودروسازی و صنعت الکترونیک خواسته است که استفاده از فناوری فرمان گیریِ صوتی را به فعالیت های اصلی، مربوط به رانندگی مثل کنترل وضعیت آب وهوا، برف پاک کن محدود کنند. یکی دیگر از هدفهای این پژوهش این است که برخی قابلیت های فناوری های تبدیل صدا به متن نوشتاری، مانند پاسخ به ایمیل تا زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت است از کار انداخته شود.
«جوئل کوپر» یکی از محققان دانشگاه یوتا میگوید: «وقتی ذهنتان مشغول است دیگر به این فکر نمی کنید که ممکن است ناگهان کسی از پشت اتوبوس بیرون بیاید. هنگامی که از محل عبورعابر پیاده می گذرید دیگر دقت نمی کنید که آیا عابر پیاده ای در یک سر خط کشی آماده عبور هست یا نه.»