به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» نخستین سالانه نکوداشت مجاهدان عرصه تبلیغ دینی ویژه مجاهدتهای تبلیغی و فرهنگی آیتالله امامی کاشانی عصر روز شنبه اول تیرماه در محل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
آیت الله امامی کاشانی با بیان اینکه کارها و آثاری که مربوط به من بوده است همگی ناشی از لطف خداوند است گفت: در مورد کتاب خط امان چند نکته وجود دارد که به جاست که به آنها اشاره کنم.
وی ادامه داد: اولین نکته آن است که بحث در مورد حضرت ولیعصر یک بحث مترقی در دنیای امروز به حساب میآید و علاوه بر مکتب تشیع بسیاری از علمای اهل سنت نیز در مورد آن با شیعه همصدا هستند و میگویند که حضرت مهدی (عج) به دنیا آمده و در حال حاضر حیات دارد و این بخش بسیار مهمی است که همه به آن اعتراف دارند، لذا باید اصل انتظار را به دنیا تفهیم کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در جلد اول کتاب خط امان شش برهان عقلی را مطرح کردهام خاطرنشان کرد: برهان اول مربوط به فطرت است بر این مبنا که براساس این مولفه یعنی فطرت حقیقتخواه، کل دین به سوی فطرت میرود، در واقع فطرت میگوید که دنیا به سویی میرود که همه حق و تمام الله جلوه کند و همین فطرت است که میگوید حضرت حجت باید بیاید.
امامی کاشانی تصریح کرد: دلیل نکته دوم ارائه شده در جلد اول کتاب خط امان به نظام احسن میپردازد که برمبنای این نظام امور زیبا، متوسط و سطح پایین دارند به همین ترتیب معنای نور تشکیک نیز بالا و پایین در باب نبوت دارد، لذا خلقت نمیتواند بدون نبی باشد و طبق نظام احسن باید این مفهوم را برعهده بگیرد که یک انسان همان مهدی موعود است.
وی دلیل سوم را فلسفه خلقت دانست و در توضیح آن اظهار کرد: اولا باید دید فلسفه خلقت چیست و این خلقت نیاز به چه جیزهای دارد قطعا این مولفههای نیاز به معلم است و این معلم همان فرزند امام حسن عسگری (ع) خواهد بود. ضمن آنکه در این کتاب و در حوزه چهارم استقرا بهعنوان مولفه دیگر یاد شده است که نشان میدهد که هر پیامبر 12 وصی داشت پس خاتم انبیا هم 12 وصی دارد و لذا چو ن نبود قطع میشود آخرین وصی تا قیامت دنیا را اداره میکند.
آیت الله امامی کاشانی پنجمین مولفه ذکر شده در این کتاب را فلسفه تاریخ عنوان کرده و ادامه داد: بر مبنای این مولفه تاریخ جلو میرود و به سوی کمال حرکت میکند، بنابراین به موجب تعامل عقل و شرع امام زمان خواهد آمد.
وی با بیان اینکه جلد سوم این کتاب به بیان اختلاف میان شعیه و سنی میپردازد ادامه داد: در جلد سوم این مسئله عنوان میشود که چرا هنوز خیلی از سنیهای میخواهند بگویند که حضرت به دنیا نیامده و یا بعدا به دنیا خواهد آمد و مباحثی از این دست.
آیت الله امامی کاشانی در پایان گفت: بحث حضرت ولی عصر به نحوی فراگیر است که به زبانهای مختلف دنیا قابلیت عرضه را دارند.