به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، مسجد مهمترین بنای اسلامی و از نمادهای اصلی دین مبین اسلام است؛ تا جائیکه وجود مسجد در هر منطقه ای به حضور مؤثر مسلمانان در آن منطقه تفسیر می شود. در عهد نبوی نیز پس از هجرت نبی مکرم اسلام از مکه به مدینه و استقرار حکومت اسلامی در آن بلاد، اولین اقدام مهم ساخت مسجد نبوی توسط نبی مکرم و صحابه در آن شهر بود. مسجدی که شاید کمترین استفاده از آن، برپایی نماز جماعت در آن بود.
مسجد در عهد رسول الله نه تنها محلی برای اقامه نماز که محل حکومت، شورا، بحث، آموزش، قضاوت، زندگی نبی مکرم و اهل بیت و ... بود. از این رو مسلمین به بهانه های مختلف سیاسی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی و ملاقات حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و برپایی نماز جماعت عازم مسجد می شدند. محوریت مسجد که در عصر نبوی آغاز شد در زمان حکومت امیرالمؤمنین نیز ادامه یافت و مسجد کوفه محل حکومت حضرت امیر علیه السلام قرار گرفت.
اما پس از شهادت حضرت امیر و صلح امام حسن علیه السلام که حکومت اسلامی به دست امویان افتاد، مسجد محوریت خود را از دست داد و تنها به عنوان جایگاهی برای ادای فرایض و تجمعات و سخنرانی های رسمی بکار گرفته شد. این مسئله با ساخت امارتهای پادشاهی و کاخ های مجلل برای حکام آغاز شد و با تسری اشرافیت و تبلیغ رسمی جدایی دین از سیاست توسط عمال اموی و سپس عباسی در جهان اسلام شدت گرفت؛ تا اینکه ابالحسن علی ابن موسی الرضا علیه السلام، ولایت عهدی تحمیلی مأمون را پذیرفتند و در مدت حضور پربرکت خود در مرو، با اقامت در مسجد این شهر سعی در یادآوری اهمیت و کارکرد مساجد در جامعه اسلامی نمودند. با این وجود با شهادت امام رضا علیه السلام و تداوم حکومت عباسیون جنایتکار، کماکان مسجد محل دین و کاخ شاهی، محل سیاست و کشورداری به شمار می رفت؛ تفکیکی که خلاف عینی سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام در محوریت بخشی به مسجد در تجمیع امور دنیوی و اخروی مردم در این مکان مقدس و به عبارتی سکولاریزه کردن مسجد بود.
متأسفانه روند جدایی امور دنیوی و اخروی در سالهای اخیر تا جایی پیش رفته است که کاربرد مساجد فقط و فقط در برپایی فرایض یومیه (در برخی مساجد حتی نه همه فرایض یومیه) تقلیل پیدا کرده است و همین مسئله به مهجوریت مسجد انجامیده است. مهجوریتی که با عدم نیاز مردم برای حضور در آن و باز نبودن آن به روی مردم در طول شبانه روز، مروج عینی جدایی دین از سیاست و قلب معنا و تغییر فلسفه ساخت و حضور آن است و به نظر می رسد دلیل اصلی مهجوریت مسجد نه در رفتار هیئت امنا و روحانی و تزئینات داخلی آن که در سکولار شدن آن باید جستجو گردد.
منبع: صابرنیوز