به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، از دیر باز یکی از مهترین و پایدارترین آموزههایی که مورد توجه ادیان الهی به خصوص اسلام بوده بحث متوجه ساختن انسانها به موعود است. مهدویت در حقیقت تحقق هدف خلقت است که همانا تجلی تام و تمام توحید، یعنی توحید در ربوبیت و توحید در عبودیت است که برنامهٔ تمام انبیا و اوصیای الهی از هبوط آدم تا قیام قیامت است و در سایهٔ استقرار این توحید به معنای تام و تمام در هنگامۀ ظهور است که بشر به تمام ظرفیت بینظیر خود در عرصهٔ کمال دست خواهد یافت و به حیات طیبه نائل خواهد گشت و با توجه به شرایط کنونی جهان (بیداری اسلامی و جنبش تسخیر وال استریت، اوضاع خاور میانه وضعیت اسفبار اروپا و…) به فرمودۀ رهبر عظیم الشأن انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنهای تاریخ بشریت بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی و در آستانۀ تحول عظیم قرار دارد. لذا ضرورت بازگشت به آموزههای توحیدیِ دین اسلام و مکتب حقهٔ تشیع برای اهل تفکر کاملاً مشهود است و همانگونه که خداوند در قرآن فرموده است و در دعای عهد هم به این معنا تصریح و تأکید شده است و در شرایطی که بشر با فساد مادی و معنوی بیسابقهای دست به گریبان شده است که نتیجه انتخابهای خود محورانهٔ خود در عرصهٔ ربوبیت و قانونگذاری در عالم است اندک اندک به پوچی و بن بست بودن تمام گزینههایی که برای خود آن را راه سعادت میدانست نزدیک میشود.
با توجه به اینکه دستیابی به مختصات دکترین مهدویت از رهگذر تعمق و تدبر در آیات و روایات و تعالیم اولیای الهی و عملکرد بر طبق آن حاصل میشود، همواره یکی از دغدغههای اصلی برای رسیدن به قله معرفت و شناخت آموزه مهدویت، داشتن نقشه راه بوده تا با شناساندن مسیر، انسان منتظر را از فروغلتیدن در دام رهزنان حفظ نماید. در جهت پاسخگویی به این مطالبه سیر مطالعاتی حوزه مهدویت در 7 زیر موضوع از پایه تا سطوح عالی برای ساختن بنای معرفت مهدوی معرفی میگردد. امید است این وجیزه مقبول درگاه حضرت احدیت و پیشگاه حضرت حجت قرار گرفته و سیراب کننده عطش وجودی منتظران باشد.
نهاد کتابخانههای عمومی کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش برای ارائۀ سیرهای مطالعاتی در موضوعات مورد نیاز اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر جوان و دانشجو سیر شناخت مباحث مهدویت را در این 7 زیر موضوع ارائه مینماید:
1- معرفت مهدوی (مبانی اعتقادی مهدویت)
2- شناخت امام مهدی (مباحث مربوط به شخصیت و ویژگیهای حضرت حجت)
3- مهدی یاوران (مباحث مربوط به وظایف منتظران)
4- مهدی ستیزان (مباحث مربوط به دشمنشناسی)
5- نشانهشناسی ظهور (مباحث مربوط به علائم ظهور و شرایط و فتنههای آخرالزمان)
6- شاخصههای نظام مهدوی (مباحث مربوط به جامعه مهدوی)
7- انحرافات (آسیبشناسی جریان مهدویت)
توجه داشته باشید که این مجموعه در سه سطح جامع، متوسط و مجمل ارائه شده است و در هر بخش پس از ارائهٔ سیر جامع در انتهای همان بخش سیرهای متوسط و مجمل برای کسانی که به هر دلیل امکان مطالعهٔ تفصیلی را ندارند و میخواهند با کمترین زمان بیشترین بهره را از مطالعهٔ خود در موضوع مورد نظر خود داشته باشند ارائه شده است.
در این مطلب به شرح سیر مطالعاتی پیرامون شاخصههای نظام مهدوی میپردازیم:
شاخصههای نظام مهدوی (مباحث مربوط به جامعه مهدوی)
همانطور که قبلاً هم در بخش دشمنشناسی اشارهای شد به همان تناسب که برای رسیدن به الله باید ابتدا الهها نفی شوند برای داشتن درک صحیحی از جامعه مهدوی که همان جامعهٔ الهی است باید ابتدا وجوه تمدنی جامعهٔ غیر الهی شناخته شود وگرنه دیدگاهی التقاطی حاصل خواهد شد که از درون آن مدلهایی نظیر ژاپن اسلامی و یا… خارج خواهد شد. شناخت وجوه مختلف جامعه مهدوی و ویژگیهای جامعهٔ مهدوی و جامعهپردازی بر مبنای حب ولی خدا از مواردی است که متأسفانه در بین آثار خلق شده در این زمینه چندان به خوبی تبیین نشده است. به این مثال ساده توجه فرماید:
wr_toptitle_thumb_20130727_083232_wr_toptitle_thumb_20130720_080050_wr_toptitle_thumb_20130713_072818_admin-ajax
در روایات ذکر شده است که پس از ظهور دیگر کسی فقیر و مسکین نخواهد بود و همه در یک رفاه نسبی برخوردار خواهند بود. اما علت چیست؟
برخی ممکن است بگویند، علت این است که نظام توضیع ثروت عادلانه خواهد شد و منابع ثروت در اختیار افراد عادل قرار خواهد گرفت و نظام اقتصادی اسلام به طور کامل محقق خواهد شد، اما این جواب مطلقاً کامل نیست و نکتهٔ بسیار لطیفتر و دقیقتری در این تحول در عرصهٔ اقتصاد عمومی در جامعهٔ مهدوی وجود دارد.
در روایات ذکر شده است که پس از ظهور، عقول مردم کامل میشود. از آثار کامل شدن عقول این است که انسانها برای تمام تلاش خود را برای ساختن ابدیت و خانهٔ آخرت خود انجام میدهند و مانند امروز که حرص به دنیا میورزند زندگی نخواهند کرد، نتیجهٔ چنین بینشی این خواهد شد که بر خلاف جامعهٔ امروز که انسانها غالباً به دنبال جمع کردن بیشتر مال و اموال برای خودشان به هر طریقی هستند، پس از ظهور و در سایهٔ تکمیل عقل دعوا بر سر این است که بتوانند مستحقی پیدا کنند و از مال خود انفاقی انجام دهند تا برای خانهٔ ابدی خود چیزی بیاندوزند.
آن چنان که مولا علی علیه السلام در نامهٔ 31 نهج البلاغهٔ شریف خطاب به فرزند برومندشان فرمودهاند:
اگر مستمندى را دیدى که توشهات را تا قیامت مى برد، و فردا که به آن نیاز دارى به تو باز مى گرداند، کمک او را غنیمت بشمار، و زاد و توشه را بر دوش او بگذار، زیرا ممکن است روزى در رستاخیز در جستجوى چنین فردى باشى و او را نیابی، به هنگام بى نیازى، اگر کسى از تو وام خواهد، غنیمت بشمار، …
نکتهٔ بسیار بسیار مهم دیگری که معمولاً مغفول واقع میشود زمانی که از جامعه مهدوی بحث میشود این است که معمولاً بعد ذکر این روایت معروف که حضرت ظهور خواهند کرد در زمانی که عالم پر از ظلم و جور شده است و دنیا را پر از عدل و داد خواهند کرد، مهمترین مصداق ظلم مطرح نمیشود و مهمترین مصداق عدل هم مطرح نمیشود:
به تصریح قرآن بزرگترین مصداق ظلم، شرک است:
إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (13- لقمان)
همانا که شرک، ظلم عظیم است.
و حضرت مهمترین کاری که انجام میدهند برکندن ریشهٔ این ظلم است، همانگونه که در دعای ندبه هم همین معنا تصریح شده است:
أین هادم ابنیة الشّرک و النّفاق
کجاست منهدم کننده بناهای شرک و نفاق
یعنی مهمترین برنامهٔ حضرت در هنگام ظهور اقامهٔ توحید و برچیدن بساط شرک است، مهمترین مراتب شرک و نقطهٔ مقابل آن یعنی توحید، شرک در ربوبیت و شرک در عبودیت است و نقطهٔ مقابل آن توحید در ربوبیت و توحید در عبودیت، متأسفانه حتی در بین بسیاری از به اصطلاح صاحب نظران این بحث مغفول است و زمانی که میخواهند مهمترین مصادیق ظلم را بر شمرند از مصادیق ظلم و ستم و زورگویی مستکبران عالم سخن میگویند و اینها در مقایسه با شرک، که به نابودی ابدیت انسانها منجر میشود، مظاهر سطح پایینتر ظلم را در نظر میگیرند.
اما باید توجه داشت که ریشه تمام این بیعدالتیها و ظلمها در نبود استقرار توحید در عالم است!
حضرت، انسانها را به عبد و بندهٔ خدا تبدیل میکنند و تمام آثار و برکاتی که برای ظهور در روایات ذکر شده است و دیگران هم به طرق مختلف نقل میکنند همه از برکات اقامهٔ توحید در عالم است.
از طرف دیگر بر مبنای کلام امیرالمومنین علیه السلام عدل یعنی اینکه هر چیزی سر جای خودش قرار گیرد و مهمترین چیزیکه در تمام دورانها و به ویژه در این دورهٔ آخرالزمان سر جای خود قرار ندارد در بین مردم، خدا و حکم خداست!
هر چند متأسفانه در این زمینه تا کنون کتاب جامعی تدوین نشده است که بتواند به خوبی حق مطلب را در باب جامعهٔ مهدوی به صورت تام و تمام بیان کند اما به هر شکل در این مجموعه سعی شده به فراخور این موضوع نیز کتابهایی برای مطالعه معرفی شوند.
1- آینه هفدهم و هجدهم از کتاب شمیم گل نرگس، تألیف عباس رحیمی با عناوین برکات عصر ظهور و پایگاه حکومت (14 صفحه)
2- بخش دوم و سوم از فصل سوم با عناوین برپایی عدالت در زمان ظهور و نتایج شگفت انگیز ظهور از کتاب از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور، تألیف عباس استاد آقایی (106 صفحه)
3- بخش پنجم از کتاب معرفت امام زمان و تکلیف منتظران، تألیف ابراهیم شفیعی سروستانی با عنوان جهان پس از ظهور (100 صفحه)
برای مطالعهٔ بیشتر در این زمینه میتوانید به این کتابها هم مراجعه بفرماید:
4- جامعه سازی قرآنی، تألیف محمد رضا حکیمی، انتشارات دلیل ما
5- کتاب دولت کریمه، تألیف دکتر مرتضی آقا تهرانی، انتشارات کتاب یوسف
6- کتاب تمدنزایی شیعه، تألیف اصغر طاهرزاده، انتشارات لب المیزان
*** سیر متوسط کتابهای 1 و 2 و 3 و 4 (موارد حذف شده 5 و 6)
** سیر مجمل کتابهای 1 و 2 (موارد حذف شده 3 و 4 و 5 و 6)
منبع: راهبردی