به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، عصر امروز در پایان صدوهفتمین کمیسیون دائمی شورای عالی «عتف» که در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری برگزار شد، مهدی نژاد نوری در خصوص سامانه هوشمند ترافیک در جاده و شهر گفت: امروزه با استفاده از این سامانه هم ترافیک روانتر می شود وهم حوادث کمتر می شود و اگر این سامانه در کشور ما فعال بود می توانست از بروز برخی حوادث ناگوار همچون حادثه جاده قم جلوگیری کند هر چه نمی توانست علت تامه باشد.
وی افزود: کارفرمای این طرح وزارت راه وشهرسازی است در بحث برون جاده ای پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم اما در بحث داخل شهری وزارت کشور و شهرداری مسئول هستند و هنوز توفیقی در ایجاد ارتباط و همکاری حاصل نشده است.
مهدینژاد بااشاره به مدیریت ده مرحلهای طرح های کلان ملی گفت: نظامی برای این قضیه به منظور جلوگیری از سردرگمی در ارائه طرح ها در دبیرخانه تدوین شده است.
وی افزود: براساس آیین نامه بند 116 قانون بودجه 92 که در کمیسیون اجتماعی دولت الکترونیک مطرح و تصویب شد و ان شاءالله ابلاغ خواهد شد هر وزارتخانه باید یک تا سه درصد بودجه خود را صرف فعالیت های پژوهشی بکند.
ایشان در خصوص اینکه یک تا سه درصد بودجه هر وزارتخانه چه قدر خواهد بود شرح داد: هر وزارتخانه قرار شده است به ما اعلام کند که یک تا سه درصد بودجه اش چقدر خواهد بود که در آن صورت رقم دقیق آن مشخص خواهد شد ولی طبق بررسی سال های گذشته این یک درصد می تواند بالغ بر هزار میلیارد تومان باشد و اگر به سه درصد برسد نزدیک به سه هزار میلیارد تومان و اگر این طرح به صورت هدفمند پیگیری شود می تواند تأثیر مثبت بسزایی بر رابطه صنعت و دانشگاه ایجاد کند.
وی همچنین افزود: این طرح ها و پروژه ها در درجه اول طرح های کلان مربوط به هر وزارتخانه است و همچنین برگرفته از نقشه جامعه علمی که موجب انسجام وهماهنگی در هزینه ها و سوق دادن توانمندی دانشگاه ها به سمت نیازهای کشور می گردد وبا اجرای موفقیت آمیز این طرح شاهد رشد و شتاب علمی روز افزون علمی خواهیم بود.