گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ زهرا مهاجری- غلغله است؛ تمام سالنها پر شده از خانوادههایی که برای دیدن محصولات مربوط به مادر، کودک و نوزاد آمدهاند. شاید استقبال زیاد از نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک را بشود با همزمانی آن با چهار نمایشگاه دیگر توجیه کرد.
بیشترین جمعیت آماری را هم مادرها و پدرهایی تشکیل میدهند که کودک خردسال یا نوزادشان را در آغوش یا در کالسکه حمل میکنند و آمدهاند تا از پیشرفت تکنولوژی در این عرصه باخبر شوند!
اینجا همه چیز هست؛ از غرفه مربوط به پوشک کامل و شامپو و لوازم بهداشتی نوزاد گرفته تا لوازم بازی پلاستیکی در ابعاد کوچک مثل تاب و سرسره و الاکلنگ!
90 شرکت داخلی و خارجی، در این نمایشگاه به رقابت با هم پرداخته اند که برندهای مطرحی چون «چیکو»، «گود بی بی»، «مک لارن»، «استدلر»، «لوزان»، «مای بی بی»، «پیرکاردین»، «اونت» و «فیلیپس» در این بین خودنمایی می کنند.
برگزارکننده های نمایشگاه، توجه ویژه به مسائل مختلف رفاهی، درمانی و بهداشتی مادران، نوزادان و کودکان، رقابت بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات در این حوزه، بازاریابی و بازارسازی، توجه به تولیدات داخلی و تبادل تجربیات بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خدمات داخلی و خارجی این حوزه را از مهمترین هدف های برگزاری نمایشگاه می دانند و فضا را برای رقابت تولیدکنندگان داخلی و شرکت کننده های خارجی از 10کشور جهان مهیا کرده اند.
مبلمان، تخت، کمد و خلاصه تیر و تخته!
در محل دائمی نمایشگاه های بینالمللی، چهار سالن به بخش مادر، نوزاد و کودک اختصاص داده شده که از این چهار سالن، یکی کامل مختص مبلمان کودک است. هر شرکت، غرفه کوچک خود را که تداعی کننده اتاق بچه است، با مبلمان و تخت و پرده و لوستر و اسباببازی تزئین کرده و روی هر کدام از قسمتها قیمت آن و در نهایت جمع این مبلغ را نوشته است.
تخت و میز تحریر و میز توالت و کمد و لوستر و پرده آن چنان با هم ست شدهاند که دل آدم بزرگها را میربایند چه برسد به بچهها! نگاهی که به جمع قیمتها بکنی، متوجه میشوی که اگر بخواهی یک اتاق با سلیقه شرکتها و برندهای معروف داخلی و خارجی برای کودکت بسازی، باید دست کم چهار میلیون پیاده شوی.
این وجه نمایشگاه از آن وجوهی است که نمایشگاه را میکند نمایشگاهِ از ما بهتران!
اسباببازی و بازیهای فکری
از شلوغی برخی غرفهها میشود به مهم و حیاتی بودن محصول آن غرفه پی برد؛ غرفههای لوازم بهداشتی و اسباببازیهای پولیشی از آن دستهاند!
شرکتهای داخلی و خارجی در بخش اسباببازی نیز به نمایش محصولاتشان و رقابت با هم پرداختهاند. شعارشان هم لابد این است که هر غرفهای رنگ و لعاب و تعداد عروسک و اسباببازیاش بیش، استقبالش بیشتر.
در این غرفهها از انواع و اقسام اسباببازی صدادار و بیصدا و عروسک و جک و جانوار گرفته تا لوازم فکری و تقویت حافظه کودک وجود دارد که آنها هم بسته به داخلی و خارجی بودنشان قیمتهای متفاوت و البته نه چندان ارزانی دارند.
بهشت نوپایان!
وسط یکی از سالن های نمایشگاه ولوله است! یکی از شرکت های تولیدکننده لوازم بازی کودک، غرفه بزرگش را به بچه های کوچک اختصاص داده تا از تاب و سرسره و لوازم که به نمایش گذاشته، استفاده کنند.
تاب و سرسره های آن قدر کوچکند که اگر کودکت بیشتر از یکی دو سال داشته باشد توی آن لوازم جا نمی شود و از آن جا که نمایشگاه پر است از همین یکی دو ساله ها، در غرفه لوازم بازی غوغایی برپا شده است!
مادرهای در انتظار
نمایشگاه، میزبان مادرهای در حال انتظار هم هست؛ مادرانی که تا چند ماه دیگر عملاً مادر می شوند، الان آمده اند نمایشگاه تا هم با دیدن لوازم کودک ذوق کنند و قند توی دلشان آب شود، هم اگر بشود و قیمت های سرسام آور اجازه دهد، برای نوزادشان لوازم مورد نیازشان را تهیه کنند.
غرفه های متفرقه شامل شرکت های خدماتی مربوط به نگهداری و پرستاری از کودک و نوزاد، نشریات، کتاب ها و کلیه خدمات اطلاعاتی مادران و کودکان، مهدکودک ها و مراکز آموزشی مربوط به کودکان، مراکز پزشکی- درمانی مادر، نوزاد و کودک و تجهیزات مربوطه و حتی شرکت های بیمه ای آن وسط ها دیده می شود که هر کدام مراجعه کنندگان خاص خود را دارند.
در کل، کمتر خانواده هایی را می بینی که از نمایشگاه خرید کرده باشند و کمتر آدم هایی را پیدا می کنی که از وقتی که برای بازدید از نمایشگاه گذاشته اند ناراحت باشند! چرا که قرار گرفتن بین این همه رنگ و شادی کودکانه، فرصتی است که به راحتی نباید از دست داد.
نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک از 20 شهریور کار خود را شروع کرد و تا ساعت 16 امروز ادامه دارد.