سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه هرگونه خدمات IP-Media را نیازمند دریافت مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دانست.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، در حالیکه شرکت سروش رسانه به عنوان مجری خدمات تلویزیون تعاملی در کشور، ارائه اپراتوری این خدمات را به شرکت خدمات انفورماتیک راهبر واگذار کرد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه هرگونه خدمات IP-Media را نیازمند دریافت مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دانست.
اوایل ماه جاری شرکت سروش رسانه مجوز راه اندازی سرویس IP مدیا را به شرکت انفورماتیک راهبر سپرد و اعلام کرد که فاز نخست عرضه این خدمات به 150 هزار نفر از دهه فجر امسال انجام می شود و تا پایان امسال تلویزیون اینترنتی در تهران و 6 شهر بزرگ کشور فعال می شود.
این در حالی است که براساس بند «ز» ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صدور مجوز تاسیس و بهرهبرداری ارائه خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات از وظایف این وزارتخانه است که براساس ماده 6 اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، به این سازمان محول شده است.
در این راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که هرگونه فعالیت اپراتوری به منظور ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به کاربران نهائی از جمله خدمات تلویزیون تعاملی - IP-Media - نیازمند دریافت مجوز از رگولاتوری است.
خدمات IP مدیا از طریق شبکههای ارتباطی به کاربران نهائی ارائه شده و از جمله خدمات تعاملی است و با خدمات پخش همگانی که از وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است کاملا متفاوت بوده و اپراتور یا ارائهکننده خدمات IP مدیا در صورت تمایل به ارائه پخش همگانی تلویزیونی و یا رادیوئی از این طریق، باید با سازمان صدا و سیما نیز هماهنگی لازم را انجام دهد.
در این راستا لطف الله سبوحی معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تعرفه ارائه این خدمات اعلام کرد: هرگونه تعرفه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برسد و بر همین اساس دریافت هرگونه مبلغی بابت خدمات آی پی مدیا بدون تصویب کمیسیون فاقد وجاهت قانونی بوده و غیرمجاز است.
وی تاکید کرد: تاکنون مجوزی برای ارائه خدمات IP-Media از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی صادر نشده و به زودی کلیات، شرایط و ضوابط فعالیت و ارائه این خدمات، برای تصویب به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه میشود.
قرارداد منعقد شده سروش رسانه با شرکت راهبر برای راه اندازی خدمات تلویزیون اینترنتی ظرف مدت 3 سال برای 1.5 میلیون مشترک است که طبق گفته مجید زاهدی وش مدیرعامل سروش رسانه ارائه این خدمات انحصاری نبوده و شرکتهای دیگری نیز می توانند برای ارائه قرارداد با توجه به ظرفیت 20 میلیون خانوار ایرانی اقدام کنند.