به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: به طور متوسط حدود یک سوم مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به سالمندان است و در این میان از هر 10 نفر سالمندی که در این حوادث کشته می شوند، به طور متوسط 6 نفر عابر پیاده، 2 نفر سرنشین خودرو و 2 نفر نیز راننده خودرو هستند.
آمار بالای مرگ و میر سالمندان بر اثر حوادث ترافیکی
معاون شهردار تهران با اشاره به این که عابران پیاده سهم بالایی در مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی دارند، اظهار کرد: از 4371 عابر پیاده¬ای که سال گذشته در کشورمان جان باختند، بیش از یک سوم سالمند بودند و از حدود 2 هزار عابر پیاده-ای که نیمه نخست امسال در کشور جان خود را از دست دادند نیز بیش از یک سوم را سالمندان تشکیل می¬دادند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به رغم روند نزولی آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشورمان و تهران، متاسفانه این آمار برای سالمندان در کشور و در تهران روند صعودی دارد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، ارتقای ایمنی عابران پیاده سالمند و تاکید مضاعف بر استفاده از کمربند ایمنی از سوی سالمندان چه به عنوان راننده و چه به عنوان سرنشین، ضروری است.
وی با تاکید بر این که 10 درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می¬دهند، اضافه کرد: هر چند بررسی جامعی در خصوص تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در سالمندان صورت نگرفته اما سالمندان به علت وجود مشکلات مفصلی و اسکلتی و در نتیجه کم تحرکی و عکس¬العمل کُند به ویژه به عنوان عابر پیاده نمی¬توانند خود را در هنگام تصادف از مهلکه نجات دهند.
ایمن¬سازی بیشتر معابر به منظور حفظ جان سالمندان
معاون شهردار تهران با اشاره به این که بیماری¬های مزمن از جمله پوکی استخوان، میزان شکستگی استخوان¬ها و در نتیجه مدت بستری در بیمارستان را افزایش می¬دهد، اظهار کرد: نیمی از سالمندان به دلیل ضربه به سر و یک چهارم به دلیل شکستگی¬های متعدد کشته می¬شوند و دو سوم سالمندانی که بر اثر حوادث ترافیکی کشته می¬شوند، 60 تا 74 ساله و یک سوم 75 ساله و بالاترند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که از هر 5 نفر سالمندی که بر اثر حوادث ترافیکی در کشورمان کشته می¬شوند، 4 نفر مرد و یک نفر زن هستند، تصریح کرد: در حالی که تنها 10 درصد جمعیت کشورمان سالمند هستند اما این تعداد بیش از یک سوم مرگ و میر عابران پیاده را به خود اختصاص داده¬ که این مهم رعایت بیشتر شرایط جسمانی این عزیزان از سوی رانندگان را می¬طلبد.
وی در پایان با تاکید بر این که به این منظور مجموعه اقداماتی از جمله ساماندهی پیاده¬روها، احداث پل¬های مکانیزه عابر پیاده و نیز ایجاد جان پناه¬های ایمنی در معابر پر رفت و آمد به منظور ایمن¬سازی معابر شهری اجرا شده، خاطرنشان کرد: در اجرای سیاست¬های شهردار محترم تهران و تاکیدات شورای شهر در خصوص تبدیل تهران به شهر انسان محور، اقدامات بیشتری جهت تامین ایمنی شهروندان به ویژه حفظ جان سالمندان و کودکان که سلامتی آن¬ها در حوادث ترافیکی بیشتر تهدید می¬شود، پیش¬بینی شده است.