گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ اقدامات اخیر وزارت علوم در جهت عزل و نصب مدیران دانشگاهی، فعالیت تشکلهای دانشگاهی و علل تعطیل شدن طیف تحکیم وحدت دانشگاه علامه از جمله مسائلی بود که در گفتوگو با رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بررسی شد.
«خبرگزاری دانشجو» - یکسری اخبار شایع شده بود که رهبری از کار شما ناراضی بودند؛ ضمن آن که صحت این امر را روشن می کنید، برایمان در خصوص نظر رهبری درباره اقدامات دانشگاه علامه بگویید.
حجتالاسلام شریعتی: مقام معظم رهبری درباره مسائل کلان اظهارنظر میکنند و ایشان راهکارهای کلی را در باب دانشگاهها بیان می دارند، بنابراین مطالبهای که ایشان در زمینه تحول در علوم انسانی داشتند این بود که نسبت به این امر ناراضی بودند؛ چرا که در رابطه با کرسیهای آزاداندیشی مطالبات ایشان به درستی اجرا نشده است، به همین دلیل در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه علامه را برای این امر مامور کرد تا بتوانیم برای اجرایی کردن مطالبات رهبری در این مسئله پیشقدم شده و در تحقق نقشه جامع علمی کشور نقشی ایفا کنیم.
این کار با کمک و همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دانشگاه علامه صورت گرفت. شاید در مجموع دانشگاه از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تنها 20 میلیون پول دریافت کرد، اما کار فوقالعادهای بود که امکان انجام آن به این صورت گسترده به تنهایی وجود نداشت؛ دانشگاه توانست در حوزه اقتصاد، سیاست، فقه، حقوق، جامعه شناسی، مددکاری و ارتباطات شورایی تشکیل داده و در طی مدت زمان مشخص بزرگترین مطالعات را در زمینه تدوین اسناد در حوزه علوم انسانی انجام دهد و در نهایت گزارش کامل آن برای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بفرستد؛ بعد از آنکه این گزارش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گرفت به عنوان نقشه جامع علمی کشور تصویب شد و در جلسهای با حضور مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از استادانی که در این دوره شرکت کرده بودند، تشکر شد؛ این تلاش با کمک 5000 نفر از اساتید صورت گرفت.
از سویی، کار دیگری که دانشگاه علامه انجام داد در زمینه بازنگری رشتههای علوم انسانی بود، با توجه به سابقهای که در این مسئله داشتیم دبیرخانهای تشکیل شد و کارگروههایی در شورای دبیرخانه آغاز به کار کردند، به طوری کلی 9 رشته به طور جامع بازنگری شد که گزارش آن را به وزارت علوم و شورای بازنگری دادیم؛ این جلسات با کمک صاحبنظران برگزار شد و پس از آن که گزارش کاملی از این برنامه بدست آمد آن را در طی جلساتی با 70 تا 80 نفر از صاحبنظران مورد بررسی قرار دادیم تا مراحل آن به طور کلی مورد ارزیابی قرار گیرد.
امر دیگری که مورد بررسی قرار گرفت، آن بود که ما وضعیت تحصیلات تکمیلی را در کشورهای دیگر دنیا مانند آمریکا، آسیا و اروپا مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در این دانشگاهها به افراد یک لیسانس عمومی داده میشود و همه حوزهها مورد تعلیم قرار میگیرد، اما فرد در مقاطع بالاتر میتواند به طور تخصصی به تحصیل ادامه دهد که ما در مقایسه با دانشگاه خودمان دیدیم برخی رشتهها تنها در هفت یا هشت واحد با یکدیگر تفاوت دارند و نمیتوان با این تفاوت واحد یک فرد را در آن حوزه صاحبنظر دانست، بنابراین تصمیم گرفته شد در حوزه کارشناسی یک لیسانس عمومی داده شده و در حوزه ارشد این امر به طور تخصصی دنبال شود؛ این طرح با استقبال دانشجویان مواجه شد؛ هر چند این کارها با جدیت دنبال شده است، اما نمیگوییم که هرچه انجام دادهایم به طور مطلق درست بوده، بلکه صاحبنظران میتوانند آن را بررسی و نقد کنند، اما درخواستی که داریم آن است که صاحبنظران، این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهند.
من با وجود اینکه امسال سال آخر دولت بود بنا را بر این اساس قرار نداده و در جلسهای که با اساتید داشتم به آنان گفتم ممکن است در سال بعد باشیم یا نباشیم اما این امر نباید بر کارهایی که میخواهیم انجام دهیم تاثیر بگذارد و سعی کردیم کار خود را براساس تقوا ،عدم تبعیت از نفاق، پیروی از دستور خدا و توکل به او شروع کنیم.
امیدوارم این کار که مورد عنایت رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته با جدیت دنبال شود این آغاز راه است و بازنگری باید ادامه پیدا کند و به صورت جدی دنبال شود. البته تا جایی که میتوانستیم و برایمان مقدور بود در این بازنگری به مسائل اسلامی و دینی توجه شده است این امر را به طور اساسی دنبال کردهایم و در دانشگاهها به این مسئله پرداختیم در حالی که حتی دانشگاه تهران نیز به این امر نپرداخته است و این کار با تلاش 5 هزار نفر از اساتید و بیش از هزار ساعت کار علمی انجام شد؛ در حالی که هزینه آن زیر 150 میلیون تومان بود و در مقایسه با کاری که انجام شد قابل قیاس نیست بنابراین من از رضایت رهبر اطلاعی ندارم اما براساس گفتهای از ایشان در سال 85 یا 86 در خدمتشان بودیم اعلام کردند تا جایی که میتوانید تلاش کنید و در رسالههایتان به اجتهاد بپردازید. بنابراین ما تلاش کردیم توصیه ایشان را به پیش ببریم اما اینکه تلاشمان تا چه حد مورد رضایت ایشان قرار گرفته است اطلاعی نداریم؛ چرا که رهبر نیز سلسلهمراتب اداری را رعایت میکند و این امر را به ما اعلام نمیکنند و در نتیجه ما هم نامهای را از طرف وزیر علوم به شورای انقلاب فرهنگی دریافت نکردهایم.
خبرگزاری دانشجو- گفته میشود دانشگاه علامه بعد از سال 88 نگاه امنیتیای را نسبت به تشکلها داشت در این باره برای ما توضیح دهید.
شریعتی: اگر دانشگاه با دید امنیتی با تشکلها برخورد میکرد پس کارهایی که بسیج، تحکیم وحدت و انجمن اسلامی در دانشگاه انجام دادهاند نشانه چیست.در ایام انتخابات شاهد بودیم که جلسات خوبی در دانشگاه برگزار شد.
دانشگاه علامه طباطبایی بودجههایی را صرف بازدیدهای دانشجویان، برنامهریزی برای حوزه انتخابات، مناظرهها، سفرهای علمی، سفرهای زیارتی، برنامههای دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و کانونهای علمی می کند، بنابراین اگر فضا امنیتی شده بود ارتقای کانونهای علمی به 40 کانون از کجا پیدا شد یا افزایش تعدادهای سفرهای دانشجویی که در طول تاریخ دانشگاه علامه از بدو تاسیس بینظیر بوده است.
اقدامات گستردهای در دانشگاه علامه صورت گرفت؛ از جمله آن میتوان به حضور کاندیداهای مختلف از جناحهای مختلف در دانشگاه اشاره کرد .ما در این حوزه برای هیچ کسی ممانعت ایجاد نکردیم اما تنها بحثی که برای ما اهمیت داشت فتنه بود. با توجه به اینکه رهبری از این امر گله کرده بودند نسبت به این امر دانشگاه نیز موضع گرفت که بسیاری از افراد از فتنه برائت جسته و در دانشگاه حاضر شدند.
میگویند قلم در دست دشمن است و دشمن هر چه بخواهد میگوید چرا که قدرت با اوست؛ مگر ما چه کار کردهایم یا چه اقدامی انجام دادهایم در حالی که تنها حرف حق را زدهایم و حرف حق در دنیا جایگاه خود را پیدا میکند و کسی از ما دفاع نمیکرد؛ همان طور که قرآن میگوید کافران مانند حبابهای روی دریا هستند و با توجه به تعبیر قرآن که میگوید ان الله کان باطل زهوقا باید بگوییم که آنان به اهداف خود نمیرسند.
من در دانشگاه علامه کار شخصی انجام ندادهام یا اینکه بخواهم وابستگان خود را وارد دانشگاه کنم. اما نسبت به این امر ناراحت بودم، دانشگاه علامه طباطبایی با وجود اینکه اسم این عالم بزرگوار را دارد اما نتوانسته است جایگاه خود را به دست بیاورد. متاسفانه در دانشگاه علامه طباطبایی قرآن و تفسیر فلسفه اسلامی وجود نداشت، من این کلاسها را دایر کردم و حال مخالفین من درباره من این گونه سخن میگویند؛ برای مثال ببینید یکی از شخصیتهایی که از من انتقاد میکند صادق زیباکلام است که اگر جبههگیری او را مورد ارزیابی قرار دهیم به نتیجه مشخصی میرسیم.
بنابراین من تنهابه کسانی که علیه نظام حرکت میکردند اجازه فعالیت ندادم؛ چرا که جریان فتنه قصد داشت ستاد جنگ در دانشگاه علامه برقرار کند اما همان طوری که قبلا هم به آن اشاره کردهام میگویم تا زمانی که رهبر انقلاب نسبت به قضیه فتنه گلهمند هستند من نیز به عنوان یک طلبه نظام از این امر متاثر شده و در مقابل آن میایستم.
خبرگزاری دانشجو- شواهدی که میگویید ستاد جنگ در دانشگاه به راه انداخته شده است را برای ما بیان کنید و برای ما بگویید جریان لغو امتحانات 88 چه بود؟
شریعتی: در سال 88 برخی قصد داشتند امتحانات دانشگاه را لغو کنند و در این رابطه همسر یکی از مسئولان ستاد میرحسین موسوی که در دانشگاه محکوم شده بود در ساعت هفت صبح روبروی دانشگاه آمده بود و قصد داشت امتحانات را به هم بزند ،من از این اخبار آگاه بودم و به رئیس وقت دانشگاه اعلام کردم با دانشجویان به طور جداگانه تماس بگیرند و اعلام کنند که زمان امتحان آنان به آخرین امتحان موکول شده است چرا که اولین امتحان نیز امتحان همسر همین خانم بود.
یکی از استادهایی که همیشه در پشت پرده این جریان را هدایت میکند تصمیم گرفته بودند با حضور این خانم امتحانات را بر هم بزنند، با استادها صحبت شد که رئیس گروه عزل شده و پروندهاش به هیئت انتظامی فرستاده شد بنابراین این گونه توانستیم جلوی تشنج در دانشگاهها را بگیریم. اگر بخواهم به مصداقهای دیگری اشاره کنم باید بگویم به دنبال تحریم امتحانات بودند. در حالی که ما در امتحانات بهمن ماه نیز با این مشکل روبرو بودیم که نهایتاً با عزل مسببین این واقعه در دانشگاه تمام شد.
من قصد ندارم اسامی آنان را در اینجا بگویم اما باید گفت که آنان دارودسته «آقای س» هستند، در زمانی هم که در کیهان صحبت کردم این موارد را اعلام کردم بنابراین برکناری این افراد به نوعی شکستن شاخ فتنه بود، آنان نیز در نهایت در شب شهادت امام صادق علیه السلام حکم من را زدند و روز بعد در روز تعطیل سر منبر به من خبر دادند؛ چرا که من در ماه رمضان در مسجد قبا با آیات قرآن علیه فتنه حرف زدم.
دانشگاه علامه طباطبایی حیات خلوت این افراد بود و من کاری کردم که این حیات خلوت شکسته شد و جرم من نیز این است، اما در واقع مگر من چه کار کردم جز آنکه بچههای مسلمان و پایبند به اعتقاد دینی را بر سر کار آوردم؛ با آوردن این افراد چون جایی برای این افراد باقی نمیماند آنان مرا مجرم میخوانند.
خبرگزاری دانشجو- برای ما بگویید نحوه تغییر کردن رئیس قبلی دانشگاه علامه آقای نجفقلیحبیبی چگونه بود؟
شریعتی: وی در زمانی که بر سر کار آمد همه افراد و مجموعه اجرایی را عوض کرد اما من تا یک سال با نیروهای او کار کردم و تغییری ایجاد نکردم.
یکی از مواردی که پس از انتصاب من به ریاست دانشگاه علامه طباطبایی با آن مواجه بودم پیدا کردن بیش از 70 مدرک فوقالیسانس جعلی بود که با سوءاستفاده از مهر معاونت آموزشی این کار انجام شده بود، بنابراین پرونده قضایی آن فرد در حال بررسی است ،آن فرد فراری است اما جلوی جعل مدارک گرفته شد. باید بگویم که در این کار احزاب سیاسی نقش نداشتند و تنها سوءاستفاده شخصی از مهر مجموعه بود.
خبرگزاری دانشجو- وضعیت دانشگاه علامه در زمانی که شما تحویل گرفتید به چه صورتی بود و اکنون به چه وضعیتی رسیده است؟
شریعتی: یکی از مواردی که دانشجویان با آن روبرو بودند وضعیت ثبتنام بود آنها باید به صورت حضوری انتخاب واحد میکردند اما اکنون در برنامهریزی سه ساله ای که انجام شد دانشجویان میتوانند در هر نقطهای از کشور ثبتنام کنند، این کاملا به طور اینترنتی دنبال میشود. اکنون حتی نامههای دانشگاه نیز با دست انجام نمیشود و اتوماسیون اداری وجود دارد و این کار فوقالعادهای بود که کار دانشجویان را راحت کرد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی دانشجویان برای انجام کارها وجود ندارد در حالی که قبلا این گونه نبود.
خبرگزاری دانشجو- درباره دوربینهایی که در دانشگاه نصب شد برای ما بگویید که به چه دلیل این دوربینها نصب شد و عملکرد آن چگونه بود؟
شریعتی: درباره بحث دوربینها باید بگویم من آخرین کسی بودم که به دلیل شرایطی دانشگاه این امر را اجرایی کردم؛ چرا که ما موارد متعددی را داشتیم که وسایل دانشجویان دزدیده میشد ،در حدود بیست دستگاه لپتاپ در قسمت پسران دزدیده شده بود این دوربینها در راهروهای عمومی و مکانهای مشخص نصب شد اما در کلاسها و اتاق اساتید این امر وجود ندارد حتی اگر شما دقت کنید خواهید دید که در جریان شهید شدن مصطفی احمدیروشن نیز از این دوربینها برای شناسایی عاملین ترور وی استفاده شد.
در خوابگاه دختران اصلا دوربین نداریم و فقط در ابتدای در ورودی رفت و آمد توسط دوربین کنترل می شود.
خبرگزاری دانشجو- جزئیاتی از تعطیل شدن دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علامه طباطبایی برای ما بگویید.
شریعتی: طبق قانون افراد انجمن باید اساسنامه خود را به هیئت موسس اعلام کرده و صلاحیت آنان در هیئت موسس احراز میشد ، آنان این کار را انجام ندادند در نهایت یک گروه دیگر آمد و اساسنامهای را تحویل دادند؛ اما دانشجویان سابقی که در تحکیم علامه بودند با اتفاقاتی که در انتخابات 88 رخ داد منجر به برچیده شدن بساط فکر تحکیم وحدت علامه شد. اگر بخواهیم مشکلات طیف علامه را بررسی کنیم باید بگویم مشکل آنان حقوقی بود؛ چرا که صلاحیت سیاسی آنان باید از سوی هیئت نظارت تصویب میشد و آنان موظف بودند که اساسنامه خود را تحویل دهند اما این کار را در طی دو سال انجام نداده بودند و بنا بر قانونی که در شورای عالی فرهنگی در زمان رئیس جمهور اصلاحات تصویب شده بود آنان به اجرایی کردن آن مفاد عمل نکرده و طیف علامه تحکیم وحدت برکنار شد.
اکنون در دانشگاه علامه که پیش از این 17 دوره دکتری داشت به 80 دوره دکتری و ارشد ارتقا پیدا کرده و با اقداماتی که دراین زمینه در دانشگاهها انجام دادیم تلاش کردیم تا نقش عمدهای در توسعه دانشکدههای دانشگاه علامه داشته باشیم. برای مثال رشتههای ادبیات زبانهای خارجی، الهیات، مالی، حسابداری، تربیت بدنی، علوم ورزشی، علوم قرآنی و فلسفه اسلامی دانشگاه توسعه پیدا کرد.
خبرگزاری دانشجو- یکی از بحثهایی که در دانشگاه علامه مطرح میشد بحث تفکیک جنسیتی بود که بسیار بحثبرانگیز بود در این باره نیز برایمان توضیح دهید.
شریعتی: مسئله تفکیک جنسیتی مصوبه قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، فتوای مراجع و دستور وزیر علوم بود این امر در جلسهای که همه روسای دانشگاهها بودند مطرح شد و برخی آن را از دورههای جدید خود آغاز کرده و برخی این کار را در ورودیهای درحال تحصیلشان انجام دادند؛ برای مثال در دانشگاه امیرکبیر کلاسها و آزمایشگاهها برای ورودیهای جدید جدا شد اما در دانشگاه علامه با توجه به مسائلی که وجود داشت در مرحله اول در سال 89 از 4 هزار کلاس بین 400 تا 600 عمومی جدا شد، بازخورد بسیار خوبی داشت و پس از آن از طریق دفترچه کنکور کلاسها به طور مجزا تشکیل شد بنابراین همان طور که در فرهنگ دینی به این امر توجه شده است که افزایش ارتباطات میان دختر و پسر تاثیرات مخربی را به همراه دارد اعتقاد ما این بود که این گفته دینی را انجام دهیم و این کار نه به حیثیت دانشگاه و نه حیثیت دانشجویان لطمه زد بلکه تلاش شد تا دانشجویان در محیطی بدون حاشیه به تحصیل خود ادامه دهند.
یکی از مشکلاتی که دانشجویان با آن روبرو هستند عدم شناخت آنان از یکدیگر است کسی وجود ندارد که آنان را به یکدیگر معرفی کند اگر به کتابهای دینی مراجعه کنیم متوجه میشویم در باب واسطهگری برای ازدواج چه قدر سفارش شده است. اما برای این امر باید به طور نهادینه کار شود و ما ضمن اینکه از دانشجویانی که در دوران دانشجویی خود ازدواج میکردند تقدیر میکردیم اما معتقدیم باید اقدامات فرهنگی نیز در این زمینه انجام شود،بسیاری از مشکلاتی که جوانان با بالا رفتن سن برای ازدواج با آن روبرو هستند مشکلات مالی نیست بلکه ناشی از عدم شناخت است بنابراین اگر دختر و پسر نسبت به یکدیگر اطمینان داشته باشند که در آینده با چه وضعیتی روبرو خواهند بود این مسئله قابل بررسی است و اگر من در دانشگاه علامه میماندم به تاسیس دفتر ازدواج دانشجویی میپرداختم که این امر باید به کمک دفتر فرهنگی و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صورت بگیرد.
خبرگزاری دانشجو- تعریف خود را از نشاط سیاسی بیان کرده و اقداماتی که در این باب در دانشگاه علامه انجام دادهاید برای ما بیان کنید.
شریعتی: ابتدا باید از شما بپرسم این افرادی که به بیان چنین کلماتی میپردازند مانند نشاط سیاسی باید بیان کنند منظور آنان از نشاط سیاسی چیست و تعریف آنان از نشاط سیاسی دارند بر چه مضمونی استوار است. اگر نشاط سیاسی را به معنای بزن و بکوب توهین هرج و مرج در جلسات معنی کنیم باید بگویم بله این امر در دانشگاه علامه طباطبایی وجود نداشته است؛ اما اگر به معنای آن است که مسائل اجتماعی تربیتی به خوبی در دانشگاه بیان میشود باید بگویم دانشگاه علامه از بالاترین نشاط سیاسی برخوردار بود و به نظر من باید وقت دانشگاه در جهت رشد فضای علمی صورت بگیرد نه آنکه سرگرم افسانه حیات شود همان طور که شاعر میگوید افسانه حیات دو روزی نبود و لیک/آن هم کلیم با تو بگویم چه سان گذشت/یک روز صرف بستن دل زین و آن گذشت/روز دگر به کندن دل زین و آن گذشت.
بنابراین مهمترین اقدام ما در دانشگاه رشد دانشجو در ابعاد اخلاقی بود ؛معتقدیم این گونه نشاط سیاسی پدید میآید و نشاط سیاسی را باید از ناامیدی یا وضعیتی که دانشجویان در آن نسبت به گذشته غصه بخورند و نسبت به آینده ناامید باشند جدا کرد، لازمه این امر برطرف شدن موانع و بالا بردن خود اتکایی و فهم انسانی و اجتماعی است، این امور خود به خود نشاط سیاسی در دانشگاهها پدید میآید.
اما اینکه با تفریح و فریاد زنده باد و مرده باد بخواهیم نشاط سیاسی را در دانشگاه تعریف کنیم توهمزایی بیش نیست چرا که لازمه زندگی صحیحی پیدا کردن شناخت از محیط زندگی است.
خبرگزاری دانشجو- اقدامات دانشگاه علامه را درجهت تشریح و تبیین نشاط سیاسی چه میدانید؟
شریعتی: در ایام انتخابات شاهد بودیم دانشگاه علامه با کیفیتی بالا و کمیتی بینظیر نشستهایی علمی را در سطح دانشگاه انجام داد،این جلسات توسط انجمن اسلامی بسیج و انجمنهای علمی برگزار شد. با توجه به این که جلسات بدون هیچ حاشیهای برگزار شد باید بگوییم در مرزی بین 50 تا 60 جلسه بود که همه کاندیداها در دانشگاه علامه حضور پیدا کردند و دانشجویان نیز با موضعگیری منطقی خود در حماسهآفرینی مردم در انتخابات نقش داشتند.
خبرگزاری دانشجو- نظر خود را در باب عزل و نصبهایی که سرپرست وزارت علوم انجام داده است بگویید و اینکه چرا ایشان در مصاحبهای گفتهاند کسی نمیتواند نشانهای از تشنج را در زمینه مدیریت ایشان در دولت قبلی ارائه دهد.
شریعتی: این امر اشتباهی است چرا که در آن زمان درگیریهایی وجود داشت اکنون به طور دقیق در حافظهام نیست اما اقدامات کنونی ایشان دلیلی بر این مدعاست ،وی پس از آنکه سرپرست وزارت علوم شد رئیس دانشگاه آزاد و رئیس دانشگاه اصفهان را با برخوردهای سیاسی برکنار کرد،اگر مشکل آنان نسبت به نحوه کاری یا مدیریتی آنان بود باید اعلام میکردند این افراد به رفع آن پرداخته و در صورت عدم رفع مشکل آن را برکنار میکردند در حالی که آنان این گونه رفتار نکردند و حتی در زمان برکناری من نیز در طی چند دفعه توفیقی به من زنگ زد و من توجهی نکردم پس از آن مجددا تماس گرفتم و به مسئول دفتر ایشان گفتم اگر آقای توفیقی قصد برکناری من را دارند این دیگر نیازی به تماس گرفتن ندارد اما اگر درباره قضایای دانشگاه احتیاج به گزارش دارند من میتوانم گزارش جامعی را در زمان مشخص به وی ارائه دهم ، حتی استخارهای که کردم نیز یکی از آیات سوره یوسف آمد و بر تصمیم برادران یوسف و به چاه انداختن او اشاره میکرد البته خوشحالم که بار سنگینی از دوشم برداشته شد اما از نظر خدمتگذاری و خدمترسانی خودم را محروم میدانم.
خبرگزاری دانشجو- به نظر شما با توجه به گفتههایی که توفیقی در باب این امر گفتهاند سیاسی مدیریت کردن دانشگاهها آفتی برای توسعه علمی کشور است را چگونه ارزیابی میکنید و روندی را که در پیش گرفتهاند چگونه میبینید؟
شریعتی: آنان در شعارهای تبلیغاتی خود نیز بر برخورد سیاسی تبلیغ کردهاند و این گونه نیست که بگویند نخواهیم سیاسی کاری کنیم، بلکه آنان خود به عدم صدق گفتارشان واقفاند و مثلی که میگویند آن است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را بنابراین امری که باید به آن توجه کرد آن است، سیاسی عمل کردن موجب عدم تحقق مطالبات رهبری میشود در حالی که ما اکنون به وضعیت خوبی در عرصه علمی رسیدهایم و این امر نباید در پیشرفت علمی کشور تاثیرگذار باشد.
اکنون دانشگاه علامه دارای رتبه هفتم بود امسال به رتبه دوم رسید و این امر با پیشرفت روبرو است،اکنون 38 مجله علمی پژوهشی در دانشگاه داریم که قبلا این گونه نبود و سنجش میزان پیشرفت علمی یک کشور نرخ رشد علمی آن است که در این دولت محقق شده است.
پژوهشکده و پژوهشگاه دایر کردیم، در قم میخواستیم شعبه دوم دانشگاه علامه را راه بیاندازیم اما توفیق پیدا نکردیم، هدف ما این بود که ارتباط ما با حوزه قوی شود و دانشجویان دکترا با صاحبنظران حوزه نشست های دائمی برگزار کنند و این مراوده ها به صورت مستمر شکل بگیرد، چرا که هم برای دانشگاه موثراست و هم برای حوزه، امیدواریم که این اتفاق بیفتد.
امردیگری که باید به آن توجه کنیم آن است که علوم انسانی در کشور اسلامی نمیتواند منهای اسلام محقق شود؛ بنابراین باید آنان به این امر توجه کرده و برای مثال ببینند کتاب کلیله و دمنه در زمان عباسیان تبدیل به زبان عربی و پس از آن به زبان فارسی تبدیل شد، با مضامین ادبیات دینی آمیخته شده است لذا این نگاه به علوم دینی باید مدنظر قرار گرفته و انجام شود.
روزی که من آمدم ورودی دکترا 70 نفر بودند و الان به 600 نفر رسیده اند. یکی از جرم های من این بود که پردیس تحصیلات تکمیلی که قانون مجلس و شورای انقلاب فرهنگی بود اجرا کردم.
خبرگزاری دانشجو – بورس های دانشگاه علامه به چه صورتی است، توضیحاتی در این باره ارائه کنید؟
شریعتی: بورس های علوم انسانی تعدادشان خیلی کم است، چند نفری در زمان مدیریت من به کشورهای دیگر بورس شدند که دیگر برنگشتند و ما به وزارت علوم اعلام کردیم که با این افراد برخورد شود
خبرگزاری دانشجو – اگر الان آقای شریعتی فرصت خدمت پیدا می کرد در دستور کارش برای کشور چه چیزی را اولویت می گذاشت؟
شریعتی: اگر من توفیق موقعیت جدید خدمت در محیط دانشگاهی را پیدا می کردم مهمترین مسئله بازنگری علوم انسانی است که در 3 محور دستور کار قرار خواهم داد. محور شرح درس، منابع و اساتید. اگر این کار را انجام ندهیم موفق نیستیم و برای این کار پژوهش و تحقیق در اولویت اول باید قرار گیرد و بعد ارتباطات دانشگاه ها و مجامع علمی خارجی باید در دستور قرار گیرد و مطالعاتی در سطح جهان صورت گیرد. الان مطالعات علمی ای که در دانشگاه ها است، بیشتر از خارج از کشور می آید و باید ما مطالعات علمی در سطح حوزه های علمیه داشته باشیم که این مسئله خلاء اساسی در دانشگاه ها است.
ما برخی رشته ها را در دانشگاه ها مانند فلسفه اقتصاد را دایر کردیم یا اقتصاد نفت را برای آن دکترا تعریف کردیم که هیچ کجای ایران اقتصاد نفت سطح دکترا ندارد که این رشته ها در سرنوشت و آینده کشور موثرند.