گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ در پی رونمایی از تبلت 7 اینچی ایرانی با قیمت 150 هزار تومان و حرف و حدیثهای پیشآمده پس از این ادعا که «ارزان ترین تبلت با کیفیت جهان است» بر آن شدیم تا برخی حاشیهها در مورد تولیدات وطنی در حوزه فناوری را واکاوی کنیم.
امروز در مراسمی عبدالرضا مریداوی، مدیرعامل شرکت ارتباطات ایرانیان اروند (دیمو) از تبلت ایرانی Dimo 700 با قیمت 150 هزار تومان رونمایی کرد و مدعی شد که این محصول ارزانترین تبلت ایرانی و خارجی است.
وی هدف از ساخت و عرضه این محصول را مبارزه با کالاهای خارجی و لپتاپهای بدون نام چینی عنوان کرد که در واقع این هدف بسیار قابل احترام و منطقی ست چرا که کاهش قیمت محصولات در بازار ایران که پر از محصولات خارجی است میتواند به عنوان یک امتیاز محسوب شود.
همچنین مدیرعامل دیمو میگوید: «با فروش ماهانه 15 هزار دستگاه تبلت، 25 درصد از بازار تبلت ایران در اختیار دیمو است». معنای این جمله این است که از هر 4 تبلتی که در ایران وجود دارد، یک عدد متعلق به دیمو است و در صحت این آمار تردیدهایی وجود دارد.
مدیرعامل دیمو از صادرات این محصول با قیمت 45 دلار خبر داد و گفت: در سه ماه گذشته 2 هزار تبلت صادر کرده است.
البته باید عنوان کرد که چنین محصولاتی با چنین کیفیتی به درد استفاده دانشآموزی میخورد که آقای مدیر عامل نیز خو به این نکته تاکید کرده است و علاوه بر این موضوع گفته است که قصد دارند این محصول را به دست سطوح پایین جامعه برسانند.
همهی این حرف ها را زدیم که بگوییم این محصولات با برخی مشکلات مواجه هستند اما نکته جدی و قالا تامل چیز دیگری است که به آن خواهیم پرداخت.
از چند سال پیش شرکتهایی در داخل کشور در این زمینه فعالیت خود در زمینه تولید محصولات داخلی را شروع کردند و با سرمایهگذاری در این بخش سعی دارند تا بخشی از بازار غربزده و شرق مابانه موبایل کشور را با نام ایران تصاحب کنند که برخی قابل توجه بوده است.
دستشان درد نکند. اصلا وارد شدن به چنین بازاری که یک سر آن را غول کره ای گرفته بود و سر دیگر آن را غول فنلاندی، خودش جای تحسین دارد.
منظور صحبت این است که از شرکتی که تنها چند سال است در بخش موبایل وارد شده است و با تحمل همه تحریمها و ناملایمات روزگار، توانسته است جوانه تلاش خود را از خاک بیرون آورد، نباید انتظار داشت که محصولی شبیه غول کره ای و امثال آن تولید کند.
درست است در این میان ضعف هایی هم وجود دارد و این طبیعی است. اما این نباید تیشه ای بر سر محصول نوپای ایرانی شود و مرتبا آن را بر سرش بکوبیم.
هیچ محصولی در ابتدای ورودش به بازار بی عیب نیست و حتی وجود این ضعف ها در سال ها پس از تولید نیز مسئله ای عجیب و غریب نمی باشد.
محصول اکسپلورر از شرکت مایکروسافت با آن همه وسعت و قدرتش، هنوز هم دچار ضعف امنیتی شدید است، نسخه جدید iOS که شرکت اپل برای گوشی های آیفون اخیرا عرضه کرده است، مشکل دارد و ... . پس وجود ضعف های احتمالی در موبایل ایرانی را پتکی بر سرش نکنیم و چه بهتر است بهجای انتقاد، همچون چتری باشیم که از آن حمایت می کنیم.
دولت و مسئولین مرتبط هم تلاش ویژه ای برای تنومند کردن این نهال نوپا باید انجام دهند و بدانند که در سایه حمایت است که صنعت ایرانی میتواند موفق باشد و هیچ گاه با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی شود.
حال پس از یک بازه زمانی چند ساله مجددا شرکت نام آشنای ایرانی با بهروز کردن خود و محصولاتش، قدم محکم تری را در گود مبارزه با برندهای خارجی برداشته است و این وظیفه ما است که از اینجا به بعد وظیفه خود را به عنوان یک ایرانی انجام دهیم و از این طرح حمایت نماییم.
البته شرکت سازنده هم باید با برطرف کردن ضعف ها و مشکلات احتمالی موجود، هر چه سریعتر محصولش را به ذائقه مشتریان شیرین تر کند تا انشالله با این گام بلند بتوانیم ثابت کنیم که خواستیم و شد.
خبر هاي فضاييتون رو از کجا ميگيريد؟
نميدونم چه کيفتي داره، ولي به نظرم داريم با نامردي با محصول کشور خودمون رفتار ميکنيم درسته منتقد بايد باشه اما اونايي که فقط انتقاد ميکنيد مثلا شما کجايي هستيد که اينقدر ميگيد محصول ايراني فلان جي ال ايکس فلان شما برا کشور چيکار کرديد؟ دور نشستن و انتقاد کردن آسونترين کاره...
شايد شما بچه هاي سايت اس ان ان اون موقع هنوز بچه بوديد يادتون نياد قرار بود تندر (ال 90) به جاي پيکان براي مصرف کننده متوسط به پايين باشه.