درحالی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اجباری در تشکیل کنسرسیوم توسط ایرلاینهای داخلی نیست که رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با انتقاد از فعالیت ایرلاینها در قالب کنسرسیوم، گفت:با دستور نمیتوان ایرلاینها را ادغام کرد.
به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، عبدالرضا موسوی تصریح کرد: تشکیل کنسرسیوم در مرحله اول شدنی نیست، چراکه هر شرکت دارای یک شخصیت حقوقی مستقل است و کسی هم نمی تواند شرکتی را مجبور به شریک شدن با سایر شرکت ها کند؛ مگر اینکه خود شرکت ها برای منافع خود در بخش های هندلینگ، کترینگ و عملیات زمینی برای کاهش هزینه های خود با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزود: شرکتها برای فعالیت در قالب یک کنسرسیوم باید مطالعه داشته باشند و اینگونه نیست که با دستور بتوان این طرح ها را اجرایی کرد؛ به دلیل اینکه شرکت ها برای فعالیت در قالب یک کنسرسیوم باید اعتقاد به این فعالیت داشته باشند و سپس با یک هدف مشترک نسبت به آن اقدام کند.
موسوی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حمایت دولت از شرکت های هواپیمایی با توجه به اینکه هزینه های این شرکت ها ارزی و درآمدهای آنها نیز ریالی است، گفت: دولت در حال حاضر در نگاه کلان با کسری بودجه شدید مواجه است و شاید اقدامات مهم تر از صنعت هواپیمایی در دستور کار دولت باشد. بعید می دانم دولت بتواند اقدامی برای صنعت هواپیمایی انجام دهد، با توجه به شرایطی که دولت جدید مسئولیت را بر عهده گرفت زمان برای حمایت از این صنعت لازم است.
وی ادامه داد: امکاناتی که بتوان از صنعت هواپیمایی حمایت کرد وجود دارد؛ دولت می تواند با روانسازی مقررات و حمایت های معنوی مشکلات صنعت هواپیمایی را رفع کند و بار مالی زیادی متوجه دولت نمیشود.
وی با بیان اینکه دولت باید از تصدی گری خارج شود، افزود: در حالی که دولت باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند هر روز به شکل دیگر دوباره ورود پیدا می کند.
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: هدر رفتن منابع در بخش دولتی به راحتی امکان پذیر است اما بخش خصوصی مجبور به مدیریت منابع است به دلیل اینکه اگر با کمبود منابع مواجه شود زمین گیر خواهد شد.
شرایط آزادسازی قیمت فراهم نیست
موسوی همچنین درباره آزادسازی و متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما چند وجهی است؛ قدرت خرید مردم و پولی که در دست مردم بود به حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: نکته دیگر این است که اگر با ارز 3000 تومان نرخ بلیت آزاد شود، خدمات فرودگاهی که دولت به شرکت های هواپیمایی ارائه می دهد نیز چندین برابر می شود؛ در این شرایط یا باید زمین گیر شویم یا باید مجدد قیمت های خود را افزایش دهیم و این افزایش قیمت متوجه مردم می شود؛ آیا مردم توان افزایش دوباره قیمت ها از سوی شرکت های هواپیمایی را دارند.
وی با تاکید بر اینکه شرایط برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما فراهم نیست، ادامه داد: یکبار قیمت ها در سال 90، 65 درصد افزایش یافت که علاوه بر مردم، شرکت های هواپیمایی نیز از این موضوع راضی نیستند.
موسوی تاکید کرد: در این شرایط به دلیل افزایش قیمت شرکت های هواپیمایی یکسری از مشتریان خود را از دست دادند.
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه واژه «آزادسازی» یک واژه بزرگی است، افزود: آزادسازی بدین معناست که باید همه قیمت ها را آزاد کنیم و اعلام کنیم هر شرکتی بر اساس بهای تمام شده هزینه ها، نسبت به فروش بلیت اقدام کند؛ اما مطمئن باشید بخش خصوصی به راحتی دوام می آورد و اولین گروهی که زمین گیر می شود شرکت های هواپیمایی دولتی هستند مگر این که دولت با ابزار های حمایتی مجدد منابع به این شرکت ها تزریق کند.صنعت هواپیمایی از تسهیلات 1.5 میلیاردی صندوق استفاده نکردند
موسوی با تاکید بر اینکه باید بنیه شرکت های هواپیمایی تقویت شود، خواستار تسهیل شرایط صندوق توسعه ملی برای شرکت های هواپیمایی شد و گفت: در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای شرکت های هواپیمایی در نظر گرفته شد اما به دلیل اینکه شرایط استفاده از منابع این صندوق توسعه بسیار مشکل است، شرکت ها نتوانستند از این منابع استفاده کنند.
افزود: اگر به دنبال افزایش سهم صنعت هواپیمایی ایران در حمل و نقل بین المللی هستیم و هاب منطقه شویم نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
وی با بیان اینکه قیمت هر ایرباس که یک هواپیمای دور برد است حدود 380 تا 400 میلیون دلار است، تصریح کرد: با یک و نیم میلیارد دلاری که برای صنعت هواپیمایی از صندوق توسعه اختصاص یافت حدود چهار هواپیمای ایرباس می توان خریداری کرد.
موسوی تاکید کرد: با توجه به اینکه درآمد شرکت های هواپیمایی ریالی است، زمانی که ارزش آن کاهش یابد در بازپرداخت تسهیلات صندوق به مشکل مواجه می شویم. اگر دولت به درخواست کارشناسان و دست اندرکاران صنعت هواپیمایی توجه داشته باشد مشکلات برطرف می شود.
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: متاسفانه عدهای که هیچ نقش اجرایی در دولت ندارند مشاورههای غلط به دولت می دهند و به دنبال منافع خود هستند.
علیمحمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی اواخر ماه گذشته با تاکید بر اینکه دولت بهعنوان کارگزار مردم وظیفه حفظ ایمنی، سلامت و رفاه آنها را در حملونقل هوایی برعهده دارد گفته بود: ایرلاینهای بخش خصوصی مجبور به تشکیل کنسرسیوم نیستند.