گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ از آنجا که تهران از جمعیت و خیابان و خودرو اشباع شده، مسئولان شهری کم کم به فکر تسخیر آسمان برای تردد خودروهایی افتادند که بتدریج تهران را به پارکینگ تبدیل می کنند!
اتوبان صدر که یکی از کلیدی ترین بزرگراه های تهران است، سال ها با مشکل ترافیک آن هم در ساعات مختلف روز مواجه بود، به طوری که در اکثر ساعت های روز، شاهد ترافیک سنگین و کلافه کننده در این مسیر بودیم.
از همین رو و در راستای کم کردن بار ترافیک این مسیر، شهرداری تهران بر آن شد تا پروژه صدر را کلید بزند.
پروژه طبقاتی صدر، یکی از عریض ترین پل های تهران است و در تقاطع خیابان شریعتی و بزرگراه صدر واقع شده و به چند راه اصلی منتهی می شود. این پل که طولانی ترین بزرگراه طبقاتی کشور نیز نام گرفته، 11 کیلومتر طول دارد و امروز در قیطریه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و برخی دیگر از مقامات لشکری و کشوری به بهرهبرداری رسید. همزمان بزرگراه صدر سابق در تراز صفر نیز که نسبت به گذشته بهبود یافته، با انجام عملیات اصلاحات هندسی در گرههای ترافیکی بدون محدودیت مورد استفاده قرار میگیرد. در ماههای اخیر علاوه بر عملیات پلسازی، عملیات ترمیم روکش آسفالت، خطکشی جدید ترافیکی، روشنایی مسیر، رفع نواقص کانالهای جمعآوری و هدایت آبهای سطحی در مسیر بزرگراه سابق انجام شده است.
کلنگ احداث این پل در سال 1390 به زمین زده شد و احداث آن دو سال به طول انجامید. این پل که ابتدا قرار بود بهمن سال قبل افتتاح شود، بالاخره پس از 26 ماه به بهره برداری رسید و باعث شد که دسترسی به بزرگراه صدر از بلوار کاوه، قیطریه و بزرگراه امام علی (ع) ایجاد شود؛ همچنین این پل باعث شد تا ضمن تکمیل کارکردهای ترافیکی بزرگراه نیایش به تسهیل جریان ترافیک در هفت بزرگراه شهید مدرس، شهید همت، حکیم، رسالت، شهید زین الدین، یادگار امام (ره) و شهید چمران کمک شود.
طبق گفته کمیسیون عمران شورای شهر تهران، پروژه طبقاتی صدر از نظر فنی امکان مقاومت زیاد در برابر زلزلههای با قدرت بالا را دارد که می توان از آن به عنوان مستحکم ترین بنای پایتخت نام برد.
ابوالفضل قناعتی می گوید که نوع بتن بهکار رفته در این پروژه کاملاً خاص بوده و همچنین کارهای زیرساختی برای احداث این بزرگراه بیانگر آن است که هیچ نگرانی در مورد اتفاقاتی مانند زلزله وجود ندارد.
این پل توسط دوربینهای نظارتی و ثبت تخلف کنترل خواهد شد، به طوری که شش دوربین سرعت سنج و 18 دوربین نظارت تصویری بر عبور و مرور بر روی پل نظارت دارند که همزمان با بهرهبرداری از پل طبقاتی شهیدصدر، دوربینهای نصبشده فعال شدند. لازم به ذکر است، سرعت مجاز تردد در تونل نیایش و پل طبقاتی صدر 60 کیلومتر است.
هزینه ساخت، فقط 640 میلیارد تومان!
هزینه ساخت این پل یکی از بحث برانگیزترین مسائل این چند وقته شهرداری است، به طوری که گفته می شد مبلغی بسیار بالاتر از مبلغ قرارداد اولیه در این پل هزینه شده، اما این موضوع همواره توسط مسئولان شهرداری تکذیب شده است.
در همین رابطه مازیار حسینی، معاون امور عمرانی شهرداری می گوید: قراردادی که برای ساخت این پل داشتیم، 640 میلیارد تومان بود و در قالب همان قرارداد، کارمان را انجام دادیم. با وجودی که زمان ساخت این پل از سال 90 تا 92 طول کشید و اوج تغییرات قیمت و مشکلات تحریمی در این دوره بود، این پروژه یک روز هم تعطیل نشد و سعی کردیم این تغییرات را در سه حوزه سرعت انجام کار، کیفیت و هزینه مدیریت کنیم.
این مقام مسئول حتی استفاده از قطعات چینی که شایعه شده بود پیمانکاران مجبور به تعویض آنها شدند را هم تکذیب می کند و می گوید: حتی یک قطعه بیکیفیت، بویژه ساخت کشور چین در این پروژه استفاده نشده است. این یکی از مسائل خلاف واقع بود که اگر خوش بینانه ببینیم، دوستان نیز از روی ناآگاهی آن را عنوان کردند. خدا را شکر میکنم همکارانی داشتیم که در اوج تحریمها و با وجودی که ما از فاینانس چین نیز استفاده میکردیم، کاری کردند که هیچ قسمتی از خریدهای ما برای محصولات مصرفی در پل صدر و تونل نیایش از کشور چین انجام نشود.
آنچه برای دو پروژه پل صدر و تونل نیایش استفاده شده، از محصولاتی با برندهای معتبر اروپایی است. یکی از افتخارات ما و همکارانمان در هنگام تحویل این پل و تونل نیایش، این است که کیفیت سازهها، از کیفیت کارهایی که در اروپا انجام میشود، کمتر نیست.
روزی که پل صدر کج شد
چند وقت پیش، پل صدر در محدوده نوبنیاد کج شد! دلیل این اتفاق که موجب وحشت کارگران و مردم شده بود، ابتدا توسط مسئولان آتش نشانی، انحراف جک های نگهدارنده ستون ها عنوان شد که بعداً مشخص شد این حادثه به دلیل انحراف جک نبوده و نئوپرن های استفاده شده در این پروژه علت اصلی بوده است.
برخی کارشناسان معتقد بودند که نئوپرن های به کار رفته در این پروژه نامرغوب بوده و زیر فشار له شده و باعث شده عرشه حدود یک متر به سمت پل پاسداران جابه جا شود.
وقتی این حادثه اتفاق افتاد، بلافاصله کارگران و مسئولان منطقه را تخلیه کردند و خوشبختانه این کج شدگی تلفات جانی نداشت.
بالاخره عوارض بدهیم یا نه؟
چند وقت پیش، نصب تابلوهای «محل اخذ عوارض» در مبادی ورودی پل، سوالاتی را در این مورد که آیا ورود به پل صدر عوارض دارد یا خیر برای شهروندان پیش آورد.
پس از آن پلیس راهور و شهرداری اخذ عوارض را تکذیب کردند و به این جمله که «فعلاً عوارض نمی گیریم چون هنوز مصوبه شورای شهر را نداریم» در پاسخ به این موضوع، بسنده کردند.
جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران در این باره می گوید: این به عنوان یک ایده مطرح شده و باید حتماً مراحل تصویب آن در شورای شهر تهران پیموده شود و تا هنگامی که شورای اسلامی شهر تهران چنین چیزی را تصویب نکند، چنین عوارضی از مردم دریافت نخواهد شد؛ قرار است لایحه آن، تقدیم شورای شهر شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اادامه می دهد: در بیشتر کشورهای دنیا، اینگونه است که مردم برای گذشتن از برخی محورها، عوارض پرداخت میکنند، ولی در کشور و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تا کنون این گونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه بوده، قطعاً این ایده، موضوع جدیدی است. حتماً همه ما و شهروندان به عدالت اجتماعی اعتقاد داریم و باید به اینجا برسیم که مردم احساس کنند اگر پولشان در بخشی از شهر هزینه شد، باید به نحو شایستهای از پولشان نگهداری شود.
در هر حال، یکی از بزرگترین پروژه های شهری امروز افتتاح شد و قسمتی از آسمان به تسخیر خودروهایی درآمد که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود و به جای این که موجبات آسودگی را فراهم کنند، شده اند بلای جان مردم!
اين بر ميگرده به دولت احمدي نژاد.
عجب آدمايي پيدا ميشنا...
لابد پيروزي ايران در جنگ تحميلي عراق رو هم از عنايات روحاني ميدونين؟